Seikkailija osaa liikkua turvallisesti liikenteessä. Hän hallitsee polkupyöränsä erilaisissa tilanteissa.

Valikko

Taitorata


Tavoite:

Seikkailija osaa liikkua turvallisesti liikenteessä. Hän hallitsee polkupyöränsä erilaisissa tilanteissa.

Kuvaus:

Seikkailija rakentaa taitoradan vartion tai joukkueen kanssa ja harjoittelee pyörän hallitsemista erilaisissa tilanteissa.

Suoritustiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Metsässä Ulkona
Taitoalueet Arjen taidot Itsestä huolehtiminen Turvallisuus
Kesto A 1 h
Kasvatustavoitteet Terveys ja turvallisuus
Johtajan tehtävä: Aikuisen tehtävänä on vastata siitä, että koloilta sujuu turvallisesti. Sampo opastaa testiratojen rakentamisessa ja huomioiden tekemisessä.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Pyöräily

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Seikkailijat muodostavat pareja. Toisella parista on pyörä ja toisella ei. Seikkailijat, joilla ei ole pyöriä, muodostavat ison ympyrän. Seikkailijoiden välillä on noin kuusi metriä. Jokaisella seikkailijalla on hernepussi, muovirengas tai vastaava. Seikkailijat, joilla on pyörät, menevät parinsa viereen seisomaan ja muodostavat sisäpiirin. He pyöräilevät ympyrässä. Pari heittää heille hernepussin kun ajavat ohi. Seuraavalla kierroksella pyöräilijä heittää pussin takaisin. Lähde: Scouterna

Varjohippa Hippaa leikitään pyöräillen. Hippa ottaa kiinni toisia pyöräilemällä heidän varjonsa päälle ja huutamalla kyseisen henkilön nimen. Tästä henkilöstä tulee nyt hippa. On hyvä pitää mielessä, että leikki on haastavampi, mitä lähempänä puoltapäivää leikkiä leikitään. Lähde: Scouterna

Sampo keksii noin 20 kysymystä lähiseudun paikkoihin liittyen. Kysymyksiä voivat olla esimerkiksi ”Montako lippua on huoltoaseman vieressä?” tai ”Mitä jäätelö maksaa jäätelökioskissa rannalla?”. Sampo antaa kysymykset ja kartan jokaiselle vartiolle. Vartion tehtävä on pyöräillä ja selvittää vastaukset kysymyksiin. Matkan varrella voi myös olla rasteja, joilla vartion pitää tehdä temppuja pyörällä, esimerkiksi pujotella tai heittää palloa. Sammon kannattaa suunnitella reitti niin, että sen voi pyöräillä turvallisesti pyöräilytietä pitkin. Lähde: Scouterna

Käpyviesti Seikkailijat tekevät yhdessä mutkittelevan pyöräilyradan. Seikkailija pyöräilee radan läpi ottaen radan päässä kävyn ämpäristä ja laittaen sen toiseen ämpäriin radan toisessa päässä. Vartion tavoitteena on siirtää mahdollisimman monta käpyä ämpäristä toiseen mahdollisimman lyhyessä ajassa. Lähde: Scouterna

Joukkueen jäsenet kilpailevat siinä, mikä vartio pystyy hitaimmin pyöräilemään tietyn matkan kahden viivan välillä. Joukkueen pisteitä vähennetään, jos kilpailija joutuu laittamaan jalan maahan tai jos pyöräilee viivojen ulkopuolella. Lähde: Scouterna

Puolet joukkueesta tarttuu leikkivarjoon tai isoon, kevyeen pressuun ja antaa sen lainehtia ilmassa. Toinen puoli joukkueesta pyöräilee ristin, rastin leikkivarjon alla. Hetken päästä seikkailijat vaihtavat rooleja. Lähde: Scouterna

Yksi tai muutama seikkailija puhaltaa saippuakuplia. Muut ajavat samalla alueella pyörillä ja yrittävät saada kiinni mahdollisimman monta kuplaa pyöräillen. Lähde: Scouterna

Seikkailijat rakentavat taitoradan. Taitoradalla voi olla esimerkiksi kartioiden kiertelyä, tasapainottelua, tarkkuusajoa ja jarrutusharjoituksia. Vinkkejä taitorataan löytyy esimerkiksi erilaisista netistäkin löytyvistä opettajille suunnatuista Pyörällä kouluun -materiaaleista.

Seikkailijat toteuttavat jarrutusradan. He suunnittelevat radan erilaisiin maastoihin: asfaltille, hiekkaiselle asfaltille, hiekalle ja nurmikolle sekä mahdollisuuksien mukaan samoihin ympäristöihin märällä maalla. Seikkailijat kokeilevat jarrutuksia erilaisista vauhdeista ja erilaisilla reaktionopeuksilla. He testaavat jarruttamista erilaisilla kulkuneuvoilla. Vartio kokoaa havaintonsa yhteen ja pohtii lopuksi, mitkä asiat vaikuttavat jarrutusmatkoihin.

Jos taitorata kolon pihalla tuntuu liian helpolta, voi vartio rakentaa taitoradan maastoon. Tällöin on tulee muistaa pyytää lupa maaston omistajalta harjoittelua varten.

Lisää vinkki

Liite