Seikkailija osaa toimia yllättävissäkin tilanteissa. Hän uskaltaa heittäytyä. Seikkailijavartion yhteishenki kasvaa.

Valikko

Improvisointi


Tavoite:

Seikkailija osaa toimia yllättävissäkin tilanteissa. Hän uskaltaa heittäytyä. Seikkailijavartion yhteishenki kasvaa.

Kuvaus:

Seikkailijat harjoittelevat improvisaatiotilanteita.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Luovuus Rohkeus Ryhmähenki
Johtamistaito johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto 1 h
Kasvatustavoitteet Itsetuntemus
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävänä on huolehtia siitä, että jokaisella seikkailijalla on turvallinen olo aktiviteettia tehtäessä. Sampo ja vartionjohtaja voivat näyttää mallia tilanteisiin heittäytymisessä. Sampo keksii harjoitteita, joiden mukaan seikkailijat toimivat.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Esiintyjä

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Vartio kirjoittaa repliikkejä lapuille. He keksivät hahmot ja alkutilanteen, jonka jälkeen alkaa esitys. Vain repliikkien alku tai loppu on kirjoitettuna lapuille ja muu esitys on näyttelijöiden mielikuvituksen varassa.

Televisiossa esitetään lähes säännöllisesti improvisaatioon pohjautuvia ohjelmia. Vartio valitsee jonkin noiden ohjelmien harjoituksen ja toteuttaa sen omassa koloillassaan.

Muu vartio määrittelee kohtaukselle paikan, tilanteen ja henkilöt. Näyttelijöille jaetaan Alias-kortit. Kohtaus alkaa. Näyttelijöiden on käytettävä kohtauksessa kaikki Alias-kortissa olevat sanat järjestyksessä.

Muu vartio määrittelee paikan, tilanteen ja henkilöt. Näyttelijät saavat käyttää puheessaan vain yhtä alkukirjainta. Se sovitaan etukäteen. Tehtävää voidaan helpottaa siten, että vain jokaisen lauseen on alettava tietyllä alkukirjaimella.

Vartio valitsee kaksi henkilöä. Toinen on vieraskielinen asiantuntija. Toinen on tulkki ja menee oven taakse. Muu vartio päättää, mistä aiheesta asiantuntija pitää luennon. Tulkki ei saa tietää luennon aihetta etukäteen. Kun tulkki saapuu huoneeseen, hän esittelee itsensä ja asiantuntijan. Sen jälkeen asiantuntija alkaa pitää luentoa pantomiimina ja tulkki kertoo samalla yleisölle, mistä on kysymys. Samaan harjoitukseen voidaan ottaa lisäksi reportteri, joka esittää tulkille kysymyksiä.

Seikkailijat muodostavat neljästä tuolista auton. Yksi seikkailijoista on kuljettaja ja muut matkustajia. Seikkailijoiden tehtävänä on improvisoida matkakeskustelu. Yhtäkkiä autoon nousee liftaaja. Kaikki muut autossa olijat siirtyvät yhden paikan eteenpäin, jolloin kuljettaja vaihtuu ja vanha kuljettaja jää pois. Liftaaja on valinnut tietynlaisen persoonallisuuden tai tunnelman. Tämä leviää muihin matkustajiin kunnes autoon nousee jälleen uusi liftaaja. Lähde: Scouterna

Yksi seikkailija vuorollaan istuu penkillä. Toinen seikkailija tulee hänen luokseen ja improvisoi jonkin tilanteen hänen kanssaan. Kun seikkailijapari on hetken aikaa improvisoinnut tilannetta, nousee ensimmäinen penkiltä ja poistuu tilanteesta. Tämän jälkeen uusi pari aloittaa oman osuutensa. Lähde: Scouterna

Seikkailijat keksivät lyhyen tarinan ja näyttelevät sen esittämällä still-kuvia. Jos joukkue haluaa, se voi myös taltioida kuvat ja katsoa oman esityksensä jälkikäteen. Lähde: Scouterna

Kaksi seikkailija improvisoivat yhdessä. Joukkue on voinut keksiä yhdessä etukäteen näyttelijöille alkutilanteen tai kaksi aloittajaa keksivät sen aloitushetkessä. Kun sampo sanoo "Jähmety", seikkailijat jähmettyvät. Jähmettymisen aikana toinen näyttelijöistä vaihdetaan toiseen seikkailijaan, jonka jälkeen improvisaatio jatkuu samasta asennosta, mutta tilanne voi olla täysin uusi. Lähde: Scouterna

Yksi seikkailija vuorollaan keksii paikan. Hän alkaa näyttelemään olevansa kyseisessä paikassa. Muut liittyvät mukaan improvisaatioon kun he keksivät mistä paikasta on kyse. Lähde: Scouterna

Lisää vinkki

Liite