Sudenpentu huomaa, mikä on kiusaamista, ja tietää, että se on väärin. Sudenpentu osaa keinoja, joiden avulla voi auttaa kiusattavaa. Sudenpentu huomaa surun ja osaa lohduttaa.

Valikko

Keskustelen laumassani kiusaamisesta ja keksin keinoja sen lopettamiseksi


Tavoite:

Sudenpentu huomaa, mikä on kiusaamista, ja tietää, että se on väärin. Sudenpentu osaa keinoja, joiden avulla voi auttaa kiusattavaa. Sudenpentu huomaa surun ja osaa lohduttaa.

Kuvaus:

Sudenpentu tutustuu fiktiiviseen tarinaan kiusaamisesta, ja oppii sen kautta tunnistamaan kiusaamisen muotoja. Sudenpentu pohtii yhdessä muun ryhmän kanssa, onko kiusaaminen oikein ja miten kiusattua voisi auttaa/puolustaa. Sudenpentu pääsee eläytymään auttajan rooliin näytelmän keinoin.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla
Taitoalueet Kaveritaidot Rohkeus Vuorovaikutustaidot
Johtamistaito johtamistaito.itsensa-johtamisen-taidot johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto 30 min
Kasvatustavoitteet Ihmissuhteet
Teemat Kiusaaminen
Johtajan tehtävä: Akelan tehtävä on valmistella pieni kiusaamisnäytelmä muutaman sudenpennun kanssa. Niin halutessaan akelat voivat myös itse esittää näytelmän. Akelan tehtävänä on johdattaa sudenpennut keskustelemaan kiusaamisesta ja auttaa heitä oppimaan, mikä kaikki on kiusaamista. Akela rohkaisee sudenpentuja tuomitsemaan kiusaamisen ja puolustamaan kiusattua. Akela kuuntelee ja rohkaisee, jos joku sudenpentu uskaltautuu kertomaan omia kokemuksiaan kiusaamisesta.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Yksissä tuumin

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Empatiaa tarinoiden avulla. Lauma kuuntelee ajatuksia herättävän tarinan vaikka iltahiljentymisessä ja keskustelee siitä. Tarvitsiko joku apua? Kuka auttoi? Kenen olisi pitänyt auttaa? Kertomus voi olla myös esimerkiksi monen tuntema kertomus Laupiaasta samarialaisesta (Raamattu: Luuk. 10: 25-37).

Toisen kuunteleminen. Lauma harjoittelee toisen kuuntelemista vuoroissa pareittain. Pari kertoo jonkin oman kokemuksen, jossa oli kiusaamista. Toinen pareista kuuntelee. Kertomuksen jälkeen pari miettii yhdessä, miten tilanteessa olisi voinut toimia. Tavoitteena on harjoitella läsnäoloa kuuntelutilanteessa.

Toisen auttaminen. Lauma tekee pieniä näytelmiä kiusaamistilanteista ja niihin puuttumisesta. Tilanteita voivat olla esimerkiksi seuraavat: Koulun pihalla kuulet Maijan haukkuvan Liisaa kovalla äänellä tyhmäksi. Kauppareissulla isommat lapset vaativat kaveriasi ostamaan heille karkkia. Partioon tullessa Petteri tönäisee Kaislan ojaan. Kolon pihalla osa lapsista on jo odottamassa partion alkua. He juttelevat ja nauravat piirissä Reiskan tullessa paikalle. Kukaan ei huomioi Reiskaa. Retkellä tulee riitaa sudenpentujen välillä. Johtaja puuttuu tilanteeseen sanomalla ”Tule Ville pois sieltä, aina sinä aiheutat riitoja!”. Luokassa on Meretellä synttärit. Kaikki muut paitsi Aamu saa kutsun illalla synttärikemuihin. Leirillä ruokalassa Ville tiputtaa lasin lattialle. Lasi menee rikki ja kaikki muut nauravat ja taputtavat. Lauma on majoittumassa telttaan retkellä. Risto tulee muiden perässä ja yrittää löytää itselleen petipaikkaa. Paikka ei tunnu löytyvän ja kukaan ei kutsu Ristoa viereensä.

Tunteiden ilmaiseminen. Lauma jakautuu pareihin tai pieniin ryhmiin. Kukin ryhmä muistelee tilanteita, joissa joku on sanonut itselle tai toiselle jotain, josta on tullut paha mieli. Tehtävässä voi hyödyntää myös ryhmässä aiemmin selviteltyjä ristiriitatilanteita. Ristiriitojen käsittelyn helpottamiseksi tilanteen voi etäännyttää pohtimalla sitä esimerkiksi eläinhahmojen kautta: Miksi kani sanoi myyrälle näin? Miltä myyrästä tuntui? Lauma miettii yhdessä, mitä loukkaavasti sanonut oikeastaan tarkoitti ja miksi hän sanoi niin kuin sanoi. Miksi sanottu tuntui toisesta niin pahalta? Lopuksi lauma miettii paremman tavan sanoa asia niin, että siitä ei tule paha mieli.

Kehon kieli. Sudenpennut harjoittelevat ilmaisemaan keholla, millaiselta näyttää ihminen, jolla on paha mieli ja ihminen, jolla on hyvä mieli.

Lisää vinkki

Liite