Sudenpentu rohkaistuu liikkumaan pimeässä.

Valikko

Leikin pimeässä


Tavoite:

Sudenpentu rohkaistuu liikkumaan pimeässä.

Kuvaus:

Sudenpennut leikkivät pimeässä metsässä tai kololla.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Metsässä Ulkona
Taitoalueet Rohkeus Vuorovaikutustaidot
Kesto A 30 min
Kasvatustavoitteet Itsetuntemus
Johtajan tehtävä: Akelan tehtävänä on luoda turvallinen ilmapiiri. Akela voi olla tarvittaessa pelissä arimpien sudenpentujen mukana. Alkuun kannattaa valita leikki, jossa ei olla kokonaan pimeässä vaan käytetään taskulamppuja.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Leikki

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Yksi sudenpentu jää keskelle huutamaan numeroita, joiden maksimimäärä on leikkijöiden määrä huutaja pois luettuna (esimerkiksi 10 leikkijää - huutaja = maksiminumeromäärä 9). Leikkijät juoksevat pelialueella, ja kun huutaja huutaa jonkun numeron, pelaajien täytyy mennä kyseisen numeron kokoisiin ryhmiin. Se, joka ei mahdu tai ehdi ryhmään, tippuu pelistä pois.

Vihellyspiilo: Leikki leikitään pimeässä. Yksi sudenpentu menee piiloon. Hänellä on pilli mukanaan ja hän puhaltaa pilliin säännöllisesti. Muiden tehtävänä on kuunnella mistä vihellys tulee ja löytää piilossa oleva sudenpentu. Lähde: DDS

Rosvot ja poliisit. Leikkijät muodostavat kaksi joukkuetta. Toisista tulee poliiseja, joilla on taskulamput ja toisista rosvoja, jotka yrittävät pimeässä päästä sovittuun piilopaikkaansa. Poliisit menevät aluksi piiloon ja odottavat, kunnes rosvot huutavat: ”Tämä on ryöstö!” Poliisit alkavat etsiä rosvoja. Jos poliisi osuu taskulampun valolla rosvoon ja huutaa leikkijän nimen oikein, rosvon on jähmetyttävä paikalleen. Toinen rosvo voi pelastaa jähmettyneen ryömimällä tämän jalkojen välistä. Leikki loppuu, kun kaikki rosvot on saatu kiinni tai he ovat päässeet sovittuun turvapaikkaan.

Majakka-leikki. Yksi sudenpennuista on majakka ja seisoo keskeisellä paikalla valaisten taskulampulla maastoa. Majakka liikuttaa valoa hitaasti maastossa. Muut leikkijät lähtevät tietyn etäisyyden päästä liikkeelle kohti majakkaa, tavoitteenaan päästä koskettamaan majakkaa. Jos joku leikkijöistä osuu majakan valokiilaan ja majakka tunnistaa hänet (sanoo Tuukka nähty), täytyy leikkijän palata lähtöpaikkaan. Se, joka ensimmäisenä pääse majakan luo, saa olla seuraava majakka ja leikki alkaa alusta.

Pii. Leikkijöistä valitaan yksi vapaaehtoinen joka on pii. Pii sulkee silmänsä, huutaa Pii ja alkaa laskea kovaan ääneen 12,11, 10. . . jonka aikana muut leikkijät käyvät koskettamassa piitä ja menevät sitten piiloon. Kun pii on saanut laskunsa loppuun, hän avaa silmänsä ja alkaa katsella ympärilleen muita etsien. Pii ei kuitenkaan saa liikkua muuta kuin kaksi tavallista askelta. Pii ei saa harppoa tai mennä maahan makaamaan (kyykkyyn saa mennä). Mikäli pii näkee jonkun leikkijän, huutaa hän leikkijän nimen ja leikkijä poistuu pelistä. Kun pii ei enää näe muita, hän sulkee silmänsä ja huutaa jälleen Pii, ja alkaa taas laskea 11,10,9. . . jolloin muut tulevat piiloistaan koskettamaan häntä ja juoksevat takaisin piiloon. Jokaisella laskukerralla pii aloittaa laskun aina yhtä edellistä pienemmästä. Leikkiä jatketaan kunnes kaikki löydetty. Viimeisenä löydetty saa olla seuraava pii.

Lisää vinkki

Liite