Seikkailija tuntee oman lippukuntansa tunnukset.

Valikko

Lippukunnan tunnukset


Tavoite:

Seikkailija tuntee oman lippukuntansa tunnukset.

Kuvaus:

Seikkailija selvittää oman lippukunnan huivimerkin ja huivin historian sekä käytettyjen kuvien ja värien merkityksen.

Suoritustiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Partiokulttuuri
Kesto A 30 min
Kasvatustavoitteet Yhteisöön kuuluminen
Johtajan tehtävä: Sampo ohjaa tiedon etsintää ja kutsuu tarvittaessa koloiltaan mukaan lippukunnan historiaa tuntevan henkilön.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Heraldiikka

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Sampo kutsuu koloiltaan paikalle partiolaisen, joka tietää huivimerkin historiaa. Seikkailijat valmistavat hänelle etukäteen kysymyksiä aiheesta. Vierailijaa kannattaa pyytää kertomaan huivimerkin synnystä ja samalla lippukunnan historiasta.

Sampo kertoo seikkailijoille lippukunnan huivimerkin tai lipun syntyvaiheet. Seikkailijat esittävät kyseiset tapahtumat pantomiimina. Näytellä voidaan esimerkiksi se, millaisia symboleita merkistä löytyy ja mitä ne tarkoittavat. Samoin voidaan toimia myös värien osalta.

Joukkue tutustuu PartioWikiin ja tutkii, löytyykö sieltä tietoa lippukunnan huivista. Jos tietoa ei ole, joukkue lisää tiedon Wikiin yhdessä johtajan kanssa.

Sampo tuo kololle ison kartan. Seikkailijat merkitsevät nuppineuloin, missä kaikkialla lippukunnan huivi on käynyt. Merkitä voi esimerkiksi lippukunnan Lapin-vaelluksen kohteet tai niiden maailmanjamboreiden paikat, joissa on ollut lippukuntalaisia.

Sampo kertoo lippukunnan huivimerkin tarinan. Seikkailijat piirtävät sarjakuvan lippukunnan huivimerkin vaiheista ja symboliikasta.

Lisää vinkki

Liite