Seikkailija käyttää ongelmanratkaisutaitoja.

Valikko

Salakirjoitus


Tavoite:

Seikkailija käyttää ongelmanratkaisutaitoja.

Kuvaus:

Seikkailija käyttää jotakin salakirjoitusta ja lähettää sekä vastaanottaa sillä kirjoitetun viestin.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Viestintä
Kesto A 1 h
Kasvatustavoitteet Osaaminen ja ongelmanratkaisu
Johtajan tehtävä: Sampo varmistaa että kaikki seikkailijat saavat lähettää ja vastanottaa salakirjoitusta, ja auttaa tarvittaessa viestin tulkitsemisessa.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Salapoliisi

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Jokainen vartio keksii omaa salakirjoitusta (tai valitsee olemassa olevista yhden) ja käyttä sitä sitten aina kun vartiolla on salaisia asioita joista kukaan muu ei saisi tietää mitään.

Salakirjoitusta voi olla takaperin kirjoittaminen, tavuittain takaperin kirjoittaminen, kirjaimien numerokoodaus, joka toinen kirjain ylimääräinen, erilaiset piirroskuviot ja morsetus. Lisää ohjeita salasanomista löydät Reppu-kirjasta ja teoksesta Antero Vipunen. Klassista salapoliisitietoa löytyy myös kirjasta Marvi Jalo (suom.): Vakoilijan käsikirja. Kirjassa on mm. näppärän koodisormuksen ohje.

Rosvokieli on yksi versio salakirjoituksesta. Jokaisen konsonantin jälkeen kirjoitetaan O ja sen jälkeen toistetaan konsonantti. Partio-sanasta tulee silloin poparortotio. Eri salakirjoituksia voi myös yhdistää, jolloin salakirjoituksen ratkaisemisesta tulee haastavampaa. Seikkailijat voivat esimerkiksi sekä kirjoittaa sanan takaperin että hypätä kaksi kirjainta eteenpäin. Partio-sanasta tulee silloin qkvtcr. Lähde: Scouterna

Lisää vinkki

Liite