Seikkailija tuntee jokamiehenoikeudet ja ymmärtää niiden luonteen arvokkaina yhteisinä pelisääntöinä.

Valikko

Jokamiehenoikeudet


Tavoite:

Seikkailija tuntee jokamiehenoikeudet ja ymmärtää niiden luonteen arvokkaina yhteisinä pelisääntöinä.

Kuvaus:

Seikkailija tutustuu vesillä liikkujan oikeuksiin ja velvollisuuksiin. Seikkailija saa perustiedot siitä, mikä luonnossa retkeiltäessä ja erityisesti vesillä liikuttaessa on sallittua ja mikä kiellettyä.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Arjen taidot Retkeily Vesillä liikkuminen
Kesto A 30 min
Kasvatustavoitteet Vastuu elinympäristöstä
Teemat Metsä
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävänä on kertoa jokamiehenoikeudet seikkailijoille mielenkiintoisella tavalla. Hän ohjaa seikkailijat huomaamaan, että suomalainen käytäntö on maailmassakin ainutlaatuinen. Sampo ohjaa seikkailijaa ymmärtämään, että oikeuksien ohessa luonnossa liikkujalla on myös vastuu toiminnastaan. Vartionjohtajan tehtävänä on tukea vartioita eri toteutustavoissa.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Kalastus

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Leikkiin tarvitaan kaksi ”kotipesää”, jotka voivat olla esimerkiksi maahan piirrettyjä suuria ympyröitä. Toinen ympyröistä on ”et saa tehdä” -ympyrä ja toinen on ”saat tehdä” -ympyrä. Sopiva ympyröiden välinen etäisyys on noin 20 metriä. Ympyröiden väliin piirretään pitkä viiva, jolla oppilaat seisovat. Johtaja huutaa jonkin jokamiehenoikeuksiin kuuluvan asian tai asian jota luonnossa ei saa tehdä. Seikkailijat juoksevat joko ”et saa tehdä” -ympyrään tai ”saat tehdä” -ympyrään sen mukaan kumman uskovat sopivan huudettuun asiaan. Johtajan huutojen välillä seikkailijat palaavat seisomaan viivalle, josta sitten pinkaisevat oikeaan ympyrään. (Lähde: Eräkummit)

Järjestetään retkellä jokamiehenoikeuksia esittelevä luontopolku. Eräkummien materiaaleista löytyy hyvät ohjeet luontopolun järjestämiseen täältä (Eräkummien sivut).  Materiaalista voi poimia ainoastaan jokamiehenoikeuksiin liittyvät tehtävät tai ottaa mukaan myös muut tehtävät. Mukaan tarvitaan älypuhelin, jolla voi lukea QR-koodeja.

Roskatalkoot: Vartio menee metsään tai rannalle ja etsii mahdollisimman monta jokamiehenoikeuksien rikkomusta. Korjatkaa samalla roskat roskikseen.

Maastoleikissä vartiot kulkevat yksitellen kymmenen kysymyksen kautta lähdöstä maaliin. Maastossa on väittämiä, jotka ovat jokamiehenoikeuksien nojalla oikein tai väärin. Maalissa käydään koko seikkailijajoukkueen kanssa läpi, miksi vastaus oli kunkin kysymyksen kohdalla oikea tai väärä. Voittajaa ei tarvitse julistaa. Väitelauseista voi tehdä ryhmän taitojen mukaan helpompia tai haastavampia.

Sampo antaa vartioille rikkinäisinä lauseina listan jokamiehenoikeuksista. Vartioiden tehtävänä on koota lauseet. Sen jälkeen jokainen vartio piirtää, valokuvaa tai etsii lehdistä sopivan kuvituksen jokaiselle jokamiehenoikeudelle. Kuvan ja tekstin yhdistelmästä voi koota kollaasin kolon seinälle.

Vilisevät virheet: Sampo laatii retkitarinan, joka vilisee virheitä. Seikkailijoiden tehtävänä on pohtia, mitä luonnossa liikkumiseen liittyviä virheitä tarinassa on ja miten olisi pitänyt käyttäytyä. Esimerkkejä virheistä: pullojen rikkominen luontoon, roskaaminen, linnunpesien ja muurahaispesien hävittäminen, linnunmunien kerääminen, kalastus ilman lupaa, puiden kaataminen, viljapellossa käveleminen, toisen pihamaalle luvatta meno, uiminen toisen kotirannassa luvatta, polttopuiden kerääminen, tulenteko ilman maanomistajan lupaa.

Lisää vinkki

Liite