Sudenpentu on pohtinut suhdettaan radioon ja televisioon.

Valikko

Tutustun radioon ja televisioon viestintävälineinä


Tavoite:

Sudenpentu on pohtinut suhdettaan radioon ja televisioon.

Kuvaus:

Sudenpentu tutustuu radioon ja televisioon viestintävälineinä. Lauma pohtii, millaista olisi ilman televisiota ja radiota. Samalla lauma tutustuu eri ohjelmatyyppeihin.

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kololla Kotona Vierailukohteessa
Taitoalueet Arjen taidot Medialuku
Kesto A 30 min
Kasvatustavoitteet Itsetuntemus Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
Johtajan tehtävä: Akela järjestää tarvittaessa vierailun ja toimii asiantuntijana, ohjaa ja neuvoo. Nokkapentu jakaa akelan antamia tehtäviä.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Media

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Joukkue vierailee paikallisradion tai -television toimituksessa.

Kaikki maailman lapset eivät saa käydä koulua. Lauma tekee tv-mainoksen, jonka mukaan kaikkien pitäisi saada käydä koulua. Pohditaan seuraavia kysymyksiä: •Mikä on viesti? •Mitä argumentteja on? •Mikä on kohderyhmän? •Kiinnostavatko argumentit heitä? •Kuinka voi tehdä viestiä vahvemmaksi? Lähde: WAGGGS, muistelemispäivämateriaali 2014

Jakaudutaan pienryhmiin. Jokainen ryhmä tekee mainoksen partiolaisten adventtikalenterista. Akela pyytää sudenpentuja miettimään tv:ssä näkemiään mainoksia. Pitävätkö he erityisesti jostakin mainoksesta? Miksi? Heidän tehtävänään on nyt tehdä samanlainen mainos, ja näyttää mainos muille sudenpennuille. Lähde: The Scout Association

Joukkue tekee oman kuunnelman tai lyhytelokuvan.

Mietitään, millaista olisi ilman televisiota ja radiota. Liikkuisiko tieto hitaammin? Kuinka saisi selville formulakisan tulokset tai euroviisuvoittajan? Sudenpennut tutkivat lehdestä, minkälaisia erilaisia ohjelmia radiosta ja televisiosta tulee. Mikä erottaa ohjelmat toisistaan? Millaisia ovat uutiset, viihdeohjelmat, luontodokumentit, keskusteluohjelmat tai mainokset?

Lisää vinkki

Liite