Sudenpentu tutustuu näytelmän käsikirjoituksen esitystapaan, käyttää luovuuttaan ja valmistaa sellaisen itse.

Valikko

Tutustun jonkin näytelmän käsikirjoitukseen ja teen sellaisen laumani kanssa


Tavoite:

Sudenpentu tutustuu näytelmän käsikirjoituksen esitystapaan, käyttää luovuuttaan ja valmistaa sellaisen itse.

Kuvaus:

Lauma tutustuu erilaisten näytelmien käsikirjoituksiin ja perehtyy käsikirjoituksen käyttöön. Mitä repliikkiviivat tarkoittavat, milloin on kenenkin vuoro puhua? Lauma tietää, mitä tarkoittaa kohtaus ja näytelmän juonirakenne (alku, keskikohta, loppu). Lauma laatii oman käsikirjoituksen, jossa jokaisella lauman jäsenellä on jokin rooli. Askel kannattaa yhdistää toisiin Esiintyjä-jäljen aktiviteetteihin.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kololla
Taitoalueet Luovuus Rohkeus Vuorovaikutustaidot
Johtamistaito johtamistaito.organisointitaidot johtamistaito.visiointitaidot johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto A 1 h
Kasvatustavoitteet Osaaminen ja ongelmanratkaisu Ryhmässä toimiminen
Johtajan tehtävä: Akela hankkii lapsille tarkoitettuja näytelmäkäsikirjoituksia malliksi. Hän ohjaa sudenpentuja omien pikkunäytelmien tekemisessä.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Esiintyjä

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Akela antaa pentueelle tutustuttavaksi jonkin lapsille kirjoitetun näytelmän käsikirjoituksen. Näytelmäkäsikirjoituksia käsitellään koulussakin, joten idea on melko varmasti sudenpennuille tuttu. Kerrataan kuitenkin mistä tietää, kuka puhuu jne. Pentueet valmistavat kukin oman pienen näytelmänsä, jotka sitten lopuksi esitetään. Näytelmien tekemisen aloittamista helpottaa, jos aihetta rajaa jotenkin. Näytelmät voidaan myös antaa toisille pentueille esitettäviksi. Näin päästään myös näkemään saavatko toiset selvää näytelmäkäsikirjoituksen perusteella siitä, mitä on tarkoitus tehdä.

Lisää vinkki

Liite