Sudenpentu osaa erottaa mainoksen muusta mediamateriaalista.

Valikko

Vertailen mainoksia ja keskustelen niiden sisällöstä


Tavoite:

Sudenpentu osaa erottaa mainoksen muusta mediamateriaalista.

Kuvaus:

Sudenpentu katselee erilaisia mainoksia ja pohtiii niiden sisältöä. Sudenpentu tekee omia mainoksia.

Suoritustiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Kotona
Taitoalueet Arjen taidot Luovuus Medialuku
Johtamistaito johtamistaito.visiointitaidot johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto A 1 h
Kasvatustavoitteet Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
Johtajan tehtävä: Akela toimii asiantuntijana, ohjaa ja neuvoo. Nokkapentu jakaa materiaalia ja akelan antamia tehtäviä muille sudenpennuille.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Media

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Akela tuo laumailtaan joukon mainoskuvia. Sudenpennut miettivät yhdessä, mitä kuva esittää ja mitä viestiä se välittää. Muistellaan televisiomainoksia. Mitä niissä mainostettiin? Oliko mainos hyvä? Mikä tekee mainoksesta hyvän? Pohditaan, selviääkö mainoksesta aina helposti, mitä se mainostaa. Miksi mainostetaan? Vastaavatko mainokset aina todellisuutta?

Tämä toteutustapa sopii hyvin, jos lauma tekee jäljen juuri ennen vaaleja. Johtaja voi tuoda kokouksiin kaupungilla jaettuja lehtisiä tai sanomalehden, jossa vaalimainoksia on. Lauma valitsee esimerkiksi kuusi vaalimainoslappua, joita lauma käy läpi yhdessä. Sudenpennut laittavat laput järjestykseen esimerkiksi seuraavilla kriteereillä: Mikä mainos on hienoin? Kuka lappusten ehdokkaista vaikuttaa mukavalta tyypiltä? Kuka vaikuttaa siltä, että olisi aikaansaava kunnanvaltuutettu? Jos saisin äänestää äänestää, kenet valitsisin? Millä perusteella tekisin valinnan? Lopuksi lauma voi pohtia, miten sudenpentujen tuntemat aikuiset valitsevat, ketä äänestävät. Tässä yhteydessä sudenpennuille kannattaa kertoa, ettei ole hyvän tavan mukaista jankata aikuiselta, ketä hän on äänestänyt, vaikka kohteliaasti voikin kysyä. Akela voi samalla kertoa, mikä on vaalisalaisuus.

Kaikki maailman lapset eivät saa käydä koulua. Lauma tekee mainoksen, jonka mukaan kaikkien pitäisi saada käydä koulua. Mainos voidaan toteuttaa tv-mainoksena tai julisteena. Ennen mainoksen tekemisen aloittamista, sudenpentujen on hyvä pohtia seuraavia kysymyksiä: Mikä on lauman viesti? Mitä argumentteja asian puolesta on? Mikä on mainoksen kohderyhmä? Kiinnostavatko argumentit heitä? Kuinka lauma voi tehdä viestinsä vahvemmaksi? Lähde: WAGGGS, Muistelemispäivä 2016

Lauma valitsee mainoksen tai mainoskampanjan, jota analysoidaan. Mitä mainoksessa mainostetaan? Pyritäänkö mainoksella tiedottamaan? Mistä? Mikä on mainoksen kohderyhmä? Mihin mainoksella pyritään? Millä keinoin mainos pyrkii tavoitteisiinsa? Miten mainos herättää huomion? Mistä asioista katsoja mainoksessa kiinnostuu? Millä keinoin katsoja saadaan kiinnostumaan tuotteesta ja ehkä ostamaan se? Mitä asioita mainoksessa ei tuoda esille? Esiintyykö mainoksessa ihmisiä? Mainostetaanko tuotetta naisten, miesten vai molempien avulla? Mitä ihmiset mainoksessa tekevät? Onko mainoksessa piilotettuja viestejä? Mitä mainoksen oletetaan naisten tai miesten tekevän? Millainen mielikuva naisista tai miehistä muodostuu mainoksen perusteella? Sudenpennut arvioivat mainosta. Onko se hyvä tai huono? Miksi? Onko mainos rehellinen? Sudenpennut suunnittelevat ja toteuttavat mainoksen uudelleen.Tehdään korkeatasoinen, rehellinen jakohderyhmänsä huomioon ottava mainoskampanja. Tarvikkeet: mainos, paperia, kyniä Lähde: Kerhokeskus

Akela pyytää edellisessä kokouksessa sudenpentuja kiinnittämään huomiota mainoksiin lehdissä, televisiossa, radiossa, ulkona ja netissä. Keskustellaan tämän jälkeen siitä, mitä eroja on mainonnassa eri medioissa. Jokainen sudenpentu saa laumaillassa kokosivun lehtimainoksen. Lauma keskustelee yhdessä: Mikä on kohderyhmä? Mistä sen tietää? Miten mainos yrittää vaikuttaa kohderyhmäänsä? Onnistuuko se? Mitä vaikutusta on kuvan koolla ja väreillä? Toimiiko mainos? Miksi/miksi ei? Miten mainosta voisi parantaa? Miten mainokset yrittävät vaikuttaa meihin? Mitkä ovat tavallisimmat tavat? Miten mainostajat yrittävät lisätä uskottavuuttaan? Tarvikkeet: lehtimainos kopioituna jokaiselle Lähde: Pedagogies of Media and Information Literacies UNESCO IITE, Moscow 2012

Akela kertoo ensin sudenpennuille tulevasta adventtikalenterikampanjasta. Sudenpennut suunnittelevat mainosjulisteita myyntiä varten. Valmiit julisteet ripustetaan kololle tai julkisiin paikkoihin. Lähde: The Scout Association

Sudenpennut leikkaavat lehdistä elokuvamainoksia. Elokuvat voivat olla DVD- tai teatterilevityksessä. Mainokset kiinnitetään seinälle ja niitä tarkastellaan yhdessä. •Kuinka moni elokuvista on lasten elokuva? Mistä sen tietää? •Kuinka moni on aikuisten elokuva? Mistä sen tietää? •Kumpia on enemmän? •Millainen elokuva mahtaisi olla mainoksen perusteella? Mitä siinä voisi tapahtua? Kenelle se sopisi? •Kenelle se ei sopisi? Lauma selvittää, mikä on kyseisten elokuvien ikäraja. Keskustellaan ikärajoista ja sudenpentujen kokemuksista liittyen ikärajoihin. Lisätietoa löytyy Valtion elokuvatarkastamon sivuilta: www.vet.fi Sudenpennut valitsevat leikatuista mainoksista sellaisen elokuvan mainoksen, jota valtaosa ei ole nähnyt. Sudenpennut tekevät mainoksen pohjalta oman mainoksen. Kyseessä voi olla radiomainos tai juliste. Tarvikkeet: lehtiä, sakset, paperia, kyniä

Akela etsii etukäteen suklaaseen liittyviä mainoksia netistä tai lehdistä. Niitä löytyy suklaatehtaiden verkkosivuilta, YouTubesta, sekä hakusanoilla, jotka liittyvät suklaatuotemerkkeihin. Keskustellaan yhdessä: Mikä on parasta suklaata? Muistellaan suklaamainoksia televisiossa ja lehdissä. Millaisia mainoksia muistetaan? Mitä mainoksissa tapahtuu? Muistetaanko tuotemerkkejä, joita mainoksissa mainitaan (Fazer, Geisha, Kinder, Marabou …)? Sudenpennut saattavat muistaa myös tiettyjä mainoslauseita. Tutkitaan muutamia suklaamainoksia ja mietitään yhdessä: •Millaisessa ympäristössä mainoksia on kuvattu? Mikä on vuodenaika, vuoro-kauden aika? •Millaisia värejä niissä käytetään? •Millaisia ihmisiä mainoksissa esiintyy? •Millaisia eleitä ja ilmeitä heillä on? •Kokeillaan myös eleitä ja ilmeitä itse, esimerkiksi peilin edessä. Verrataan ihmisten käyttäytymistä mainoksissa siihen, miten itse käyttäydytte suklaata syödessänne. •Millaisia tunteita mainos herättää? •Tuleeko mainoksesta iloiseksi? •Kenelle mainos on tarkoitettu? Keskustellaan yhteisesti suklaasta ja muista herkuista. Mitä tapahtuu jos suklaata syö liikaa? Mille tuntuu ja suussa maistuu, jos on syönyt liikaa suklaata. Miksi mainoksissa ei mainita hampaiden reikiintymistä, ylensyömisestä johtuvaa pahaa oloa, vaatteiden likaantumista? Selvitetään, mistä aineista suklaa on tehty. Ovatko nämä aineet terveellisiä? Suunnitellaan pienissä ryhmissä tietoisku suklaan syömisen huonoista puolista. Tietoisku voi olla radiomainos, juliste tai vaikkapa televisiomainos näyteltynä. Pohditaan millaisia eleitä, ilmeitä ja tunteita mainoksessa näkyy, jos tietoisku varoittaa haittavaikutuksista. Keksitään mainokseen iskulause, jossa on riimi. Luonnossa eläimillä ja kasveilla on varoitusvärejä. Niitä ovat punainen, keltainen ja musta erilaisina yhdistelminä. Hyönteiset käyttävät niitä muun muassa suojautuakseen: ne varoittavat olevansa pahan makuisia tai pistävät, jos niitä mennään häiritsemään. Mietitääm myrkyllisiä ja vaarallisia hyönteisiä ja kasveja, joissa on varoitusvärit (ampiainen, leppäkerttu). Varoitusvärejä voidaan tietoiskuissa käyttää huomioväreinä, joilla kiinnitetään katsojan huomio. Voidaan kokeilla punaisia kehyksiä, keltaista taustaa ja mustia isoja kirjaimia. Katsotaan ja kuunnellaan tietoiskuja. Millainen on hyvä tietoisku? Verrataan niitä aikaisemmin katsomiin mainoksiin. Mitä eroa löytyy ihmisistä, äänimaailmasta, väreistä, ympäristöstä ja tunteista, joita ne herättivät? Tarvikkeet: mainoksia, sakset, paperi, kynät Sudenpennut kirjoittavat yksitellen lapulle mikä tekee heidät onnellisiksi, mikä tekee heidät surullisiksi, mikä antaa vapaudentunteen. Käydään läpi kaikkien mielipiteitä. Leikataan lehdistä mainoksia. Keskustellaan siitä, mitä tunteita mainokset herättävät. Mikä on mainoksen päämäärä? Vaikuttavatko mainokset sinuun? Tarvikkeet: lehtiä, sakset Lähde: Norges speiderforbund Kaikilla maailman lapsilla on samat oikeudet. Valitettavasti ne eivät kaikkien kohdalla täyty. Jotkut lapset kasvavat pakolaisleireissä kun me asumme talossa hyvinvointivaltiossa. UNICEF on määritellyt oiekudet lapsen oikeuksien julistuksessa. Mihin lapsilla sudenpentujen mielestä pitäisi olla oikeuksia? Tehdään mainosjulisteet näyttääkseen aikuisille mistä on kyse. Tarvikkeet: paperia, kyniä Lähde: KFUK-KFUM speiderne Tämä vinkki sopii hyvin ennen isoja vaaleja. Johtaja kertoo mistä vaaelissa on kyse. Tutustutaan vaalimainoksiin. Tämän jälkeen suunnitellaan oma vaaliohjelma ja tehdään vaalijulisteita kolon seiniä koristamaan. Tarvikkeet: paperia, kyniä

Lisää vinkki

Liite