Seikkailija kirjoittaa lehtijutun.

Valikko

Lehtijuttu


Tavoite:

Seikkailija kirjoittaa lehtijutun.

Kuvaus:

Seikkailijat kirjoittavat eri juttutyyppejä käyttäen vartion tai joukkueen retkestä tai muusta lippukunnan tapahtumasta tai tilaisuudesta.

Suoritustiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla
Taitoalueet taitoalueet.luovuus taitoalueet.vaikuttaminen taitoalueet.viestint%c3%a4
Johtamistaito johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto A muutama tunti
Kasvatustavoitteet kasvatustavoitteet.osaaminen-ja-ongelmanratkaisu
Johtajan tehtävä: Sampo ohjaa ja neuvoo. Vartionjohtajat noutavat sammolta tarvittavat tarpeet ja ohjeet. Vartionjohtaja selvittää vartiolleen, mitä on tarkoitus tehdä ja jakaa tehtäviä vartion sisällä.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Toimittaja

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Itse tehdyt sarjakuvat ovat loistava keino ilmaista jotain ideaa, faktaa tai ajatusta. Ne herättävät huomiota ja ovat voimakas keino kommunikoida. Ei tarvita muuta kuin paperia, kyniä ja hyvä tarina retkeltä. Sarjakuvat julkaistaan joukkueen tai lippukunnan lehdessä. Tarvikkeet: paperia, kyniä

Jokainen vartio valitsee aiheen, josta he haluavat tehdä gallupin eli mielipidetiedustelun. Aiheesta mietitään monivalintakysymys vastausvaihtoehtoineen. Vartiot haastattelevat kaikkia joukkueen jäseniä (myös omia jäseniään) tai muita osallistujia esimerkiksi kesäleirillä tai lippukunnan retkellä ja kirjaavat vastaukset. Kun haastattelut on tehty, palataan vartioihin ja lasketaan gallupien tulokset. Lisäksi voi tehdä laskelmia siitä, miten erilaisten vastaajien, esimerkiksi poikien ja tyttöjen, äänet eroavat toisistaan. Tuloksen perusteella vartio tuottaa lyhyen tiedotteen, jossa on otsikko sekä teksti, jossa kuvaillaan gallupin tulokset. Tiedote julkaistaan lippukunnan lehdessä tms. Tarvikkeet: kyniä, paperia Lähde: Uteliaammin, rohkeammin, hauskemmin!

Seikkailijat haastattelevat esimerkiksi lippukunnanjohtajaa tai kesäleirinjohtajaa. • Kysytään yksinkertaisia, lyhyitä kysymyksiä. • Käytetään kysymyssanoja: mitä, miten, milloin, miksi… Vältetään kysymyksiä, joihin voi vastata vain ”kyllä” tai ”ei”. • Vältetään valmiiden väitteiden tekemistä, esimerkiksi: ”Eikö niin, että tämä lakimuutosesitys on ihan typerä?” • Ei ole tyhmiä kysymyksiä – ne ovat usein parhaita kysymyksiä. • Kysytään uudelleen toisella tavalla, ellei ymmärrä vastausta. • Kunnellaan haastateltavaa. Käytetään nauhuria, jos muistiinpanojen kirjoittaminen haastattelun aikana tuntuu vaikealta. Lähde: Uteliaammin, rohkeammin, hauskemmin!

Seikkailijat pohtivat seuraavia asioita etukäteen: • Mikä on jutun aihe? Mistä jutussa on kysymys? Mitä halutaan jutulla kertoa? • Minkä tyyppisestä jutusta on kysymys? Onko se henkilöhaastattelu, reportaasi, uutinen, kolumni, mielipidekirjoitus vai jotakin muuta? • Mikä on jutun näkökulma / näkökulmat? Suunnitteluvaiheessa vaihtoehtoisia näkökulmia voi olla useampia. • Ketä jutussa voisi haastatella? Kuka osaisi kertoa aiheesta parhaiten? Mistä hänet löytää? • Alustavat haastattelukysymykset. Suunnitteluvaiheessa riittää jo parikin kysymystä. • Miten juttua on tarkoitus kuvittaa? Kuvasuunnitelmassa on syytä miettiä, mikä kuva tai graafi havainnollistaisi aihetta parhaiten? Sampo voi kirjoittaa tukikysymyksiä taululle/fläpille. Tarvikkeet: paperia, kyniä

Lisää vinkki

Liite