Seikkailija saa pienen kokemuksen siitä, millaista on elää jonkin vamman kanssa.

Valikko

Vamman vaikutus elämään


Tavoite:

Seikkailija saa pienen kokemuksen siitä, millaista on elää jonkin vamman kanssa.

Kuvaus:

Seikkailija kokeilee käytännössä, miten erilaiset vammat vaikuttavat jokapäiväiseen elämään.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona Vierailukohteessa
Taitoalueet Arjen taidot Moninaisuus
Kesto muutama tunti
Kasvatustavoitteet Toisten kunnioittaminen
Johtajan tehtävä: Sampo auttaa kytännön järjestelyissä. Sampo ohjaa seikkailijoita huomaamaan, miten monet asiat onnistuvat ihmisiltä vammoista tai rajoitteista huolimatta ja miten tärkeää on huomioida esimerkiksi esteettömät kulkureitit tai muut vastaavat arkielämän helpottajat, joita vammattomat ihmiset eivät välttämättä edes huomaa.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Sisu

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Jokainen seikkailija saa 1-2 pilliä. Harjoituksen aikana seikkailijoiden tehtävänä on hengittää ainoastaan pillin läpi. Saa pysähtyä huilimaan, jos siihen on tarvetta. Seikkailijat lähtevät kävelemään rauhallisesti, jonka jälkeen tahtia vähitellen nostetaan kunnes he melkein juoksevat. On tärkeä, ettei tahtia nosteta liian korkealle tai että harjoitus kestää liian pitkään, jolloin siitä voi tulla epämukava. Harjoitus ei myöskään sovellu henkilöille joilla on alentunut hengityskapasiteetti. Harjoituksen jälkeen joukkue keskustelee siitä, miltä tuntui, kun ei pystynyt hengittämään hyvin ja siitä, että on ihmisiä, joilla tilanne on tämä, kun he liikkuvat. Lähde: Norges speiderforbund

Sampo tai seikkailijat rakentavat esteradan. Seikkailijat kulkevat esteradan läpi uimalasit päässä. Tehtävän jälkeen vartio keskustelee siitä, että kaikilla ei ole yhtä laajaa näkökenttää tai kaikki eivät näe yhtä hyvin. Lähde: Scouterna

Seikkailija kokeilee, millaisia asioita voi tehdä erilaisten rajoitteiden kanssa. Seikkailijat rakentavat esteradan. Kun rata on valmis, he yrittävät läpäistä sen silmät sidottuina. Toisena vaihtoehtona joukkue leikkii Kim-leikkiä pelkästään esineitä tunnustellen tai niiden ääniä kuunnellen. Joukkue voi kokeilla, kuinka monta ruoka-ainetta se onnistuu tunnistamaan vain ja ainoastaan hajun perusteella. Lähde: Yhteiseen partioon

Joukkue leikkii Kastimerkki-leikkiä tai pelaa sananselityspeliä vain ilmeitä ja eleitä käyttäen. Leikin tai pelin jälkeen joukkue pohtii yhdessä, miltä tuntuu, kun muut eivät ymmärrä. Millä tavalla voi kommunikoida, jos yhteistä kieltä ei ole? Kastimerkki-leikki Leikkijät seisovat rivissä silmät kiinni. Leikinjohtajalla on erivärisiä, pieniä tarroja (tai väritettyjä teipin palasia), yhtä montaa väriä kuin tulevia ryhmiä, kutakin väriä yhtä monta kappaletta kuin ryhmän tulevia jäseniä. Hän liimaa jokaisen otsaan tarran, johon leikkijä ei saa koskea. Leikinjohtajan luvalla leikkijät saavat lähteä kiertelemään ja selvittelemään, kenen kanssa kuuluvat samaan ryhmään. Puhua ei saa. Lähde: Yhteiseen partioon

Sampo hankkii koloiltaan paikalla pyörätuolin. Seikkailijat kokeilevat, millaista on liikkua pyörätuolilla kololla tai sen lähiympäristössä.

Seikkailijat sopivat kokouksen alussa jokaiselle jonkin vamman, josta ei saa luopua koko iltana. Kokouksen lopuksi käydään keskustelua sammon johdolla jokaisen kokemuksista. Illan aikana seikkailijat tekevät jotakin tavallista partiopuuhaa, esimerkiksi laittavat ruokaa, pystyttävät laavun tai tekevät metsäretken.

Lisää vinkki

Liite