Seikkailija osaa merimiessolmun ja tietää mihin sitä käytetään.

Valikko

Merimiessolmu


Tavoite:

Seikkailija osaa merimiessolmun ja tietää mihin sitä käytetään.

Kuvaus:

Seikkailija harjoittelee solmimaan merimiessolmun ja oppii tuntemaan sen käyttötarkoituksia. Lisäksi seikkailija tunnistaa varkaansolmun ja ämmänsolmun.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Pakollinen
Paikka: Kolo muu
Taitoalueet: Solmut ja köytökset
Kesto: 1 h
Kasvatustavoitteet: Luontosuhde
Johtajan tehtävä: Sampo opettaa merimiessolmun etukäteen vartionjohtajille, jotta he voivat kokouksessa opettaa solmun muille seikkailijoille. Sammon tehtävänä on huolehtia paikalle riittävästi solmunaruja. Solmujen opetteleminen vaatii toistoja. Yhdellä kerralla harvemmin oppii solmua ainakaan niin hyvin, että sen muistaa vielä viikon päästä. Joukkueen kannattaa opetella solmuja useammalla eri kerralla, yksi solmu kerrallaan, lyhyinä hetkinä. Kertaus ja kisailu pitävät solmut mielessä. Yhtä tärkeää kuin oppia tekemään solmu, on tietää mihin sitä tarvitaan. Merimiessolmu on hyvä solmu, kun pitää yhdistää kaksi samanpaksuista ja samasta materiaalista valmistettua köyttä. Partiohuivi solmitaan usein merimiessolmulla. Merimiessolmua käytetään myös vesillä purjeiden reivaamiseen. Siitä johtuu toinen nimitys reivisolmu. Merimiessolmu on tehtävä huolellisesti, oikein tehtynä se on luotettava, mutta väärin tehtynä siitä tulee helposti ämmän- tai varkaansolmu.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Pohjoinen

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Merimiessolmu kaverin kanssa.
Kaksi seikkailijaa sitoo köyden eri päät vyötäisilleen. Heidän tehtävänään on tehdä välillään olevaan köyteen merimiessolmu.

Merimiessolmu puuhun
Koko vartio pitää köydestä kiinni tasaisin välein. Vartio tekee merimiessolmun esimerkiksi puun ympärille niin, ettei kenenkään ote irtoa.

Umpisolmu
Kaikki sulkevat silmänsä, menevät tiiviiseen kasaan ja nostavat kätensä ylös. Kädet tarttuvat toisiin. Kun jokaisella on käsi kädessä, niin silmät avataan ja yritetään yhdessä saada umpisolmu auki avaamatta käsiä. Toisessa versiossa on erikseen aukaisija, joka ulkopuolisena yrittää saada umpisolmun setvittyä. Samaa leikkiä voidaan leikkiä myös niin, että alussa ollaan käsi kädessä piirissä. Piiri sotketaan solmuksi irrottamatta käsiä: mennään toisten käsien ali ja yli jne. Yksi selvittää solmun.

Sido solmu
Leikkijät ovat piirissä kädet selän takana. Yksi leikkijöistä kiertää piiriä naru mukanaan. Hän antaa narun jonkun käteen ja sanoo esimerkiksi: sido jalussolmu. Tämän jälkeen hän jatkaa piirin kiertämistä kävellen. Ellei solmu ole valmis hänen saapuessaan uudelleen solmun tekijän kohdalle, joutuu tämä vuorostaan kiertämään piiriä.

Merimiessolmun tarina
Kaverukset tapasivat kadulla ja kättelivät toisiaan oikealla kädellä, kuten tapana on (oikea narun kierretään alemman ympäri). Hetken keskusteltuaan kävi ilmi, että molemmat ovat partiolaisia. Niinpä he kättelivät toisiaan uudelleen, tällä kertaa partiotavan mukaan vasemmalla kädellä (vasen naru kierretään alemman ympäri niin, että lyhyet päät jäävät samalle puolelle). Liian kireälle vedetty solmu löystyy, kun jommastakummasta lyhyestä päästä nykäistään taaksepäin.

Merimiessolmuviesti. Vartiot seisovat jonoissa viivan takana. Noin 10 metrin päässä jonon edessä on kaksi tuolia. Molempiin tuoleihin on kiinnitetty solmunaru. Solmunarut on solmittu yhteen. Ensimmäinen jokaisesta vartiosta juoksee solmulle, avaa sen, kulkee tuolien välistä, tekee solmun uudestaan ja juoksee takaisin vartiolleen. Seuraava vartion jäsen toistaa tehtävän. Nopein vartio voittaa.
Lähde: Scouterna

Lisää vinkki

Lisää liite