Seikkailija osaa arvioida omaa työtänsä.

Valikko

Kuvan arviointi


Tavoite:

Seikkailija osaa arvioida omaa työtänsä.

Kuvaus:

Seikkailija harjoittelee huomaamaan valokuvien onnistuneita elementtejä sekä kehityskohteita.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Valinnainen
Paikka:
Taitoalueet: itsensa-johtamisen-taidot luovuus
Johtamistaito: Itsensä johtamisen taidot
Kesto:
Kasvatustavoitteet: osaaminen-ja-ongelmanratkaisu
Johtajan tehtävä: Sampo rohkaisee ja kannustaa seikkailijoita. Hän huolehtii siitä, että jokainen seikkailija saa kehittävän palautteen lisäksi positiivista palautetta.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Valokuvaus

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Valukuvanäyttely: Seikkailijat antavat nimet taitomerkin aikana ottamilleen kuville. Kuvat teetetään tai tulostetaan ja kootaan näyttelyksi esimerkiksi kolon seinälle.

Seikkailijat tutkivat omia ja vartiotovereidensa valokuvia. Mitkä kuvat onnistuivat parhaiten? Mitä onnistuneita elementtejä niistä löytyy?
Hyviä elementtejä ovat esimerkiksi:
- Oikea valotus: kuva näyttää kirkkaalta ja sävykkäältä, salama ei valkaise kohdetta, mutta pääkohde ei myöskään jää mustaksi.
- Tiukka rajaus: kuvassa näkyy juuri se mitä on oltu kuvaamassa.
- Hyvät ilmeet: esim. silmät auki, hymy, kaikki katsovat kameraan.
- Erikoinen tilanne, erikoinen näkökulma.
- Kuvassa on toimintaa.
Sammon tehtävänä on muistuttaa seikkailijoille, että kuva voi olla hyvä arkistokuva, hyvä käyttökuva tai hyvä kotialbumikuva.

Seikkailijat miettivät epäonnistuneiden kuvien kohdalla, miten seuraavalla kerralla voi ottaa paremman kuvan samankaltaisesta tilanteesta. Auttaisiko, jos ottaa askeleen lähemmäksi tai jos kiepsahtaa nurmikolle ja kuvaa saman aiheen ruohonjuuritasolta? Entä jos näppää salaman pois päältä? Mitä jos pyytää, että kaikki katsovat kameraan? Mitä jos ottaa kuvan teltasta siinä vaiheessa, kun sitä pystytetään ja kaikki ovat työn touhussa? Voisiko otetun kuvan julkaista lehdessä?

Lisää vinkki

Lisää liite