Seikkailija tietää, että omilla valinnoilla on merkitystä.

Valikko

Vaatteet


Tavoite:

Seikkailija tietää, että omilla valinnoilla on merkitystä.

Kuvaus:

Seikkailija tutustuu ikätasonsa mukaisesti vaatealan eettisiin ongelmiin.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Ryhmäkoko Pentueessa tai vartiossa
Paikka Kololla
Taitoalueet Arjen taidot Kansainvälisyys Kestävä kehitys Talous Vaikuttaminen
Kesto -
Valmistelun kesto suoritus_valmistelu_kesto.
Kasvatustavoitteet Vastuu elinympäristöstä Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävä: Sampo tutustuu aiheeseen etukäteen. Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja hakee ohjeet sammolta ja ohjeistaa vartiotaan.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Kuluttaja

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Huhtikuun lopussa vietetään vuosittain vaatevallankumousviikkoa, jolloin vaaditaan vaateyrityksiltä työntekijöidensä olojen parantamista. Seikkailijat osallistuvat kampanjaan ottamalla yhteyttä vaateyritykseen tai julkaisemalla kuvan somessa. Somekuvassa voi vanhempien suostumuksen perusteella olla joko kuva seikkailijoista tai kuva seikkailijoiden piirtämistä kuvista heidän lempivaatteistaan. #whomademyclothes, #Fashionrevolution ja #Vaatevallankumous. Lähde: Fashionrevolution.org

Seikkailijat miettivät yhdessä, mitkä asiat tuottavat hiilidioksidia (esimerkiksi lentomatka, ruuan tuotanto tai uudet farkut). Sampo kertoo seikkailijoille, että osa vaatteiden hiilidioksidijalanjäljestä syntyy matkoista. Monia vaatteita kuljetetaan pitkiä matkoja junalla, lentokoneella, laivalla ja rekalla. Mitä pidempi matka, sitä enemmän polttoainetta kuluu ja siitä syntyy hiilidioksidia. Hiilidioksidipäästöt lisäävät ilmaston lämpenemistä. Tämän jälkeen seikkailijat tutkivat vartioittain, miten pitkän matkan vaatteet ovat matkustaneet. Sampo antaa jokaiselle vartiolle pussin, jossa on Suomessa ostettuja vaatteita. Seikkailijat selvittävät vaatteesta, missä se on tuotettu (lukee yleensä pesulapussa). He merkkaavat nämä paikat maailmankarttaan. Lopuksi seikkailijat voivat tutkia myös omien vaatteidensa alkuperää. Karttatehtävän jälkeen seikkailijat voivat yhdessä pohtia, miten voidaan minimoida vaatteiden pitkiä matkoja. Onko mahdollista pienentää vaatteen kulkemaa matkaa? Pitäisikö välttää kaukana tuotettujen vaatteiden ostamista? Ellei se ole mahdollista, niin miten voidaan minimoida vaatteiden ympäristökuorma? Lähde: Scouterna

Seikkailijat tuovat koloiltaan rikkinäisiä vaatteita. Illan tavoitteena on paikata sukkia ja korjata paitojen reikiä tai avautuneita saumoja ja näin saada vaatteille pidempi käyttöikä. Sammon kannattaa pyytää koloiltaan apujoukkoja neuvomaan seikkailijoita kädentaidoissa. Esimerkiksi seikkailijoiden vanhemmista, samoajista tai killasta voi kysyä lisäkäsiä.

Seikkailijat tuovat koloiltaan mukanaan sellaisia vaatteita, joita he eivät enää juurikaan käytä. Sampo varaa paikalle tuunaustarvikkeita, esimerkiksi kangastusseja ja nappeja. Seikkailijat tuunaavat vaatteistaan jälleen uudenveroisia. Sammon kannattaa pyytää koloiltaan apujoukkoja neuvomaan siekkailijoita kädentaidoissa. Esimerkiksi seikkailijoiden vanhemmista, samoajista tai killasta voi kysyä lisäkäsiä.

Lisää vinkki

Liite