Seikkailija tuntee hieman toista kulttuuria.

Valikko

Ulkomaalaiset leikit ja laulut


Tavoite:

Seikkailija tuntee hieman toista kulttuuria.

Kuvaus:

Seikkailijat opettelevat kaksi ulkomaalaista leikkiä ja partiolaulua valitsemistaan maista. 

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Kansainvälisyys
Kesto -
Kasvatustavoitteet Toisten kunnioittaminen
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävä: Sampo etsii sopivia lauluja ja leikkejä ja opettaa niitä yhdessä vartionjohtajien kanssa seikkailijoille.   Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja toimii esimerkkinä. 

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Maailmankansalainen

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Suomen Partiolaisilla on säännöllisesti kehitystyö- ja kansainvälisyysprojekteja. Näiden materiaaleista voi löytyä hyviä vinkkejä aktiviteettiin.

Piñata on säiliö, joka on täytetty esimerkiksi karkeilla. Piñata on usein satuhahmon, eläimen tai pallon muotoinen ja se voi olla koristeltu värikkäillä papereilla. Piñata ripustetaan puuhun ja se avataan joko rikkomalla sitä kepillä tai vetämällä narusta. Yksinkertaisen version piñatasta voi tehdä paperipussista tai pahvilaatikosta, joka koristellaan värikynillä ja silkkipaperilla. Johtaja tai seikkailijat täyttävät piñatan karkeilla ja ripustavat sen naruun noin 2 metrin korkeudelle maasta. Yhden seikkailijan silmät sidotaan ja hänen tehtävänään on osua piñataaan pesäpallomailalla tai vastaavalla. Muut seisovat turvallisen etäisyyden päässä ja yrittävät neuvomalla auttaa lyöjää. Hetken päästä voidaan vaihtaa lyöjää ja lopuksi herkutella piñatan sisällöllä. Lähde: Scouterna

Seegaa on pelattu muinaisista ajoista lähtien. Seegaa kutsuttiin alun perin Senetiksi. Senetin pelilauta on löydetty Tutankhamonin haudasta. Ennen pelin aloitusta seikkailijat piirtävät pelilaudan. Aloittelijoille on sopiva neliö, joka on jaettu yhdeksään osaan. Edistyneet pelaajat voivat pelata 25, 49 tai 81 neliön peliä. Peliin tarvitaan kerrallaan kaksi pelaajaa. Molemmilla on alkeisversiossa kolme pelinappulaa. Pelaajat laittavat pelinappulansa riviin. Keskimmäinen rivi jää siis tyhjäksi. Pelaajat siirtävät vuorotellen yhtä nappulaa yksi tai kaksi askelta mihin tahansa suuntaan. Toisen nappulan yli ei saa hypitä. Voittaja on se, joka ensimmäisenä saa nappulansa riviin missä tahansa suunnassa. Alkuperäinen rivi ei kelpaa. Lähde: Norges speiderforbund

Leikin aluksi leikkijät muodostavat piirin. Piirissä pyöritään myötäpäivään ja liikutaan sivulaukka-askelin. Leikkijät ovat samalla piirissä vierustovereiden kanssa kyynärotteessa. Leikinvetäjä huutaa jonkun ruumiinosan esimerkiksi pää, olkapää tai polvet. Silloin leikkijöiden tehtävänä on ottaa vieruskaveria kiinni siitä ruumiinosasta, jota kehotus koski. Laukka jatkuu vastapäivään. Näin toimitaan, kunnes tulee uusi kehotus ja suunta on jälleen myötäpäivään. Piirin suunta vaihtuu aina uudesta kehotuksesta. Leikki voi jatkua, kunnes kaikki mahdolliset ruumiinosat on keksitty tai toistellen samoja ruumiinosia eri järjestyksessä.

Tässä leikissä on yksi leikinjohtaja ja hän huutelee eri numeroita, ei kuitenkaan suurempia kuin leikkijöiden yhteismäärä. Leikkijöiden tehtävänä on muodostaa ryhmiä, joissa on numeroiden mukainen määrä henkilöitä. Kun ryhmät on muodostettu, leikinjohtaja huutaa välittömästi seuraavan numeron.

Leikkijät valitsevat itselleen parin ja piirtävät itselleen maahan pienen alueen asunnokseen. Kun kaikkien asunto on piirretty, parit ottavat toisiaan kädestä kiinni ja valitsevat jonkin kalan nimen esimerkiksi silakat, ahvenet ja niin edelleen. ”Kalastajapari” eli kaksi leikkijää seisoo keskellä, marssii ympäriinsä ja luettelee kalojen nimiä. Kun jonkun parin nimi huudetaan, on sen juostava kalastajien taakse ja alettava marssia heidän perässään. Kun kalastajapari on maininnut kaikkien muistamiensa kalojen nimet, he huutavat ”merellä on myrsky!” Silloin kaikkien kalaparien on juostava minne tahansa tyhjään asuntoon. Se pari, joka ei ehdi mihinkään asuntoon, joutuu kodittomaksi ja siitä tulee uusi kalastajapari.

Lisää vinkki

Liite