Seikkailija saa itseluottamusta ja vahvistusta omanarvontunnolleen.

Valikko

Minä itse


Tavoite:

Seikkailija saa itseluottamusta ja vahvistusta omanarvontunnolleen.

Kuvaus:

Seikkailija esittelee joukkueelleen esimerkiksi jonkin harrastuksensa, perheensä, lemmikkieläimensä tai kertoo jotain muuta itsestään.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Pakollinen
Paikka: Kolo
Taitoalueet: Esiintyminen
Johtamistaito: Vuorovaikutustaidot
Kesto: 1 h
Kasvatustavoitteet: itsetuntemus
Johtajan tehtävä: Sampo ohjeistaa vartionjohtajia. Vartionjohtaja selvittää vartiolleen, mitä on tarkoitus tehdä, ja jakaa tehtäviä vartion sisällä.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Länsi

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Jokainen kirjoittaa paperille vastaukset alla oleviin kysymyksiin. Olen syntynyt… Olen allerginen… Lempimusiikkiani on… Uskontoni on… Inhoan … Koulussa lempiaineeni on… Perheeseeni kuuluu … Pyydetään kaikkia etsimään joku, joka on vastannut kaikkiin kysymyksiin samalla tavalla. Jos tämä ei onnistu, pelaajat etsivät seuraavaksi ihmistä, jonka kanssa olisi ainakin neljä yhteistä piirrettä – tai kolme, kaksi – tai edes yksi.

Lopuksi keskustellaan aktiviteetista: Oliko aktiviteetti seikkailijoiden mielestä hauska. Miksi tai miksi ei? Mitä seikkailijat oppivat? Kuinka moni löysi ihmisen, jonka kanssa hänellä oli viisi/neljä/kolme/kaksi/yksi yhteistä piirrettä?

Jos seikkailijat haluavat tehdä lemmikkieläinesittelyn, keskustellaan siitä, voiko eläintä ottaa mukaan. Muistetaan, että joukkueessa saattaa olla allergisia. Ei ole välttämättä lemmikillekään mukavaa, jos se tuodaan kololle esiteltäväksi. Jos haluaa tutustua lemmikkieläimiin eikä ryhmässä ole allergisia, voidaan järjestää kotikäynti lemmikinomistajan luokse tai esitellä eläintä valokuvin.

Sampo ohjeistaa seikkailijoita valmistamaan 5 - 15 minuutin esityksen esimerkiksi jostakin harrastuksestaan. Ideana on, että kaikilla on vapaat kädet tehdä omannäköisensä juttu. Keskustellaan ennakkoon yhdessä, mistä aiheista kukin haluaisi kertoa. Sampo rohkaisee seikkailijoita esiintymään ja ottaa tarvittaessa itselleen ensimmäisen esittelyvuoron.

Jokainen kertoo itsestään kolme asiaa, joista vain yksi on totta (esimerkiksi "Olen harrastanut judoa, Olen asunut Helsingissä, Olen allerginen pähkinöille.). Seikkailijoita ohjataan keksimään asioita, joita muut ryhmäläiset eivät tiedä, ei siis esimerkiksi ikää tai nykyisiä harrastuksia.

Tämän jälkeen kaikki ryhmän jäsenet arvaavat (voidaan toteuttaa esimerkiksi viittausäänestyksellä) mikä väitteistä pitää paikkansa. Kun kaikki ovat arvanneet, oikea vastaus paljastetaan ja oikein arvanneet kysyvät aiheeseen liittyen lisäkysymyksen, joihin henkilön tulee vastata (esimerkiksi Miksi lopetit judon?).

Näin edetään jäsen kerrallaan. Jokainen tulee kertoneeksi asioita, joita muut eivät tienneet. Lisäksi vuorovaikutustaidot kehittyvät kysymysten ja vastausten kautta. Jos ryhmä on iso, voidaan harjoitus toteuttaa useammassa pienessä ryhmässä.

Kaikki istuvat piirissä. Sampo pyytää seikkailijoita hakemaan luonnosta asian, joka kuvastaa sovittua asiaa, esimerkiksi ”Mielialani tällä hetkellä”, ”Olen henkilö, joka…”, ”Miksi olen partiolainen”. Seikkailijalla on viisi minuuttia aikaa löytää sopiva esine. On hyvä kertoa seikkailijoille, että esinettä käytetään askarteluun, eikä sen siksi kuulu olla liian iso. Kun kaikki ovat palanneet piiriin, näytetään esineet muille ja kerrotaan, miksi on valinnut juuri sen asian. On hyvä jos joku aikuisista aloittaa. Sammon tehtävänä on huolehtia, että jokainen saa esitellä oman asiansa ilman muiden keskeyttämistä.

Kun kaikki ovat kertoneet esineestään, jatketaan seuraavaan vaiheeseen. Seikkailijat rakentavat vartioittain kehykset kepeistä. Kehysten kuuluu olla noin A4 kokoisia. Kun kehys on valmis, sidotaan nauhaa tai lankaa kehyksen sisälle verkoksi. Viimeisenä kiinnitetään vartiolaisten esineet verkkoon. Vartiot esittelevät taideteoksensa toisilleen.

Aivan lopuksi seikkailijat voivat vielä miettiä vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Jos saisit valita uudestaan, valitsisitko saman esineen? Onko helppo nähdä vartiokavereista mitä he ajattelevat ja tuntevat? Mitä voi tehdä jos jonkun olo ei ole erityisen hyvä?
Lähde: Scouterna

Sampo kertoo seikkailijoille, että supersankareilla on supervoimia, asioita missä he ovat todella hyviä. Hän antaa jotakin esimerkkejä tällaisista kyvyistä. Sampo kertoo, että seuraavan aktiviteetin aikana seikkailijat saavat tietää, missä he ovat hyviä, mitä supervoimia heillä on.
Joukkue aloittaa sillä, että vartioittain piirretään jokaisen vartalon ääriviivat isolle paperille. Tässä tarvitaan yhteistyötä. Tämän jälkeen jokainen piirtää omalle hahmolleen vaatteita, hiukset, kasvot. Paksut liidut tai vesivärit ovat hyviä tähän. Kun kaikki ovat maalanneet kuvansa valmiiksi, annetaan seikkailijoille yhtä monta post-it lappua kuin vartiossa on jäseniä. Lapuille kirjoitetaan vartion jäsenten nimet ja missä he ovat hyviä. Alkuun voidaan yhdessä pohtia missä ihmiset voivat olla hyviä. Kun on seikkailija on keksinyt jotakin joka lappuun, hän saa palata omaan kuvaan ja kirjoittaa missä itse ajattelee ja kokee olevansa hyvä. Jos tämä on vaikea, vartio voi yhdessä, mitä kyseinen seikkailija viime aikoina on tehnyt ja kääntää ne asiat hyviksi ominaisuuksiksi. Hetken päästä jaetaan jokaiselle muiden kirjoittamat laput. Tämän jälkeen jokainen saa lisätä kyseiset ominaisuudet omaan kuvaan.
Lopuksi jokainen saa näyttää oman kuvansa ja kertoa omista supervoimistaan. Jos aikaa on, vartio voi myös keskustella siitä, miltä tuntuu kertoa muille, että on hyvä jossakin. Kuinka usein uskalletaan sanoa, että ollaan hyviä jossakin? Miksi se tuntuu vaikealta monelle?
Lähde: Scouterna

Seikkailijat harjoittelevat oman mielipiteensä ilmaisemista. Vartio sopii, että kauden aikana jokainen vuorollaan tuo mukanaan kysymyksen jostakin mitä on tapahtunut viikon aikana. Seikkailijat kertovat tämän jälkeen keskusteluringissä oman mielipiteensä asiasta. Hyviä aloituksia lauseille ovat: Mieleistäni… Luulen, että… On kiellettyä sanoa toiselle, että hän on väärässä. Saa ainoastaan sanoa, että itse on eri mieltä. Hyviä tukikysymyksiä ovat: Onko tämä mielestäsi hyvä? Miksi olet sitä mieltä?
Jos seikkailija on unohtanut miettiä aihetta, sampo voi pohtia hänen kanssaan kahden kesken hetken aihetta. Aiheita voivat olla esimerkiksi ajankohtaiset uutiset, kouluun liittyvät tapahtumat ja niin edelleen. Sampon kannattaa varautua kokouksiin myös itse jollakin aiheella, jos vuorossa oleva seikkailija sattuu olemaan poissa. Vartio voi myös keksiä aiheen koko ryhmän kesken.
Lähde: Scouterna

Lisää vinkki

Lisää liite