Seikkailija tuntee kirjallisuuden eri tyylisuuntia. Hän osaa kirjoittaa itse runon.

Valikko

Runokirjallisuus


Tavoite:

Seikkailija tuntee kirjallisuuden eri tyylisuuntia. Hän osaa kirjoittaa itse runon.

Kuvaus:

Seikkailija lukee erilaisia runoja ja kirjoittaa vartion kanssa oman partioaiheisen runon.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Luovuus Viestintä
Johtamistaito johtamistaito.visiointitaidot johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto 1 h
Kasvatustavoitteet Itsetuntemus Ryhmässä toimiminen
Johtajan tehtävä: Sampo auttaa seikkailijaa löytämään erilaisia runoja luettavaksi. Kirjastossa on oma luokkansa lasten ja nuorten runoteoksille. Lisäksi netissä on monia eri runoja. Sampo ohjaa seikkailijaa lukemaan eri tyyppisiä runoja. Sampo ja vartionjohtaja toimivat kirjoitustyössä vartion tai joukkueen kannustajina sekä ohjaavat tarvittaessa ryhmää eteenpäin yli vaikeiden kohtien. He voivat tarvittaessa myös keksiä itse malliksi pätkiä partioaiheisista runoista.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Kirjallisuus

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Sampo antaa vartiolle tai jokaiselle seikkailijalle listan, jossa on esimerkiksi kymmenen erilaista partioon liittyvää sanaa. Vartioiden, seikkailijoiden tai seikkailijaparien tehtävänä on kirjoittaa runo, jossa käytetään jokaista sammon listaamaa sanaa.

Vinkkejä eri tyyppisistä lapsille sopivista runoista kannattaa kysyä kirjastonhoitajalta. Myös kirjaston lasten ja nuorten osaston runokirjallisuushylly pitää sisällään sopivia runoja. Sampo voi lainata näitä kirjoja krjastosta ja tuoda kirjat mukanaan koloiltaan. Jokainen seikkailija valitsee yhden kirjan ja etsii sieltä suosikkirunonsa. Jokainen seikkailija lausuu oman suosikkinsa muille.

Vartio kirjoittaa runon, joka kertoo vartiosta itsestään. Runo voi olla esimerkiksi loppusoinnullinen tai sen voi kirjoittaa kalevalamittaan. Vartio julkaisee runon lippukunnan lehdessä tai lippukunnan nettisivuilla.

Lisää vinkki

Liite