Sudenpentu osaa suhtautua kriittisesti mainontaan.

Valikko

Teen mainoksen


Tavoite:

Sudenpentu osaa suhtautua kriittisesti mainontaan.

Kuvaus:

Sudenpentu harjoittelee tuntemaan ja tunnistamaan kaupallisen vaikutuksen keinoja ja omaa rooliaan kuluttajana. Hän harjoittelee mainoksen tekemistä.

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kololla
Taitoalueet Arjen taidot Luovuus Medialuku Vuorovaikutustaidot
Johtamistaito johtamistaito.visiointitaidot johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto 1 h
Kasvatustavoitteet Osaaminen ja ongelmanratkaisu Terveys ja turvallisuus Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
Johtajan tehtävä: Akela johtaa keskustelu mainonnasta ja auttaa lapsia nostamaan esille mainonnassa käytettyjä tehokeinoja.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Varainhankinta

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Mainoksiin sisältyy usein tarttuva iskulause tai mainoslause. Mitä iskulauseita tai lauluja sudenpennut muistavat mainoksista? Mitä niillä mainostetaan? Sudenpennut keksivät itse näytelmiä, joissa käytetään mainoksista tuttuja lauseita ja lauluja. Lopuksi voidaan keksiä omia mainoslauseita omaan myyntikampanjaan liittyen.

Jos lauma kokoontuu jonkin kaupan läheisyydessä, se voi tehdä retken kauppaan. Sudenpennut tutkvat ja etsivät, minkälaisia mainoksia kaupoista löytyy. Mitkä tuotteet ovat kauppiaan laittamia ja mitkä tuotteen valmistajan? Mikä tavoite mainoksilla on? Miksi osaa tuotteista mainostetaan enemmän kuin toisia? Mitkä mainokset asiakkaat huomaavat, mitkä taas jäävät huomaamattomiin? Vinkkejä mainosten käsittelyyn lasten kanssa saa Mediakasvatuskeskuksen Mediametkaa –materiaaleista.

Myös lapsille lähetetään usein mainoksia, erityisesti joulun alla. Laumassa on hyvä keskustella, miksi mainoksia lähetetään? Onko mahdollista hankkia kaikkia esiteltyjä leluja? Tarvitseeko lapsi kaikkea, mitä mainostetaan? Samalla voidaan pohtia, miten ostopäätökset tehdään ja kuka ne tekee? Jos mukana on lelumainoksia, sudenpennut etsivät niistä suosikkituotteensa. Jokainen kertoo, miksi valitsi juuri sen tuotteen. Miten mainos vaikutti tuotteen valintaan?

Lauma tekee mainokset myytävälle tuotteelle. Sudenpennut sopivat, kenelle mainos on suunnattu ja tekevät mainoksen juuri tätä kohderyhmää ajatellen. Lopuksi voidaan vertailla, kuinka erilaisia mainoksia saatiin aikaiseksi. Jos eri mainoksilla oli eri kohderyhmä, voidaan myös vertailla miten eri näköisiä mainoksia kannattaa tehdä eri kohderyhmille (esimerkiksi lapset vs. aikuiset, partiolaiset vs. muut ja niin edelleen).

Lisää vinkki

Liite