Sudenpentu on pohtinut suhdettaan radioon ja televisioon.

Valikko

Tutustun radioon ja televisioon viestintävälineinä


Tavoite:

Sudenpentu on pohtinut suhdettaan radioon ja televisioon.

Kuvaus:

Sudenpentu tutustuu radioon ja televisioon viestintävälineinä. Lauma pohtii, millaista olisi ilman televisiota ja radiota. Samalla lauma tutustuu eri ohjelmatyyppeihin.

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kololla Kotona Vierailukohteessa
Taitoalueet Arjen taidot Medialuku
Kesto 30 min
Kasvatustavoitteet Itsetuntemus Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
Johtajan tehtävä: Akela järjestää tarvittaessa vierailun ja toimii asiantuntijana, ohjaa ja neuvoo. Nokkapentu jakaa akelan antamia tehtäviä.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Media

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Joukkue vierailee paikallisradion tai -television toimituksessa.

Kaikki maailman lapset eivät saa käydä koulua. Lauma tekee tv-mainoksen, jonka mukaan kaikkien pitäisi saada käydä koulua. Pohditaan seuraavia kysymyksiä: •Mikä on viesti? •Mitä argumentteja on? •Mikä on kohderyhmän? •Kiinnostavatko argumentit heitä? •Kuinka voi tehdä viestiä vahvemmaksi? Lähde: WAGGGS, muistelemispäivämateriaali 2014

Jakaudutaan pienryhmiin. Jokainen ryhmä tekee mainoksen partiolaisten adventtikalenterista. Akela pyytää sudenpentuja miettimään tv:ssä näkemiään mainoksia. Pitävätkö he erityisesti jostakin mainoksesta? Miksi? Heidän tehtävänään on nyt tehdä samanlainen mainos, ja näyttää mainos muille sudenpennuille. Lähde: The Scout Association

Joukkue tekee oman kuunnelman tai lyhytelokuvan.

Mietitään, millaista olisi ilman televisiota ja radiota. Liikkuisiko tieto hitaammin? Kuinka saisi selville formulakisan tulokset tai euroviisuvoittajan? Sudenpennut tutkivat lehdestä, minkälaisia erilaisia ohjelmia radiosta ja televisiosta tulee. Mikä erottaa ohjelmat toisistaan? Millaisia ovat uutiset, viihdeohjelmat, luontodokumentit, keskusteluohjelmat tai mainokset?

Lauma piirtää maahan janan tai sopii sisätiloissa esimerkiksi huoneen nurkat, jotka edustavat tiettyjä asioita. Sudenpennut sijoittuvat janalle omaksi kokemaansa kohtaan. Akela lukee väitteitä ääneen ja niistä voi tehdä tarkentavia kysymyksiä tai keskustella tarkemminkin. Väitteitä: - Kuuntelen radiota kotona/autossa/jossain muualla - Katson tai kuuntelen uutisia joka päivä/toisinaan/en koskaan - Olen kuunnellut äänikirjoja viimeisen kuukauden aikana/joskus/en koskaan - Olen kuunnellut podcasteja viimeisen kuukauden aikana/joskus/en koskaan - Seuraan tubettajia viikoittain/joskus/en koskaan - Käytän tiktokia/Jodelia tms... - Katson televisiota joka päivä/muutaman kerran viikossa/harvemmin - Meillä on TV päällä kotona koko ajan/muutaman tunnin päivässä/hyvin harvoin - Katson telkkarista lastenohjelmia/viihdeohjelmia - Käytän pikaviestisovellusta (esim. Whatsapp, signaali, snappchat) - Lähetän enemmän tekstiviestejä/ääniviestejä -jatkokysymys: milloin ääniviesti voi olla parempi kuin kirjoittaminen? Entä milloin tekstin kirjoittaminen voi olla parempi kuin ääniviesti? - Käytän emojeja/gifejä. Jatko: Esitä suosikkiemojisi/gifisi, muut arvaavat, mistä on kysymys ja toistavat pantomiimin Janaharjoituksen jälkeen leikittäväksi sopii rikkinäinen puhelin. Kun viestin on muutaman kerran mennyt ketjun lävitse, voi akela nostaa esille tärkeän kysymyksen: missä tilanteissa viestin voi ymmärtää väärin? Miten väärinymmärryksiä voi välttää? Oletko joskus ymmärtänyt itse jonkin viestin väärin?

Lisää vinkki

Liite