Seikkailija oppii uusia leikkejä ja osaa noudattaa leikkien sääntöjä.

Valikko

Viestileikit


Tavoite:

Seikkailija oppii uusia leikkejä ja osaa noudattaa leikkien sääntöjä.

Kuvaus:

Seikkailija leikkii kahta erilaista viestileikkiä.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Kaveritaidot
Johtamistaito johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto 30 min
Kasvatustavoitteet Ryhmässä toimiminen
Johtajan tehtävä: Sampo kertoo leikin säännöt vartionjohtajille. Vartionjohtaja ohjeistaa muut leikkijät. Sampo varmistaa, että kaikki pääsevät mukaan leikkiin.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Partiolaulut ja leikit

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Lohikäärmeen muna -viesti: Muodostetaan kaksi (tai useampi) jonoa niin, että leikkijät istuvat peräkkäin selkä menosuuntaan. Jonon viimeinen laittaa pallon jalkojensa väliin, ja ojentaa sen jonossa seuraavalle. Joko keikauttamalla jalat pään yli tai kääntymällä pepullaan toiseen suuntaan. Pallon antanut leikkijä nousee nopeasti ylös, ja menee kulkusuunnassa jonon ensimmäiseksi. Pelaaja, joka sai pallon, ottaa sen vastaan jaloillaan ja ojentaa pallon seuraavalle ja menee jonon ensimmäiseksi. Se jono joka on ensimmäisenä maalissa, voittaa viestin.

Uusia leikkejä löytää erilaisista leikkikirjoista ja netistä esimerkiksi Mannerheimin lastensuojeluliiton kotisivuilta (vanhempainnetistä ja nuortennetin tukioppilasmateriaaleista).

Kulkuvälineviesti: Kolmen tai neljän hengen joukkueet. Ohjaaja määrää mikä kulkuväline on muodostettava huutamalla numeroita yhdestä neljään. Joukkueen on valittava joukostaan numeron osoittama määrä juoksijoita jotka yhdessä menevät kulkuvälineen muodostettuaan salin toiseen päähän tai muulle sovitulle merkille, vaihtavat paikkoja ja tulevat takaisin. Ylijääneet joukkuejäsenet jäävät kannustajiksi lepäämään. Seuraavalla numeronhuutokerralla, jos vain mahdollista, eri leikkijät muodostavat kulkuvälineen ja toiset taas lepäävät. Kulkuvälineet: 1. Apostolin kyyti: yksi joukkueenjäsen konkkaa merkille ja toisella jalalla takaisin. 2. Hevonen ja ratsastaja: reppuselkään, vaihto merkillä ja takaisin. 3. Kultatuoli: kaksi tekee käsistään tuolin (esim. oma oikea käsi vasemman käden ranteeseen, vasen käsi kaverin oikean käden ranteeseen kiinni), kolmas istuu muodostuneeseen tuoliin. Merkillä kannettavan vaihto, toinen kantaja pysyy samana. 4. Kottikärryt: kaksi (kolmen hengen joukkueessa yksi) menee lattialle lankuksi (napa kohti lattiaa, kämmenet maahan), toiset kaksi ottavat kiinni polvien alta tai nilkoista ja näin käsikävelyllä eteenpäin. Merkillä vaihto toisinpäin. Kilpailijoiden taidoista riippuen muodostettavat asennot voivat olla vaikka kuinka haastavia!

Lisää vinkki

Liite