Seikkailija tietää erilaisia tapoja ilmaista itseä. Hän tuntee vähintään yhden puhetta tukevan tai korvaavaan kommunikointimenetelmän.

Valikko

Puhetta tukeva tai korvaava menetelmä


Tavoite:

Seikkailija tietää erilaisia tapoja ilmaista itseä. Hän tuntee vähintään yhden puhetta tukevan tai korvaavaan kommunikointimenetelmän.

Kuvaus:

Seikkailija tutustuu vähintään yhteen puhetta tukevaan tai korvaavaan menetelmään, kuten bliss-symboleihin, esinekommunikaatioon, pictoihin, tukiviittomiin tai pistekirjoitukseen.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona Vierailukohteessa
Taitoalueet Moninaisuus Viestintä Vuorovaikutustaidot
Kesto 1 h
Kasvatustavoitteet Toisten kunnioittaminen
Johtajan tehtävä: Sampo auttaa aktiviteetin käytännönjärjestelyissä. Hän kutsuu tarvittaessa koloiltaan mukaan asiaa tuntevan henkilön.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Sisu

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Parhaiten asista osaa kertoa henkilö, joka itse käyttää puhetta tukevia tai korvaavia menetelmiä arjessaan. Jos tapaaminen ei onnistu, joukkue voi esimerkiksi lainata kirjastosta kirjoja, jotka on tehty pistekirjoituksella. Seikkailijat yrittävät opetella lukemaan yksinkertaisia pistekirjoituksella kirjoitettuja viestejä.

Seikkailijat tutustuvat koloillassa selkokielisiin nettisivuihin tai lehtiin. Niitä löytyy esimerkiksi Kehitysvammaliiton sivujen kautta.

Sampo kutsuu koloiltaan mukaan henkilön, joka käyttää jotakin puhetta tukevaa tai korvaavaa kieltä arjessaan. Vierailija voi olla esimerkiksi erityisopettaja, vammaisen lapsen huoltaja tai sisupartiolainen. Vieras opettaa seikkailijoille osaamaansa menetelmää ja esittelee myös siihen mahdollisesti liittyviä apuvälineitä (esim. Bliss-kuvakortit).

Lisää vinkki

Liite