Seikkailija valmistautuu siirtymään seuraavaan ikäkauteen. Hän tuntee tarpojaikäkauden symboleja.

Valikko

Tarpojien symbolit


Tavoite:

Seikkailija valmistautuu siirtymään seuraavaan ikäkauteen. Hän tuntee tarpojaikäkauden symboleja.

Kuvaus:

Seikkailija tutustuu tarpojaikäkauden symboleihin.

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Partiokulttuuri
Kesto A 30 min
Kasvatustavoitteet Yhteisöön kuuluminen
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävänä on esitellä tulevaa ikäkautta seikkailijoille innostavasti ja houkuttelevasti. Tulevan ikäkauden johtajat ja luotsi kannattaa pyytää koloiltaan mukaan.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Tervemenoa

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Sampo kirjoittaa etukäteen paperilapuille tarpojaikäkauden termejä ja niiden selityksiä, esimerkiksi majakka, tarppo, KITT , suuntaus, majakka, luotsi, paussi ja niin edelleen. Seikkailijoiden  tehtävänä on yhdistää termit oikeisiin selityksiin. Lopuksi jokainen termi käydään vielä yhdessä lävitse niin, että sampo tai tuleva vartionjohtaja kertoo seikkailijoille, mitä asiat käytännössä tarkoittavat ja miten ne ovat verrattavissa seikkailijaikäkauteen.

Sampo varaa koloiltaan mukaan yhden merkittömän partiopaidan sekä tarpojan paitaan kuuluvat merkit. Seikkailijoiden tehtävänä on ensinnä sijoittaa paitaan omastakin paidasta tutut merkit sekä sen jälkeen arvuutella tarpojaikäkauden merkkien sisältö ja sijoituspaikat. Sampo auttaa tarvittaessa.

Tarpojien ohjelma koostuu seikkailijoille vieraista termeistä. Vartio tutustuu majakoihin, tarppoihin, pausseihin ja muihin tarpojaohjelman vaiheisiin piirtämällä niistä havainnollistavan kuvan. Sammon ei kannata liikaa rajoittaa luovuutta, vaan nimenomaan antaa seikkailijoille vapaat kädetä kuvata tarpojaohjelmaa.

Lisää vinkki

Liite