Seikkailija ymmärtää, että on olemassa monta erilaista tapaa elää.

Valikko

Vieraalla maalla


Tavoite:

Seikkailija ymmärtää, että on olemassa monta erilaista tapaa elää.

Kuvaus:

Seikkailija tutustuu itselleen vieraaseen uskontoon tai kulttuuriin.

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Ryhmäkoko Isommassa porukassa
Paikka Kololla Ulkona Vierailukohteessa
Taitoalueet Kansainvälisyys
Kesto -
Valmistelun kesto suoritus_valmistelu_kesto.
Kasvatustavoitteet Toisten kunnioittaminen
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävä: Sampo vastaa suunnittelusta, toteuttamisesta ja järjestelyistä. Sen jälkeen vartioiden johtajat noutavat sammolta tarvittavat tarpeet ja ohjeet. Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja selvittää vartiolleen, mitä on tarkoitus tehdä, ja jakaa tehtäviä vartion sisällä.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Itä - elämän rakentaminen

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Kun Kea pääsi kouluun: tarina ja draamaharjoitus! Sampo lukee ääneen Kean tarinan WWF:n Tarinoita muuttuvalta planeetalta -vihkosta (s. 34 https://wwf.fi/opettajille/opetusmateriaalit/?id=tarinoita-muuttuvalta-planeetalta&swpmtx=83003286c1fefd45520b899048b4241e&swpmtxnonce=b05a18a529). Tarinan jälkeen seikkailijat jakautuvat vartioryhmiin. Jokainen ryhmä valitsee yhden hetken tai tilanteen Kean elämästä ja yhden omasta elämästään, ja tekee molemmista yhden still-kuvan. Kuvat esitetään muille ryhmille siten, että ensin tulee kuva Kean elämästä ja heti perään kuva omasta elämästä. Still-kuva: Osallistujat muodostavat ryhmissä yhteisen pysähtyneen kuvan, ”valokuvan” jostain tapahtumasta tai toiminnosta. Kuvat näytetään muille ryhmille. Muut osallistujat odottavat silmät kiinni esittävän ryhmän muodostaessa oman pysähtyneen kuvansa. Kuva katsotaan sammon merkistä, esimerkiksi sampo sanoo: ”Saa katsoa.” Osallistujat tarkastelevat kuvaa. Jos kuvia on useampia per ryhmä, sampo huutaa: ”Vaihto.” Tällöin esittävä ryhmä vaihtaa toiseen kuvaan ja katsoja sulkevat silmänsä vaihdon ajaksi. Kuvien jälkeen keskustellaan, mitä ajatuksia kuvista heräsi. Voidaan myös keskustella siitä, miksi me tai Kea haluamme käydä koulua. Sammon kannattaa nostaa esille se, että länsimaissa ja Suomessa tytöillä ja pojilla on yhtäläiset mahdollisuudet käydä koulua.

Kutsutaan ulkomailla kasvanut vierailija koloiltaan. Kyseessä voi esimerkiksi olla lippukunnan jäsen, partiolaisen vanhempi tai sammon ystävä. Monella paikkakunnalla on myös monikulttuurisuutta tukevia järjestöjä, joista voi pyytää apua. Sampo pyytää etukäteen vierasta kertomaan omasta kulttuuristaan. Seikkailijat tekevät yhdessä vieraan kanssa hänen kulttuurilleen tyypillistä ruokaa tai leikitään leikkiä kyseisestä maasta.

Tehdään retki etniseen ruokakauppaan. Tutustutaan kaupan valikoimiin. Onko kaupassa seikkailijoiden valitsemansa maan tuotteita? Ostetaan maistiaisiksi vaikka erilaisia valmisruokia ja kokeillaan outoja hedelmiä ja vihanneksia.

Mandala tarkoittaa sanskritiksi keskustaa, ympärystä tai maagista ympyrää. Ihmiset ovat tuhansien vuosien aikana käyttäneet ympyrää symbolina elämästä, kuolemasta ja uudestisyntymisestä. Mandaloita käytetään itämaisissa kulttuureissa apuna meditaatiossa, itsetuntemuksen etsimisessä, hengellisessä kehittymisessä ja suhteen luomisessa muihin ihmisiin ja universumiin. Mandalan piirtäminen aloitetaan periferiassa ja loppuu ympyrän keskukseen. Seikkailijat jakautuvat vartioihin ja piirtävät vartioittain maahan ympyrän. He täyttävät mandalaa symmetrisesti luonnonmateriaaleilla. Mitä pienempiä esineitä käytetään, sen pidempään aktiviteetti kestää, mutta sitä kauniimpi mandalasta myös tulee. Aktiviteetin aikana puhutaan mahdollisimman vähän. Lähde: Scouterna

Lisää vinkki

Liite