Sudenpentu osaa suunnitella retken ruokalistan ottaen huomioon lautasmallin, yleisimpiä erityisruokavalioita ja ruoka-aineiden säilyvyyden retkiolosuhteissa. Sudenpentu harjoittelemaa tekemään päätöksiä yhdessä muiden kanssa.

Valikko

Suunnittelen laumani kanssa retkelle hyvät eväät


Tavoite:

Sudenpentu osaa suunnitella retken ruokalistan ottaen huomioon lautasmallin, yleisimpiä erityisruokavalioita ja ruoka-aineiden säilyvyyden retkiolosuhteissa. Sudenpentu harjoittelemaa tekemään päätöksiä yhdessä muiden kanssa.

Kuvaus:

Sudenpentu laatii yhdessä muiden kanssa retken ruokalistan. Hän tutustuu yleisimpiin erityisruokavalioihin ja tietää millaista ruokaa retkellä kannattaa syödä. Sudenpentu tutustuu lautasmalliin.

Suoritustiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kämpällä Kololla
Taitoalueet Itsestä huolehtiminen Retkeily Ruuanlaitto
Johtamistaito johtamistaito.organisointitaidot johtamistaito.visiointitaidot johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto A 1 h
Kasvatustavoitteet Luontosuhde Terveys ja turvallisuus Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
Johtajan tehtävä: Akelan tehtävänä on antaa sudenpennuille tietoa erityisruokavalioista ja ruokien säilyvyydestä. Jos ryhmässä on joku erityisruokavaliota noudattava, voi akela käyttää häntä positiivisessa mielessä esimerkkinä. Akelan on kuitenkin syytä varmistua, ettei lapsi koe tätä leimaamisena. Akela huolehtii siitä, että jokaisen pennun mielipide tulee kuulluksi ja lopputuloksena syntyy toteuttamiskelpoinen suunnitelma.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Leirikokki

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Sudenpennun tehtävänä on piirtää paeprin toiselle puolelle lautanen, jossa on epäterveellinen ateria. Toiselle puolelle hän piirtää kuvan terveellisen aterian lautasesta. Kun kuvat ovat valmiit, sudenpentu esittelee työnsä muille ja kertoo samalla, miksi toinen ateria oli epäterveellinen ja miksi toinen puolestaan oli hyvä ateria. Akelan tehtävänä on auttaa sudenpentua huomaamaan epäterveellisen aterian ominaisuuksia (esimerkiksi rasvan määrä, kasvisten puute, turhan suuri koko) ja vastaavasti hyvän aterian puolia.

Sudenpennut haastattelevat eri ruokavalioita noudattavia ihmisiä. Haastattelun kohteena voi olla esimerkiksi vanhempia, koulukavereita tai partion muita aikuisia. Sudenpentujen tehtävänä on esimerkiksi selvittää, mitä ruokavaliota haastateltava noudattaa, mitä kyseisessä ruokavaliossa pitää ottaa huomioon ja millaisia ruokia he voivat syödä esimerkiksi partioretkellä. Jos lauman lähipiiristä ei löydy haastateltavia henkilöitä, voi johtaja esittää esimerkiksi laktoosi-intolerantikkoa, keliaakikkoa tai pähkinäallergista.

Lauma testaa, miten eri ruoka-aineet säilyvät lämpimässä tai kylmässä. Sudenpennut valitsevat yhdessä testattavia aineita perusruokatarvikkeista. Tuotteet jätetään viikoksi kololle säilytykseen huoneenlämpöön, pakastimeen tai jääkaappiin. Seuraavassa laumaillassa tuotteet otetaan esille ja tarkastellaan niiden kuntoa. Mitä tapahtui maidolle huoneenlämmössä? Entäpä mitä tomaatille pakkasessa? Miten jauhot viihtyivät jääkaapissa? Akelan tehtävänä on johdattaa sudenpennut pohtimaan, mikä on oikea paikka säilyttää mitäkin ruoka-ainetta ja miten se tehdään retkiolosuhteissa.

Lauma jakautuu pareihin. Jokainen pari saa itselleen yhden retken aterian suunniteltavaksi. Parin tehtävänä on piirtää kertakäyttölautaseen lautasmallin mukaisesti kuva annoksesta, joka kyseisellä aterialla voitaisiin syödä. Lauma voi halutessaan koostaa retken ruokalistan näistä malleista.

Tarvikkeet: Kuvia eri ruuista Tehdään tilaan jana, jonka toisessa päässä on ”samaa mieltä” ja toisessa päässä ”eri mieltä”. Kukin sudenpentu saa ruoka-aineen kuvan ja pohtii väittämiä sen ruoan kannalta. Ohjaaja kertoo väittämät yksi kerrallaan ja osallistujat menevät janalle siihen kohtaan, mitä mieltä ovat kyseisestä väittämästä. Ohjaaja poimii muutaman osallistujan ja kysyy heiltä perusteluja valitsemalleen paikalle. Esimerkki väittämiä:

  • Tämä ruoka säilyy hyvin.
  • Tämä ruoka on minusta hyvää.
  • Tämä ruoka on terveellistä.
  • Syön tätä ruokaa aika usein.
  • Tämän ruoan tuottaminen ei vahingoita luontoa
Tehtävän jälkeen pohditaan millaiset ovat hyvät retkieväät.

Porinaryhmät Sudenpennut kuljeskelevat rajatussa tilassa vapaasti. Kun ohjaaja sanoo numeron, he muodostavat sen kokoisia ryhmiä. Kun ryhmä on muodostettu, niin ohjaaja sanoo aiheen, josta keskustellaan hetki. Ohjaajan kehotuksesta oppilaat lähtevät taas kulkemaan luokassa, tulee uusi numero ja uusi keskustelunaihe. Väittämiä voidaan käydä 3-4, käytettävissä olevasta ajasta riippuen. nro 3. Millaiset retkieväät sudenpentu tarvitsee voidakseen hyvin? nro 4. Millainen ruoka on hyvää? nro 2. Millä perusteella eväät kannattaa valita retkelle? nro 5. Mitkä asiat minua mietityttävät retkieväissä? Porinaryhmien jälkeen pohditaan vielä yhdessä millaiset eväät retkelle kannattaa ottaa mukaan.

Lisää vinkki

Liite