Seikkailija osaa toimia yllättävissäkin tilanteissa. Hän uskaltaa heittäytyä. Seikkailijavartion yhteishenki kasvaa.

Valikko

Improvisointi


Tavoite:

Seikkailija osaa toimia yllättävissäkin tilanteissa. Hän uskaltaa heittäytyä. Seikkailijavartion yhteishenki kasvaa.

Kuvaus:

Seikkailijat harjoittelevat improvisaatiotilanteita.

Suoritustiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Luovuus Rohkeus Ryhmähenki
Johtamistaito johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto A 1 h
Kasvatustavoitteet Itsetuntemus
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävänä on huolehtia siitä, että jokaisella seikkailijalla on turvallinen olo aktiviteettia tehtäessä. Sampo ja vartionjohtaja voivat näyttää mallia tilanteisiin heittäytymisessä. Sampo keksii harjoitteita, joiden mukaan seikkailijat toimivat.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Esiintyjä

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Seikkailijat muodostavat parit. Pari harjoittelee hidastetuilla liikkeillä taistelukohtauksen. Toinen käsi toimii miekkana. Taistelukohtauksen pitää päättyä selkeästi. Pariin ei saa osua missään vaiheessa. Lähde: Kansallisteatteri

Seikkailijat menevät piiriin ja laittavat silmät kiinni. Sampo merkkaa puolet seikkailijat laittamalla pala maalarinteippiä tai tarra heidän selkäänsä. Jokaisen selkää kannattaa kuitenkin koskea, ettei seikkailija tiedä, onko hänellä selässään merkki vai ei. Seikkailijoille kerrotaan että teippityypit eivät pidä teipittömistä ja päinvastoin. Seikkailijoille annetaan aikaa ryhmäimprovisaatiolle. Mitä tapahtuu? Keskustelkaa improvisaation jälkeen havainnoistanne. Kiinnittäkää huomiota tilan käyttöön, katseisiin, eleisiin ja tapaan puhua. Lähde: https://kansallisteatteri.fi/content/uploads/2017/11/JROpeFinal1.pdf

Seikkailijat muodostavat pareja. Sampo sanoo ääneen ”vastakohtapareja”, jolloin seikkailijat tekevät aiheista still-kuvan omalla kehollaan. Sanat voivat olla esimerkiksi veitsi ja haarukka. Nopeampi tekee siitä aiheesta, mistä tahtoo, ja toisen tehtäväksi jää tehdä sanaparin jäljelle jäänyt osa. Esimerkkejä sanapareista: Iso –pieni Iloinen –surullinen Voittaja –häviäjä Konsonantti –vokaali Korkea –matala Raivokas – rauhallinen Lähde: https://kansallisteatteri.fi/content/uploads/2017/11/JROpeFinal1.pdf

Yksi seikkailija vuorollaan keksii paikan. Hän alkaa näyttelemään olevansa kyseisessä paikassa. Muut liittyvät mukaan improvisaatioon kun he keksivät mistä paikasta on kyse. Lähde: Scouterna

Kaksi seikkailija improvisoivat yhdessä. Joukkue on voinut keksiä yhdessä etukäteen näyttelijöille alkutilanteen tai kaksi aloittajaa keksivät sen aloitushetkessä. Kun sampo sanoo "Jähmety", seikkailijat jähmettyvät. Jähmettymisen aikana toinen näyttelijöistä vaihdetaan toiseen seikkailijaan, jonka jälkeen improvisaatio jatkuu samasta asennosta, mutta tilanne voi olla täysin uusi. Lähde: Scouterna

Seikkailijat keksivät lyhyen tarinan ja näyttelevät sen esittämällä still-kuvia. Jos joukkue haluaa, se voi myös taltioida kuvat ja katsoa oman esityksensä jälkikäteen. Lähde: Scouterna

Yksi seikkailija vuorollaan istuu penkillä. Toinen seikkailija tulee hänen luokseen ja improvisoi jonkin tilanteen hänen kanssaan. Kun seikkailijapari on hetken aikaa improvisoinnut tilannetta, nousee ensimmäinen penkiltä ja poistuu tilanteesta. Tämän jälkeen uusi pari aloittaa oman osuutensa. Lähde: Scouterna

Seikkailijat muodostavat neljästä tuolista auton. Yksi seikkailijoista on kuljettaja ja muut matkustajia. Seikkailijoiden tehtävänä on improvisoida matkakeskustelu. Yhtäkkiä autoon nousee liftaaja. Kaikki muut autossa olijat siirtyvät yhden paikan eteenpäin, jolloin kuljettaja vaihtuu ja vanha kuljettaja jää pois. Liftaaja on valinnut tietynlaisen persoonallisuuden tai tunnelman. Tämä leviää muihin matkustajiin kunnes autoon nousee jälleen uusi liftaaja. Lähde: Scouterna

Muu vartio määrittelee kohtaukselle paikan, tilanteen ja henkilöt. Näyttelijöille jaetaan Alias-kortit. Kohtaus alkaa. Näyttelijöiden on käytettävä kohtauksessa kaikki Alias-kortissa olevat sanat järjestyksessä.

Muu vartio määrittelee paikan, tilanteen ja henkilöt. Näyttelijät saavat käyttää puheessaan vain yhtä alkukirjainta. Se sovitaan etukäteen. Tehtävää voidaan helpottaa siten, että vain jokaisen lauseen on alettava tietyllä alkukirjaimella.

Lisää vinkki

Liite