Sudenpentu tutustuu erilaisiin otsikoihin ja niiden tekemiseen. Hän ymmärtää otsikoinnin merkityksen.

Valikko

Ymmärrän otsikoinnin merkityksen.


Tavoite:

Sudenpentu tutustuu erilaisiin otsikoihin ja niiden tekemiseen. Hän ymmärtää otsikoinnin merkityksen.

Kuvaus:

Sudenpentu keksii yhdessä kaverin kanssa otsikoita valmiille uutisille. Hän kirjoittaa vetävän otsikon myös itse kirjoittamalleen uutisille. Samalla sudenpentu huomaa, että hyvä otsikko houkuttelee lukijaa lukemaan jutun. Hän myös havaitsee, että joskus otsikot voivat johtaa lukijaa harhaan.

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kämpällä Kololla
Taitoalueet Medialuku Viestintä
Johtamistaito johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto 30 min
Kasvatustavoitteet Osaaminen ja ongelmanratkaisu
Johtajan tehtävä: Akela kokoaa sopivia uutisia sudenpennuille otsikoitaviksi. Hän ohjaa sudenpentuja kysymysten avulla huomaamaan, millainen otsikko on hyvä ja millainen puolestaan ei toimi.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Toimittaja

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Akela tuo koloiltaan mukanaan useita sudenpennuille sopivia uutisia, joista hän on leikannut otsikon pois. Sudenpentujen tehtävänä on keksiä uutisille sopivat otsikot. Lopuksi voidaan vertailla, miten sudenpentujen keksimät otsikot eroavat alkuperäisestä.

Akela kuvailee sudenpennuille jonkin tapahtuman tai tilanteen, johon ryhmän tehtävänä on miettiä sopiva otsikko. Otsikon voi keksiä myös johonkin sudenpennuille tuttuun tapahtumaan liittyvään uutiseen.

Akela näyttelee tiedotustilaisuuden jostakin tapahtumasta. Sudenpentujen tehtävänä on keksiä uutisotsikko kyseisestä tapahtumasta. Halutessaan sudenpennut voivat myös kirjoittaa uutisen tiedotustilaisuuden perusteella.

Lauma tutustuu erilaisten lehtien otsikoihin. Sudenpennut pohtivat, millainen on hyvä otsikko. Miten eroavat toisistaan paikallislehden, maakuntalehden, aikakauslehden tai iltapäivälehden otsikot?

Lisää vinkki

Liite