Seikkailija tunnistaa kotiseudun yleisimmät marjat.

Valikko

Marjat


Tavoite:

Seikkailija tunnistaa kotiseudun yleisimmät marjat.

Kuvaus:

Seikkailija opettelee tunnistamaan kotiseutunsa yleisimmät marjat ja osallistuu marjanpoimintaretkeen.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Metsässä
Taitoalueet Arjen taidot Luonto
Kesto A muutama tunti
Kasvatustavoitteet Luontosuhde
Johtajan tehtävä: Sampo opettaa seikkailijoille marjat ja suunnittelee marjanpoimintaretken.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Luonnontuntija

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Seikkailijat opettelevat ensin kololla tunnistamaan kotiseudun yleisimmät marjat, sekä syötävät että myrkylliset, ennen kuin joukkue lähtee marjanpoimintaretkelle. Sampo voi askarrella marja-muistikortteja niin että toiselle kortille tulee kuva itse marjasta, ja toiselle kuva varvusta/lehdistä. Seikkailijaat saavat sitten vartioittain yrittää yhdistää kortit oikein. Kun vartiot ovat yhdistäneet marja- ja varpuskorteeja oikein seuraava pelivaihe voi olla viedä syötävät marjat "koriin" ja myrkylliset "metsään" (huoneen toinen nurkka voi olla marjakori, ja toinen nurkka metsä) Tarvikkeet:kasvioppaita, marja/varpu-kortteja

Marjanpoimintaretken jälkeen joukkue voi leipoa marjapiiraita, tai tehdä hilloa joukkueen lettukestiä varten.

Seikkailijavartiot voivat tehdä kololle marja-julisteita. Toinen vartio teke syötävistä marjoista, ja toinen myrkyllisistä marjoista.

Lisää vinkki

Liite