Sudenpentu tietää ainakin yhden suomalaisen perinneleikin tai -pelin ja osaa leikkia sitä.

Valikko

Leikin tai pelaan perinteistä suomalaista peliä tai leikkiä


Tavoite:

Sudenpentu tietää ainakin yhden suomalaisen perinneleikin tai -pelin ja osaa leikkia sitä.

Kuvaus:

Sudenpentu pelaa tai leikkii perinteistä suomalaista leikkiä tai peliä. Tällaisia ovat esimerkiksi tervapata, viimeinen pari uunista ulos, peili, kymmenen tikkua laudalla, pesäpallo, mölkky, kyykkä tai suojalkapallo.

Suoritustiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Suomalainen kulttuuri Vuorovaikutustaidot
Kesto A 30 min
Kasvatustavoitteet Yhteisöön kuuluminen
Johtajan tehtävä: Akela etsii perinteisiä suomalaisia leikkejä ja vetää niitä sudenpennuille. Hyviä leikkejä löytyy leikkikirjoista sekä internetistä. Myös omilta tai sudenpentujen vanhemmilta tai isovanhemmilta kannattaa kysyä vinkkejä eri leikeistä.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Leikki

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

10 tikkua laudalla. Peliin tarvitaan kymmenen puutikkua sekä lauta ja kivi tai puupalikka laudan alle sen keskelle. Yksi pelaajista arvotaan etsijäksi. Tikut kerätään laudan matalaan päähän ja astumalla nopeasti laudan toiseen päähän lennätetään ne sikin sokin maahan. Etsijän pitää kerätä kaikki 10 tikkua takaisin laudan päälle, ja tällä välin muut pelaajat menevät piiloon. Kun etsijä on saanut kaikki tikut takaisin laudan päälle hän huutaa: ”Kymmenen tikkua laudalla!” ja alkaa etsiä piilossa olevia. Kun etsijä löytää piilossa olijan, molemmat lähtevät juoksemaan lautaa kohden. Jos etsijä ehtii ensin laudan luokse, koskee hän lautaa ja huutaa löydetyn nimen, jolloin tämä jää vangiksi odottamaan, että muutkin löydetään. Jos piiloutuja ehtii laudan luokse ensin, potkaisee hän tikut jälleen ilmaan ja juoksee takaisin piiloon. Muut piilossa olevat voivat myös pelastaa jo löydetyt jos ehtivät ennen hakijaa potkaisemaan tikut pois laudalta. Kun kaikki on löydetty, tulee ensimmäisenä löydetystä hakija.

Vaarin housut: Leikkijät tulevat vuorotellen eteen. Leikinjohtaja kysyy vuorossa olevalta erilaisia kysymyksiä, esimerkiksi "Mitä söit aamulla?" Leikkijän pitää vastata aina nauramatta "vaarin housut". Voittaja on se, kuka pysyy pisimpään vakavana.

Savolainen pesäpallo: Kaksi joukkuetta asettuu jonoihin vastakkain. Toisen jonon ensimmäisellä on pallo (pesäpalloa isompi, esimerkiksi jalkapallo) ja hän syöttää sen kuten pesäpallossa. Häntä vastassa oleva leikkijä lyö palloa kädellä ja alkaa juosta omaa jonoaan ympäri. Syöttäjä lähtee hakemaan palloa, palaa oman jononsa viimeiseksi ja vierittää pallon kaikkien jalkojen ali jonon ensimmäiselle. Kun pallo on ensimmäisen käsissä, tämä huutaa "Hep!" ja juokseminen päättyy. Toinen joukkue saa juoksuja sen mukaan, kuinka monta kertaa juoksija on ehtinyt oman jononsa juosta ympäri.

Verkonkudonta Leikkijät istuvat lattialla pareittain. Jokaisella parilla on köysi, jonka päistä kumpikin pitää kiinni. Leikinjohtaja alkaa kutoa verkkoa. Hän sanoo esimerkiksi: ”Aino siirry istumaan Siirin ja Jeren väliin.” Leikkijä, jonka nimi mainitaan, siirtyy toivottuun paikkaan parin jäädessä istumaan paikalleen. Näin jatketaan, kunnes jokainen leikkijä istuu uudella paikalla. Myös köydet ovat tässä vaiheessa mukavasti ristikkäin, ja verkko on valmis. Aloitetaan työn purkaminen. Leikinjohtaja sanoo jonkun leikkijän nimen. Nimeltä mainittu lähtee pujottelemaan parinsa luo seuraten tarkkaan köyden kulkureittiä: yli, ali, kiertäen jne. Otetta köydestä ei saa irrottaa. Vähitellen saadaan verkko purettua.

Väkikalikka Kaksi leikkijää asettuu lattialle istumaan ja laittaa jalkapohjat vastakkain. Leikkijät ottavat käsiinsä sileän puupalikan, joka mahtuu hyvin käsiin. Molemmat leikkijät vetävät niin kovaa kuin jaksavat, ja se, joka saa toisen nousemaan lattialta, on voittaja.

Lisää vinkki

Liite