Seikkailija tunnistaa muita lippukuntia huiveista.

Valikko

Huivimerkit


Tavoite:

Seikkailija tunnistaa muita lippukuntia huiveista.

Kuvaus:

Seikkailija opettelee tunnistamaan oman piirin lippukuntien huivimerkeistä tai huiveista 10 erilaista.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona Vierailukohteessa
Taitoalueet Partiokulttuuri
Kesto 30 min
Kasvatustavoitteet Yhteisöön kuuluminen
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävänä on ohjata toimintaa ja valmistella harjoitukset.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Heraldiikka

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Seikkailijat harjoittelevat huivimerkkejä ja niiden symboleita yhdistelytehtävän avulla. Sampo tulostaa etukäteen eri lapuille kuvia huivimerkeistä ja toisille lapuille lippukuntien nimiä. Tehtävänä on yhdistää oikea huivimerkki oikeaan lippukuntaan. Tehtävään voidaan lisätä vielä kolmannetkin laput, joissa kuvaillaan sanallisesti huivimerkin ulkoasua tai historiaa.

Joukkue jakautuu vartioihin tai pienempiin ryhmiin. Jokainen ryhmä keksii itse huivimerkkipelin. Vartiot voivat keksiä kokonaan oman pelin tai valmistaa huivimerkkipelin esimerkiksi Monopolin tyyliin.

Huivimerkkejä on hyvin esillä Suomen Partiomuseossa Turussa. Joukkue yhdistää mahdollisuuksien mukaan toimintaansa retken museoon tai tutustuu museon nettisivuihin ja siellä oleviin materiaaleihin. Myös PartioWikistä löytyy kuvia eri lippukuntien huivimerkeistä.

Joukkue pelaa yhdessä joko sammon tai vartion tekemää huivimerkkimuistipeliä. Muistipelissä parit muodostuvat huivimerkistä ja lippukunnan nimestä. Pelin tekemiseen tarvitaan tukevaa paperia, jolle kortit tulostetaan sekä sakset.

Sampo varaa kololle sekä lippukunnan alueen tai partiopiirin kartan sekä kuvat kyseisen alueen lippukuntien huivimerkeistä. Seikkailijoiden tehtävänä on yhdistää huivimerkit kartalla oikeisiin paikkakuntiin.

Lisää vinkki

Liite