Seikkailija tietää, mitä hänen partiopolullaan tulee tapahtumaan, ja valmistautuu siirtymään tarpojaksi. Seikkailija pysähtyy miettimään, mitä hän on jo ennättänyt partiovuosiensa aikana oppia ja tehdä.

Valikko

Partiopolku


Tavoite:

Seikkailija tietää, mitä hänen partiopolullaan tulee tapahtumaan, ja valmistautuu siirtymään tarpojaksi. Seikkailija pysähtyy miettimään, mitä hän on jo ennättänyt partiovuosiensa aikana oppia ja tehdä.

Kuvaus:

Seikkailijat käyvät yhdessä sammon kanssa lävitse, mitä asioita seikkailijana on jo ehtinyt tapahtua ja mitä asioita on partiossa opittu. Yhdessä käydään myös lävitse se, mitä seikkailijan partiopolulla on tulossa seuraavaksi. Sampo kertoo tulevista toiminnoista ja ikäkausista: mitä tapahtuu tarpojissa, samoajissa ja vaeltajissa. Tulevaisuutta pohdittaessa joukkue keskttyy tarpojaikäkauteen.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Pakollinen
Paikka: Kolo muu
Taitoalueet: Askartelu Partiokulttuuri
Johtamistaito: Visiointitaidot
Kesto: ilta
Kasvatustavoitteet: yhteisoon-kuuluminen
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävänä on kertoa seikkailijoille tulevasta. Jos mahdollista, sammon kannattaa kutsua paikalle seikkailijoiden tuleva luotsi tai tarpojaikäkauden vastaava kertomaan tarpojaikäkauden ohjelmasta ja tapahtumista. Johtajan tehtävänä on innostaa sudenpentuja uuteen ikäkauteen. Sampo ohjaa seikkailijoita huomaamaan, mitä kaikkea he ovat jo ennättäneet partiossa oppia ja tehdä.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Tervemenoa

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Elokuva: Seikkailijat valmistavat elokuvan, joka kertoo heidän seikkailijana kokemistaan ja oppimistaan asioista. Seikkailijat voivat näytellä elokuvassa itse tai he voivat tehdä alokuvan animaationa esimerkiksi muovailuvahahahmoilla. Valmiit elokuvat voidaan esittää esimerkiksi kesäleirillä tai siirtyville sudenpennuille.

Tarina: Seikkailijat kirjoittavat tarinan omasta vartiostaan ja sen seikkailijavuosista. Tarinassa he voivat kuvata kaikkea sitä, mitä ovat vuosien aikana tehneet ja oppineet. Tarinan voi esimerkiksi julkaista lippukunnan lehdessä tai sen voi lukea seikkailijoiksi siirtyville sudenpennuille.

Jos seikkailijoilla tai sammolla on tallessa sudenpentuvuosien päätteeksi piirretyt partiopolut, kannattaa ne kaivaa esille. Seikkailijat voivat jatkaa sudenpentuna piirtämiään kuvia ja täydentää niiihin seikkailijaikäkaudessa tapahtuneita asioita. Mukaan voi piirtää esimerkiksi partiotaitokilpailut, joihin joukkue osallistui, uuden vartiojäsenen mukaanliittyminen sekä lippukunnan leirit. Samalla on hyvä sammon johdolla keskustella siitä, mitä kaikkea seikkailijat ovat ikäkauden aikana oppineet. Sampo voi myös kysellä, mitä toiveita seikkailijoilla on tulevaisuuteen liittyen.

Seikkailijat jakautuvat pienempiin vartioihin. Jokaisen vartion tehtävänä on miettiä, miltä partio tuoksuu, näyttää, kuuluu, maistuu ja tuntuu. Pohdinnan jälkeen seikkailijat esittelevät vartionsa tulokset muille vartioille esimerkiksi kuvan tai näytelmän muodossa.
Lähde: Scouterna

Lisää vinkki

Lisää liite