Seikkailija ymmärtää, että maailmassa on paljon epäoikeudenmukaisuutta.

Valikko

Oikeudenmukaisuus


Tavoite:

Seikkailija ymmärtää, että maailmassa on paljon epäoikeudenmukaisuutta.

Kuvaus:

Seikkailijat vertailevat Suomen ja kehitysmaiden asukkaiden elinoloja.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Kansainvälisyys
Kesto -
Kasvatustavoitteet Toisten kunnioittaminen Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävä: Sampo hankkii tarvittavat materiaalit ja ohjeistaa vartionjohtajia.  Aktiviteetin jälkeen sampo johtaa keskustelua sopivilla kysymyksillä.  Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja johtaa vartioitaan tehtävän aikana. 

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Maailmanparantaja

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Kyseessä on perinteinen yhteistyöharjoitus. Seikkailijoiden tehtävänä on siirtyä tuolien avulla huoneen toiselta puolelta huoneen toiselle. Jos joku koskee lattiaan, ryhmä joutuu aloittamaan alusta. Joukkue jaetaan kahteen osaan. Toisessa ryhmässä on 1/3 seikkailijoista. He ovat ”rikkaat”. Heille annetaan yhtä monta tuolia kuin ryhmässä on jäseniä. Toisessa ryhmässä on 2/3 seikkailijoista. Heille annetaan yhtä monta tuolia kuin toiselle ryhmälle. Toiselle ryhmälle tehtävä on helppo, toiselle vaikea. Tehtävän avulla on tarkoitus huomata, miten rikkaiden maiden asukkaiden on helpompi pärjätä elämässään. Kun harjoitus on tehty, tarpojat keskustelevat harjoituksesta ja sen herättämistä ajatuksista sammon johdolla. Sille, mistä on kotoisin, ei kukaan voi mitään. Onko sille perusteita, että jotkut ihmiset halveksivat köyhistä maista tulevia? Lähde: Scouterna

Vartio aloittaa tekemällä pelilaudan. Pelilaudassa tulee olla 30 peliruutua sisältäen lähtö- ja maaliruudut. Osa ruuduista, 11 kpl, on tehtäväkenttiä. Tehtäväkentät merkataan numerolla, kysymysmerkillä tai muulla sopivalla merkillä. Pelin idea on noppaa heittämällä päästä maaliin, eli kouluun. Jos pelaaja joutuu tehtäväkentälle, vartionjohtaja lukee ääneen oikean tehtävän. Tehtävät: 1. Kylässäsi ei ole koulua. Mene takaisin lähtöön. 2. Vanhemmillasi ei ole varaa laittaa sinua kouluun. Jätä väliin yksi heittovuoro. 3. Vanhempasi ovat koulutettuja ja voivat auttaa sinua läksyjen kanssa. Mene neljä askelta eteenpäin. 4. Joudut käymään töissä auttaaksesi perhettäsi. Mene kuusi askelta taaksepäin. 5. Unicef on rakentanut koulun kylääsi. Heitä noppaa uudestaan. 6. Olet joutunut lapsiavioliittoon etkä siksi voi käydä koulua. Mene takaisin lähtöruutuun. 7. Joudut jäämään kotiin hoitamaan nuorempia sisaruksiasi. Mene kuusi askelta taaksepäin. 8. Unicef antaa koulullesi oppimateriaaleja. Heitä noppaa uudestaan. 9. Koulumatkallasi on maamiinoja ja sotilaita. Jätä väliin yksi heittovuoro. 10. Unicef on kouluttanut opettajaasi. Heitä noppaa uudestaan. 11. Unicef on huolehtinut siitä, että koulussasi on puhdasta vettä ja vessoja. Menen neljä askelta eteenpäin. Pelin tavoitteena on herättää seikkailijat huomaamaan, miten etuoikeutettuja me suomalaiset olemme koululaitoksemme vuoksi ja millaisia haasteita koulunkäyntiin saattaa liittyä muissa maissa. Lähde: DDS

Joukkue jaetaan kahtia. Kumpikin ryhmä saa 10 tyhjää limsapulloa. Pullot vastaavat hyvin kalliita maljakoita, jotka helposti menevät rikki. Peliin otetaan myös mukaan kaksi jalkapallon kokoista pehmeää palloa. Ryhmien tehtävänä on kaataa toisen ryhmän kaikki pullot heittämällä palloa. Harjoittelukierroksen jälkeen sampo kertoo lisää sääntöjä. Toisessa ryhmässä jotkut joutuvat seisomaan yhdellä jalalla, jotkut eivät saa käyttää käsiä ja joidenkin silmät sidotaan. Vartiot voivat myös sitoa pari seikkailijaa yhteen käsistä tai jaloista. Lisäksi toisen ryhmän pullot täytetään vedellä, jolloin niitä on vaikeampi kaataa. Näillä säännöillä huomataan nopeasti, että toisen ryhmän on todella paljon vaikeampaa puolustautua toisen ryhmän hyökkäystä vastaan. Pelin jälkeen joukkue keskustelee sammon johdolla siitä, miltä leikki tuntui. Miltä tuntui, kun ryhmillä oli eri säännöt? Voiko näin olla oikeastikin? Lähde: Scouterna

Jokaisen vartion tehtävänä on valmistaa hedelmäsalaatti. Jokaisella vartiolla ei kuitenkaan ole samoja välineitä. Onnistuakseen tehtävässä vartiot joutuvat käymään kauppaa muiden vartioiden kanssa. Mielekkääseen aktiviteettiin tarvitaan ainakin kolme vartiota, mielellään neljä tai viisi. Alla on ehdotus välineiden jakamiseen neljän vartion kesken. Kaikki vartiot saavat pienen leikkuulaudan. Ryhmä 1: kaksi veistä, kaksi kulhoa, 1/8 banaaneista. Ryhmä 2: ¾ omenoista, puolet banaaneista, puolet päärynöistä Ryhmä 3: veitsi, 3/8 banaaneista, puolet appelsiineista, Ryhmä 4: kaksi kulhoa, puolet appelsiineista, ¼ omenoista, 3/8 päärynöistä. Tärkeää on, että yksi vartio saa ison osan välineistä, mutta vähän hedelmiä ja yksi vartio paljon hedelmiä, muttei ollenkaan välineitä. Muut vartio ovat siitä väliltä. Sampo kertoo seikkailijoille, että tehtävänä on valmistaa hedelmäsalaatti, joka koostuu kaikista neljästä hedelmästä leikattuina paloihin ja tarjoiltuna kulhosta. Ohjeiden jälkeen vartiot aloittavat kaupankäynnin. Vartiot päättävät itse hinnan. On sallittua myydä hedelmiä ja välineitä, myydä valmiiksi paloiteltuja hedelmiä, myydä leikkauspalvelua ja vuokrata välineitä tietyksi ajaksi. Jos vartiot itse keksivät jakaa tavaroita tasan, niin sekin on sallittua. Ryhmät lopettavat kaupankäynnin sovitun ajan päästä tai kun kukaan ei enää halua käydä kauppaa. Parhaat edellytykset ovat todennäköisesti sillä ryhmällä, jolla on eniten välineitä. Seuraavaksi seuraa harjoituksen purku väitejanalla. Janan toiseen päätyyn mennään, jos ollaan täysin samaa mieltä ja toiseen päätyyn, jos ollaan täysin eri mieltä. Keskipiste on neutraali. Purkutilanteessa on hyvä kuulla muutaman seikkailijan, jotka seisovat mahdollisimman eri paikoissa, selitys siitä, miksi he ovat valinneet kyseiset paikat. Väittämiä voivat olla esimerkiksi seuraavat: - Hedelmien ja välineiden jako oli reilua ennen kaupankäyntiä. - Kaupankäynti sujui reilusti. - Olen tyytyväinen ryhmäni osuuteen hedelmäsalaatista. - Kaikilla oli samat edellytykset valmistaa hedelmäsalaatti. - On mahdollista jakaa hedelmiä ja välineitä paremmin. - Oikeassa maailmassa kaikilla ihmisillä on samat edellytykset onnistua. Väitejanan jälkeen valmistetaan mahdollisesti keskenjääneet hedelmäsalaatit valmiiksi. Jokainen ryhmä voi ottaa tässä vaiheessa veitset ja kulhot käyttöönsä, jos he niitä tarvitsevat. Syömisen lomassa on hyvä jatkaa keskustelua edellytysten ja mahdollisuuksien jakautumisesta maailmassa, jos se kiinnostaa seikkailijoita. Lähde: Scouterna

Sampo jakaa seikkailijoille lappuja, joissa lukee kehitysmaa (2/3 lapuista) tai kehittynyt maa (1/3 lapuista). Ne, joiden lapuissa lukee kehitysmaa, joutuvat istumaan lattialla. Kehittyneiden maiden asukkaat istuvat tuolilla pöydän ääressä. Jokainen seikkailija kirjoittaa paperille kolme toivetta. Kehitysmaiden asukkaat joutuvat jakamaan 1-2 kynää ja kirjoittamaan vessapaperille. Kehittyneiden maiden asukkailla on runsaasti kopiopaperia ja paljon erilaisia kyniä. Seikkailijat kiinnittävät valmiit toivepaperit seinälle. Kehittyneiden maiden asukkailla on käytössä sinitarraa ja teippiä. Kehitysmaiden asukkailla ei ole mitään. Harjoituksen jälkeen sampo johdattaa seikkailijat pohtimaan seuraavia kysymyksiä: Miltä tuntui, kun sinulla oli käytössäsi kaikkea ja muilla ei mitään? Miltä tuntui kun resursseja oli liian vähän? Miten kehitysmaaryhmä ratkaisi tehtävissä kohtaamansa ongelmat? Onko oikeasti näin? Miksi? Kuuluuko olla näin? Lähde: Scouterna

Sampo antaa jokaiselle vartiolle pussin, jossa on ilmapalloja. Eri pusseissa on eri määrä ilmapalloja ja ne ovat erivärisiä. Vartioiden tehtävä on puhaltaa mahdollisimman monta ilmapalloa kolmessa minuutissa. Tämän jälkeen seikkailijat laskevat, montako ja minkävärisiä ilmapalloja ovat puhaltaneet vartiossaan. Valkoisista ilmapalloista saa kolme pistettä. Muun värisistä ilmapalloista saa yhden pisteen. Koska pusseissa oli eri määrä ilmapalloja, osa vartioista saa vähän pisteitä ja osa paljon. Puhaltamisen jälkeen sampo johdattaa seikkailijat miettimään oikeudenmukaisuutta: Miltä tuntui saada paljon pisteitä? Miltä tuntui saada vähän pisteitä? Miltä tuntui alussa saada vähän ilmapalloja? Miltä tuntui saada monta? Mitä muuta tässä kisassa onnistuminen vaatii? Mitä tilanteita on oikeassa elämässä, joissa lähtökohdat ovat erilaiset eri ihmisille tai ihmisryhmille? Mitä tälle voidaan tehdä? Mitä oikeudenmukaisuus tarkoittaa? Lähde: Scouterna

Joukkue pitää sisätiloissa olevan iltakokouksen ilman sähköä. Iltahiljentymisessä joukkue pohtii sitä tosiasiaa, että iso osa maailman ihmisistä elää ilman sähköä. Samalla joukkue voi miettiä, miten elämä tämän päivän Suomessa sujuisi ilman sähköä.

Puolet vartioista piirtää hyvää koulua esittävän kuvan, loput huonoa koulua esittävän kuvan. Seikkailijat piirtävät kuviin niin monta hyvää ja huonoa asiaa kuin keksitään. Keskustellaan joukkueessa kuvien eroista ja yhtäläisyyksistä. Esimerkkikysymyksiä: Millainen on hyvä koulu? Mitä on molemmissa kuvissa? Yllättikö jokin kuvissa? Näyttäisivätkö kuvat samalta, jos partiolaiset jostakin toisesta maasta olisivat piirtäneet kuvat? Miksi/miksei? Miksi kaikki koulut eivät ole aina hyviä? Tarvikkeet: Paperia, kyniä. Lähde: WAGGGS:n muistelemispäivämateriaali 2014

Kaikki maailman lapset eivät saa käydä koulua. Seikkailijat tekevät vartioittain mainoksen, jonka mukaan kaikkien pitäisi saada käydä koulua. Tehtävä voidaan toteuttaa tv-mainoksena tai julisteena. Tarvikkeet: Paperia, kyniä, kamera Lähde: WAGGGS:n muistelemispäivä 2014

Seikkailijat jaetaan kahteen ryhmään. 1/3 kuuluu toiseen ja 2/3 toiseen. 1/3 edustaa maailman rikkaita ja 2/3 maailman köyhiä. Tästä ei kerrota seikkailijoille. Tehtävänä on tehdä paperihahmoja. Paperissa on kolme kuvaa: neliö, tähti ja ympyrä. Seikkailijoiden tehtävänä on irrottaa kuvat paperista. Rikkaat saavat sakset ja paperin, mutta köyhät saavat ainoastaan paperin. Rikkaat ovat tästä syystä valmiita ensin. Köyhät voivat erimerkiksi repiä kuvat paperista, mutta kuvien pitäisi olla irrotettu tarkasti viivojen mukaisesti, jotta työ hyväksyttäisiin. Jos köyhät ovat fiksuja, he ehkä yrittävät lainata sakset ja ehkä onnistuvatkin tässä. Tärkeätä on kertoa, ettei toisilta saa ottaa mitään ilman lupaa. Tehtävästä huomaa, että kaikilla on eri lähtökohdat. Joillakin on helpompaa ja joillakin vaikeampaa. Keskustellaan asiasta.

Lisää vinkki

Liite