Sudenpentu tuntee toisen maan kulttuuria.

Valikko

Leikin ulkomaalaista leikkiä


Tavoite:

Sudenpentu tuntee toisen maan kulttuuria.

Kuvaus:

Sudenpentu leikkii itselleen vieraita muualta kuin Suomesta kotoisin olevia leikkejä.

Leikit-sivu

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Kansainvälisyys
Kesto 30 min
Kasvatustavoitteet Toisten kunnioittaminen Yhteisöön kuuluminen
Johtajan tehtävä: Akela etsii ulkomaalaisia leikkejä ja vetää leikkejä sudenpennuille.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Leikki

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Leikki Angolasta Lauma jakautuu kahteen joukkueeseen. Joukkueiden tehtävänä on vetää köyttä ilman köyttä. Molemmat joukkueet menevät jonoon. Jokainen ottaa kiinni edellä olevan vyötärön ympäriltä. Ensimmäiset jonoissa ottavat kiinni toistensa käsistä. Nyt vetokisa voi alkaa. Joukkue, joka kaatuu ensinnä, häviää. Lauma voi yhdessä sopia, mitä tehdään niissä tilanteissa kun ote kaverista irtoaa. Lähde: DDS

Nepalilainen palloleikki. Sudenpennut seisovat piirissä, jalat isossa haarassa. Jalat koskettavat vieressä olevien jalkaoja. Piiriin lisätään pallo. Sudenpentujen tehtävä on käsillään yrittää vierittää pallo toisen sudenpennun jalkojen välistä. Lähde: DDS

Yermes Kolumbiasta. Sudenpennut jakautuvat kahteen joukkueeseen. Ensimmäinen joukkue rakentaa tornin metallikorkeista. Joukkue menee 3 metrin päähän tornista ja yrittää kaataa tornin heittämällä/vierittämällä palloa tornin suuntaan. Joukkueella on kuusi yritystä. Elleivät he onnistu, on toisen joukkueen vuoro. Jos joukkue onnistuu, tehtävänä on rakentaa torni uudestaan. Samalla toinen joukkue yrittää polttaa ensimmäisen joukkueen jäseniä pallolla. Ensimmäisellä joukkueella on käytössä sopiva maila, jolla voivat torjua palloa. Ensimmäinen joukkue on voittanut jos he ehtivät rakentaa tornin uudestaan ja huutaa Yermes ennen kuin toinen joukkue on polttanut kaikki heidän jäsenensä. Muuten toinen joukkue voittaa. Voittava joukkue on seuraavalla kierroksella torninrakennusvuorossa. Lähde: Scouterna

Kubb eli kuningaskykkä on perinteinen ruotsalainen peli Gotlannista. Kubb-pelin osia voi ostaa kaupoista, jotka myyvät pihapelejä tai pelin voi valmistaa itse. Peliin tarvitaan: - kuningas 1 kpl (7x7x30 cm) - sotilas (Kubb) 10 kpl (6x6x15 cm) - heittokapula 6 kpl (halk. 4 cm, pituus 30cm) - pelikentän merkkitikut 4 kpl Pelin ideana on jakautua kahteen joukkueeseen, jotka sijoittuvat oman heittolinjansa taakse pelikentän päätyihin. Pelin tarkoituksena on kaataa vastapuolen sotilaat heittokapulan avulla. Kun kaikki vastapuolen sotilaat on saatu kaadettua, yritetään lopuksi kaataa pelikentän keskellä oleva kuningas. Jos jompikumpi joukkue kaataa vahingossa kuninkaan ennenkuin kaikki vastapuolen sotilaat on kaadettu niin joukkue häviää ja peli loppuu. Pelin säännöistä löytyy erilaisia versioita netistä. Peliin liittyvä ohjevideo löytyy Youtubesta nimellä How to play Kubb.

Akela kutsuu koloiltaan mahdollisuuksien mukaan jonkun ulkomaalaisen vieraan, joka voi opettaa lapsille leikin omasta maastaan. Esimerkiksi vaihto-oppilaat tulevat usein mielellään vierailemaan ja lapsille on jännittävää saada ulkomaalaisia omaan koloiltaansa. Samalla lapset saavat mahdollisuuden kysellä ja harjoitella englannin kieltä niin halutessaan leikin ohella.

Tämä leikki on kotoisin Keniasta. Leikin nimi on Voiko vuohia syödä? Leikinjohtaja seisoo lauman edessä. Muut seisovat etukumarassa, kädet roikkuvat. Leikinjohtaja sanoo esimerkiksi ”Voiko syödä riisiä?” ja kaikki nousevat ylös ja huutavat ”Joo!”. Jos leikinjohtaja sen sijaan sanoo ”Voiko syödä kiviä?” vastaavat kaikki tietenkin ”Ei!” Sekoittaakseen muita, leikinjohtaja huutaa aina ”Joo!” vastaukseksi kysymykseensä. (Vastaus kysymykseen leikin nimessä on ainakin Keniassa ”Joo!”) Lähde: Scouterna

Intialainen pyyhekumiviesti Leikkijät istuvat riveissä. Rivin toiseen päähän asetetaan pyyhekumi. Leikkijän tehtävänä on ottaa pyyhekumi käteensä, nostaa se päänsä päälle ja vaihtaa siellä toiseen käteen ja laskea sitten kumi itsensä ja vieressä istuvan leikkijän väliin. Seuraava leikkijä toistaa saman. Nopein rivi voittaa.

Tanskalaiset kalat. Leikkijät valitsevat itselleen parin ja piirtävät itselleen maahan pienen alueen asunnokseen. Kun kaikkien asunto on piirretty, parit ottavat toisiaan kädestä kiinni ja valitsevat jonkin kalan nimen esim. silakat, ahvenet jne. ”Kalastajapari” eli kaksi leikkijää seisoo keskellä, marssii ympäriinsä ja luettelee kalojen nimiä. Kun jonkun parin nimi huudetaan, on sen juostava kalastajien taakse ja alettava marssia heidän perässään. Kun kalastajapari on maininnut kaikki muistamansa kalojen nimet, he huutavat ”merellä on myrsky!” Silloin kaikkien kalaparien on juostava minne tahansa tyhjään asuntoon. Se pari joka ei ehdi mihinkään asuntoon, joutuu kodittomaksi ja siitä tulee kalastajapari.

Millä sormella piirsin? (Afrikka) Yksi lapsista on piirtäjä. Hän piirtää vuorotellen kunkin lapsen selkään jollakin sormella ja sanoo samalla: ”Piirrän käärmeen selkääsi, millä sormella piirsin?” Se, jonka selkään on piirretty, yrittää arvata oikean sormen. Jos leikkijä arvaa oikein, hän menee huoneen vasemmalle reunalle. Jos hän arvaa väärin, menee hän huoneen oikealle reunalle. Kun kaikki osallistujat ovat huoneen jommalla kummalla laidalla, muodostuu heistä kaksi joukkuetta. Joukkueet menevät vastakkain jonoihin ja ottavat toisiaan kiinni vyötäröltä. Jonojen ensimmäiset ottavat toisiaan käsistä kiinni ja alkavat vetää omiin suuntiinsa kuten köydenvetokilpailussa. Jos joukkueet ovat epätasaiset, piirtäjä voi arvuuttaa suuremman joukkueen jäseniä uudestaan ennen vetokilpailua.

Afrikkalainen eläinleikki. Leikkijät istuvat ringissä. Yksi istuu ringin keskellä ja huutaa eri eläinten nimiä. Jos kyseessä on lentokykyinen eläin, kaikki nousevat seisomaan ja ”lentävät” (kukin omalla tyylillään). Jos kyseessä on lentokyvytön eläin, kaikki jäävät istumaan. Jos taas kyseessä on uiva eläin, kaikki menevät lattialle makaamaan ja ”uivat”. Voitte keksiä lisää variaatioita.

Lisää vinkki

Liite