Seikkailija on pohtinut, mitä hän on jo ennättänyt partiovuosiensa aikana oppia ja tehdä.

Valikko

Partiopolku


Tavoite:

Seikkailija on pohtinut, mitä hän on jo ennättänyt partiovuosiensa aikana oppia ja tehdä.

Kuvaus:

Seikkailijat käyvät lävitse, mitä asioita seikkailijana on jo ehtinyt tapahtua ja mitä asioita on partiossa opittu.

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Ryhmäkoko Yksin
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Arjen taidot Partiokulttuuri
Johtamistaito johtamistaito.itsensa-johtamisen-taidot
Kesto -
Valmistelun kesto suoritus_valmistelu_kesto.
Kasvatustavoitteet Osaaminen ja ongelmanratkaisu
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävä: Sampo ohjaa seikkailijoita huomaamaan, mitä kaikkea he ovat jo ennättäneet partiossa oppia ja tehdä. Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja hakee ohjeet sammolta ja ohjeistaa vartiotaan.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Tervemenoa

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Seikkailijat esittelevät näytelmän omasta partiopolustaan esimerkiksi kesäleirillä tai joulujuhlassa riippuen siitä, milloin siirtymä tapahtuu.

Seikkailijat kirjoittavat vartioittain tarinan omasta vartiostaan ja sen seikkailijavuosista. Tarinassa he voivat kuvata kaikkea sitä, mitä ovat vuosien aikana tehneet ja oppineet. Tarinan voi esimerkiksi julkaista lippukunnan lehdessä tai sen voi lukea seikkailijoiksi siirtyville sudenpennuille.

Jos seikkailijoilla tai sammolla on tallessa sudenpentuvuosien päätteeksi piirretyt partiopolut, ne kannattaa kaivaa esille. Seikkailijat voivat jatkaa sudenpentuina piirtämiään kuvia ja täydentää niihin seikkailijaikäkauden aikana tapahtuneita asioita. Mukaan voi piirtää esimerkiksi partiotaitokilpailut, joihin joukkue osallistui, uuden seikkailijan mukaan liittymisen sekä lippukunnan leirit. Samalla on hyvä sammon johdolla keskustella siitä, mitä kaikkea seikkailijat ovat ikäkauden aikana oppineet. Sampo voi myös kysellä, mitä toiveita seikkailijoilla on tulevaisuuteen liittyen.

Seikkailijat valmistavat elokuvan, joka kertoo heidän seikkailijana kokemistaan ja oppimistaan asioista. Seikkailijat voivat näytellä elokuvassa itse tai he voivat tehdä elokuvan animaationa esimerkiksi muovailuvahahahmoilla. Valmiit elokuvat voidaan esittää esimerkiksi kesäleirillä tai siirtyville sudenpennuille.

Vartion tehtävänä on miettiä, miltä partio tuoksuu, näyttää, kuuluu, maistuu ja tuntuu. Pohdinnan jälkeen seikkailijat esittelevät vartionsa tulokset muille vartioille esimerkiksi kuvan tai näytelmän muodossa. Lähde: Scouterna

Koloiltaan voi seikkailijoita kannustaa pukemaan partiopaidan päällensä. Seikkailijan partiopaidan oikean hihan taitomerkit voi valokuvata jokaiselle seikkailijalle muistoksi ja käyttää niitä partiopolun muistelemisen tukena. Seikkailijan ja sammon partiopaitojen ja merkkien eroja voi käyttää tulevan partiopolun tutkimisen tukena.

Lisää vinkki

Liite