Sudenpentu kokee kiitoksen ja auttamisen merkityksen.

Valikko

Mietin kiitoksen ja auttamisen merkitystä


Tavoite:

Sudenpentu kokee kiitoksen ja auttamisen merkityksen.

Kuvaus:

Sudenpennut pohtivat kiitoksen ja auttamisen merkitystä. Lauma päättää yhdessä, että kiitetään ja autetaan muita seuraavan viikon aikana aina kun mahdollista. Asiaa harjoitellaan jo kokouksessa. Pitäisikö vanhempia vanhempia muistaa kiittää kotitöistä ja avusta? Lauma käy lävitse seuraavassa kokouksessa, mitä viikon aikana tapahtui ja miltä kiittäminen ja auttaminen tuntuivat.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kololla Kotona
Taitoalueet Arjen taidot Kaveritaidot Palvelu Vuorovaikutustaidot
Johtamistaito johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto pitkäkestoinen
Kasvatustavoitteet Ihmissuhteet Osaaminen ja ongelmanratkaisu
Teemat Kiusaaminen
Johtajan tehtävä: Akela ohjaa keskustelua sopivilla kysymyksillä.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Yksissä tuumin

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Materiaali: Suuri, matala kulho tai vati täynnä vettä ja ainakin neljä esinettä, joista yksi on pieni, yksi suuri, yksi kevyt ja yksi painava. Lauma tarvitsee myös pienen kiven jokaiselle ja tussin, jolla voi kirjoittaa kiveen. Jos lauma on suuri, se kannattaa jakaa. Tämä aktiviteetti näyttää esimerkin avulla, kuinka esineen pudottaminen veteen aiheuttaa aaltoilua. Aallot voivat olla pieniä tai suuria esineestä riippuen, aivan samoin kuin ystävälliset tekomme voivat olla pieniä tai suuria. Niilläkin on aallon kaltainen vaikutus toisen henkilön elämään. Teon vaikutus voi tehdä jonkun päivästä paremman tai muuttaa heidän käytöstään muita kohtaan. Sudenpennut pudottavat kulhoon yhden esineen kerrallaan. Lauma katsoo ja keskustelee siitä, miten vesi reagoi erilaisten esineiden pudottamiseen. Jokainen esine saa pudotessaan aikaan omanlaisensa aallot tai väreet. Akela näyttää ryhmälle yhden kivistä ja kysyy, mitä se voisi edustaa. Akela auttaa ryhmää ymmärtämään, että kivi edustaa jokaista heistä ja heidän omaa käytöstään muita kohtaan. Akela jakaa kivet osallistujille ja pyytää heitä kirjoittamaan nimensä saamaansa kiveen. Samalla akela kysyy ryhmältä, mitä vesiastia voisi edustaa. Hän auttaa ryhmää ymmärtämään, että vesiastia voisi olla heidän ryhmänsä, luokka, leikkikenttä, urheilujoukkue, kerho, perhe, asuinyhteisö tai mikä tahansa paikka tai tilanne, jossa sudenpennut ovat yhdessä muiden kanssa. Lauma keskustelee siitä, miten yhden henkilön teot voivat vaikuttaa muihin ihmisiin. Akela pyytää jotakuta vapaaehtoista pudottamaan kivensä varovasti veteen sen vertauskuvana, millainen vaikutus ihmisellä voi olla toiseen. Akela voi sanoa esimerkiksi “Samalla tavalla kuin kivi saa veteen pudotessaan aikaan aaltoja tai väreitä, myös teidän teoillanne voi olla vaikutusta. Kun sanotte jollekulle huomenta, se synnyttää ystävällisyyden aaltoja, jotka osuvat samana päivänä moniin muihin ihmisiin. Se, jolle sanoitte huomenta, sanoo ehkä hymyillen huomenta jollekin toiselle, ja niin edelleen.” Lauma keskustelee siitä, miten ystävällisyys ja myötätunto leviävät. Akela pyytää jokaista pudottamaan kivensä veteen vuorotellen ja kertomaan samalla henkilökohtaisia esimerkkejä ystävällisistä teoista. Lauma voi myös ideoida pienemmissä ryhmissä, mitä jokainen voi partiolaisina tehdä tuottaakseen isompia aaltoja ympäristöön. Lähde: Thinking Day 2018

Lauma miettii yhdessä minkälaisissa asioissa ja ketä seuraavan viikon aikana voisi auttaa. Sudenpennut kirjaavat viikon aikana ylös mitä tuli tehtyä. Tässä voi käyttää apuna esimerkiksi Jäljet-kirjan Päivän hyvä työ -korttia. Seuraavassa kokouksessa jokainen sudenpentu kertoo, mitä h'n on viikon aikana tehnyt ja miltä se on tuntunut.

Kiitos-huudot. Lauma keksii erilaisia kiitoshuutoja. Se harjoittelee niitä seuraavaa iltanuotiota tai ruokailua varten.

Iltahiljentymiseksi sopii hyvin kynttilän äärellä rauhassa käyty kierros, jossa jokainen saa vuorollaan kertoa, mistä asioista tänään voi olla kiitollinen. Akela auttaa tarvittaessa jokaista keksimään jotakin kiitettävää.

Lauma miettii, kuinka arvokkaita erilaiset asiat mielestänne ovat. Jokainen kirjoittaa tai piirtää paperilapuille seuraavat asiat: perhe, koulu, paras kaveri, ruoka, karkit, lääkäri, polkupyörä, kirja, kännykkä, pelikonsoli, luonto, partiohuivi, harrastus, auto, juhlavaatteet, sadetakki. Sitten sudenpentu asettaa asiat tärkeysjärjestykseen. Keksittekö muita asioita, jotka kuuluvat tärkeimpien asioiden joukkoon? Tehtävän jälkeen sudenpentu vertaa omia valintojaan parin valintoihin. Lähde: Yhteiseen partioon

Oppimistodistus. Opimme partiossa paljon asioita, ja olemme ylpeitä siitä. Sen vuoksi tulisi myös palkita ihmisiä siitä, mitä olemme oppineet elämässä. 1. Lauma keskustelee pareittain siitä, mitä jokainen on oppinut viimeisten viikkojen aikana. 2. Tämän jälkeen lauma tekee todistuksia ryhmän jäsenille osoittaakseen, mitä kukakin on oppinut. Lauma voi tehdä tämän tietokoneella, tai olla luovia paperin ja kynien kanssa. Kun sudenpentu saa todistuksensa valmiiksi, hän pyytää muita ryhmän jäseniä allekirjoittamaan sen. Lähde: WAGGGS, Muistelemispäivä 2014

Sudenpennut tekevät kiitosviestit omille opettajilleen. Viestit voivat olla esimerkiksi itse tehtyjä postikortteja tai itsekirjoitettuja kirjeitä. Lauma harjoittelee samalla postin lähettämistä. Lähde: WAGGGS, muistelemispäivä 2014

Sudenpennut muistavat adventtikalentereitä myydessään kiittää ostajia.

Sudenpennut leikkivät kutsun viereeni -leikkiä. Ensimmäinen aloittaa ja kutsuu jonkun viereensä sanomalla: "Kutsun viereeni Mallan." Nimetty siirtyy kutsujan viereen, ja kutsuja jatkaa kiittämällä jostakin: "Haluan kiittää Mallaa siitä, että hän kulkee kotimatkan kanssani." Se, jonka vierestä lähti leikkijä, kutsuu seuraavan. Akela varmistaa, että kaikkia kutsutaan.

Lisää vinkki

Liite