Seikkailija oppii uusia leikkejä ja osaa noudattaa leikkien sääntöjä.

Valikko

Hippa- ja sokkoleikit


Tavoite:

Seikkailija oppii uusia leikkejä ja osaa noudattaa leikkien sääntöjä.

Kuvaus:

Seikkailija leikkii kahta erilaista hippa- ja sokkoleikkiä.

Suoritustiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Kaveritaidot Partiokulttuuri Rohkeus Vuorovaikutustaidot
Johtamistaito johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto A 30 min
Kasvatustavoitteet Ryhmässä toimiminen
Johtajan tehtävä: Sampo kertoo leikin säännöt vartionjohtajille. Vartionjohtaja ohjeistaa muut leikkijät. Sampo varmistaa, että kaikki pääsevät mukaan leikkiin.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Partiolaulut ja leikit

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Sokkoleikki: Lepakko ja yöperhoset(Bat and moths): Leikkiin valitaan yksi lepakko ja kolme yöperhosta. Lepakon silmät sidotaan. Muut leikkijät muodostavat käsikädessä piirin, jonka tehtävänä on rajata lepakon ja perhosten liikkuminen. Lepakko ja yöperhoset ovat piirin sisäpuolella. Lepakko huutaa Bat!, johon yöperhosten on heti vastattava Moth! Äänen perusteella lepakko yrittää saada kiinni yhden perhosen, josta tulee uusi lepakko. Uudet perhoset valitaan piiristä. Piiri ei saa liikkua eikä äännellä turhaan, jotta lepakko kuulee yöperhosten vastaukset.

Kyykkyhippa: Leikkijät valitsevat keskuudestaan hipan, jonka jälkeen päätetään, montako kyykkyä leikkijöillä on, esim. kolme. Leikkijä on turvassa hipalta menemällä kyykkyyn. Hippa ei saa jäädä vahtimaan kyykyssä olevan viereen. Kyykkyyn saa turvautua niin monta kertaa kuin alussa sovittiin.

Joukkue leikkii lippukunnan perinteisiä hippa-ja sokkoleikkejä tai opettelee uusia, jos lippukunnan perinteiset leikit ovat jo kaikille tuttuja. Uusia leikkejä löytää erilaisista leikkikirjoista ja netistä esimerkiksi Mannerheimin lastensuojeluliiton kotisivuilta (vanhempainnetistä ja nuortennetin tukioppilasmateriaaleista). Leikkikirjoja löytyy kirjastoista.

Lisää vinkki

Liite