Sudenpentu osaa havainnoida ympäröivää luontoa kaikilla aisteillaan.

Valikko

Teemme laumani kanssa aistiretken


Tavoite:

Sudenpentu osaa havainnoida ympäröivää luontoa kaikilla aisteillaan.

Kuvaus:

Lauma tekee aistiretken ja kiinnittää erityistä huomiota eri aistein havainnoitaviin asioihin. Luonnossa liikkuessa sudenpentuikäiselle lapselle on usein tärkeintä päästä perille määränpäähän. Nyt matkaan käytetään reilusti aikaa.

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Metsässä Ulkona Vierailukohteessa
Taitoalueet Luonto Luovuus Retkeily
Kesto muutama tunti
Kasvatustavoitteet Luontosuhde
Johtajan tehtävä: Akela järjestää aistiretken ja tutustuttaa ennen retkeä sudenpentuja ihmisen aisteihin ja niiden tehtäviin

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Luonnossa liikkuja

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Akela tulostaa metsäretkelle mukaan liitteeltä löytyvän bingon. Sudenpennut tarkkailevat luontoa kaikilla viidellä aistilla. Bingo soveltuu toteutettavaksi keväällä tai kesällä. Se sisältää haistelua, maistelua, katsomista, tunnustelemista ja kuuntelua.

Akela rakentaa polun, jota sudenpennut kulkevat silmät sidottuina köyttä pitkin. Köyteen on säännöllisin välimatkoin kiinnitetty erilaisia luonnonesineitä, esimerkiksi kaislaa, sieniä, kiviä ja höyheniä, joita sudenpennut voivat tunnustella. Polun jälkeen akela johdattaa sudenpennut keskustelemaan: Mitä tunnustelit matkan varrella? Miltä rata tuntui? Oliko jännittävää? Miten radasta olisi voinut tehdä vielä paremman? Lähde: DDS

Lähtekää yhdessä ulos aistiretkelle. Asettukaa maahan makaamaan ja sulkekaa silmät. Tunnustelkaa käsillänne mille ympäristö tuntuu ja yrittäkää tunnistaa mitä vieressänne on. Etsikää viisi erilaista asiaa tunnustelemalla ja arvatkaa mitä ne mahdollisesti ovat. Tämän jälkeen avatkaa silmät ja katsokaa näittekö käsillänne eli osuivatko arvauksenne oikeaan. Lähde: WWF

Ennen varsinaisen tekemisen aloittamista, lauma kertaa yhdessä mitä aisteja ihmisellä on ja miten me ihmiset niitä käytämme jokapäiväisessa elämässä. Akelan tehtävänä on pohjustaa, että kohta sudenpennut tutustuvat luontoon eri aistien avulla. Sudenpennut voivat pohtia etukäteen, mitä aisteja he tulevat käyttämään eniten ja millä puolestaan luontoa havainnoidaan vähiten. Akela voi kirjata pohdintoja muistiin, jotta niihin voidaan palata tehtävien jälkeen. Näkö: Akela jakaa lauman pentueisiin. Kunkin pentueen tehtävänä on etsiä kymmenen samanväristä esinettä. Pentueet esittelevät esineet toisilleen kun kaikki ovat valmiina. Esittelyjen jälkeen akela ohjaa sudenpennut miettimään seuraavia asioita: Mistä sudenpennut etsivät esineitä? Yllättikö joku esine? Montako esinettä on ihmisen tekemiä? Oliko tehtävä helppo? Tehtävässä käytettiin näköä. Kuinka paljon hyötyä meillä on näöstä? Kuinka paljon näkö kertoo meille luonnosta? Tunto: Akela jakaa sudenpennut pareiksi. Toinen parista ottaa kengät ja sukat jalastaan ja hänen silmät sidotaan. Parin tehtävänä on ohjata hänet radan läpi. Henkilön, jolla on silmät sidotut, pitää keskittyä siihen, mitä jalat tuntevat ja kertoa tästä parilleen. Radalla ei saa olla teräviä tai vaarallisia kohtia ja maaston pitää vaihdella. Kun toinen on päässyt radan läpi, vaihdetaan tehtäviä. Tehtävän jälkeen akela ohjaa sudenpennut pohtimaan seuraavia kysymyksiä: Miltä maa tuntui? Oliko se pehmeä, kova, lämmin, kylmä, märkä vai kuiva? Sudenpennut voivat yrittää keksiä mahdollisimman mielikuvituksellisia sanoja kuvataakseen miltä maa tuntui. Missä kävelitte? Miten herkät jalkasi ovat? Ovatko jalat herkemmät vai vähemmän herkät kuin kädet? Käytitkö kuuloa kun yritit selvittää missä kuljit (esim. jos kuljit kuivien lehtien, saven tai veden läpi)? Miltä tuntui kun silmät oli sidottu? Tunto: Akela jakaa sudenpennut pareihin ja ohjaa heidät katsomaan ympärillä olevia puita. Parista toisen silmät sidotaan ja häntä pyöritetään niin, ettei hän tiedä missä on. Tämän jälkeen pari ohjaa hänet varovaisesti puun luokse. Henkilö, jonka silmät on sidottu, tunnustelee puuta. Hän voi tunnustella kaarnaa, oksia, juuria, muita kasvejaa puun juuressa tai vaikka puun paksuutta. Kun henkilö on tunnustellut valmiiksi, ohjataan hänet pois puun luota ja pyöritetään uudestaan. Side poistetaan silmien edestä ja sen jälkeen henkilön tehtävänä on tunnistaa mitä puuta hän tunnusteli. Kun oma puu on löytynyt, vaihdetaan rooleja. Tunnustelujen jälkeen akela johdattaa sudenpennut keskustelemaan seuraavista kysymyksistä: Miten helppoa oli löytää oikea puu? Mikä auttoi löytämään sen? Kun tunnustelit puuta, oliko hellpo kuvitella miltä se näyttää? Kuinka herkkiä sormesi ovat? Mitä tunsit? Miltä tuntuu tunnustella puuta verrattuna puun katselemiseen? Mitä opit puusta, mitä et olisi tiennyt, jos pelkästään olisit katsellut sitä? Kuulo: Lauma etsii mukavan paikan, missä istua. Lauma on täysin hiljaa ja kuuntelee luontoa. Sudenpentujen tehtävänä on yrittää tunnistaa ja painaa mieleensä kuulemansa äänet. Parin minuutin kuluttua akela käy sudenpentujen kanssa purkukeskustelun: Mitä ääniä kuului? Oliko kyseessä luonnon ääni vai ihmisen tuottama ääni? Kuuluiko ääniä enemmän vai vähemmän mitä sudenpennut olivat ajatelleet? Kuuluiko joku sellainen ääni, jota kukaan ei ollut kuullut aikaisemmin? Mitä uutta luonnosta havaittiin? Haju: Sudenpennut istuvat alas, sulkevat silmänsä ja keskittyvät parin minuutin ajan erottamaan mitä hajuja tuntevat. Nuuskuttelun jälkeen akela johdattaa pennut jälleen pohtimaan seuraavia kysymyksiä: Mitä hajuja pystyi tunnistamaan? Mistä hajut tulivat? Olivatko hajut hyviä vai pahoja? Mitä tunteita hajut herättävät? Keskustelun jälkeen sudenpennut voivat itsenäisesti, rajatulla alueella, yrittää löytää mahdollisimman monta luontoesinettä, joita voivat haistella. Akelan kannattaa antaa vinkki, että käsien välissä hieromalla monesta asiasta lähtee enemmän hajua. Haju voi myös tarttua käsiin. Sudenpennut valitsevat lempihajunsa alueelta ja esittelevät sen muille. Esittelyn jälkeen akela voi johdattaa jokaisen pohtimaan seuraavia asioita: Miksi kukin valitsi juuri sen hajun? Muistuttaako kyseinen lempihaju heistä jostakin? Löytyikö sellaisia hajuja, joista ei pidetty? Olivatko hajut sellaisia kuin sudenpennut olivat odottaneet? Onko luonnolla oma haju? Mitä hyötyä hajuista on eläimille? Jos sudenpennut olisivat sokeita, auttaisiko haju heitä kuvittelemaan ympäristön? Maku: Akela johdattaa sudenpennut pohtimaan, mistä ympäröivä luonto koostuu. Mitä syötävää siitä löytyy? Miltä ne asiat maistuvat? Miltä meille haitalliset asiat maistuvat? Mitkä muut aistit auttavat meidät tietämään mitä meidän ei kuulu syödä? Sudenpennut maistelevat akelan johdolla luonnosta löytyviä syötäviä kasveja (esimerkiksi koivun lehtiä, ketunleipää, suolaheinää tai voikukan lehtiä). Samalla on hyvä pohtia myös mitä eläimet syövät. Onko eläimillä makuaisti? Miten eläimet tietävät mitä on hyvä ja mitä on paha syödä? Kun sudenpennut ovat havainnoineet luontoa kaikilla aisteilla, voidaan mieliin palauttaa alun pohdinnat ja todeta vielä uudelleen minkä aistin kautta saadaan eniten tietoa ympäristöstä? Millä aistilla saadaan vähiten tietoa? Miten aistit tekevät yhteistyötä? Mitä uutta sudenpennut ovat kokeneet tänään? Miten eläimet käyttävät aistejaan? Mistä kukin piti eniten kokoontumisen paikassa? Lähde: scouterna

Sudenpennut asettuvat piiriin seisomaan. Jokainen osallistuja miettii hetken hiljaa, millaisia ääniä on metsässä tai meressä. Johtajan merkistä laitetaan silmät kiinni ja jokainen alkaa tehdä valitsemaansa ääntä/ääniä. Lähde: WWF

Akela antaa jokaiselle sudenpennulle ja itselleen tehtäväksi etsiä sellaisen puun, joka ikään kuin kutsuu luokseen. Jokainen menee kyseisen puun luo, katselee sitä sekä tunnustelee ja haistelee, miltä puuystävä tuntuu. Sudenpentu voi halata puuta tai tai istua selkä puunrunkoa vasten. Samalla jokainen voi kuunnella, onko puulla jokin viesti. Jos lauma haluaa, voi jokainen kertoa omasta kokemuksestaan tai puun viestistä myös muille. Lähde: WWF

Lauma tutustuu kolon tai kämpän lähistöön pimeällä taskulamppujen kanssa. Pimeässä kaikki näyttää erilaiselta kuin päivänvalossa. Lauma voi tutkia esimerkiksi varjoja, eri pintojen muotoja tai värien muutosta.

Sudenpentu kuuntelee silmät suljettuina luonnon ääniä viisi minuuttia. Tämän jälkeen sudenpentu kertoo mitä kuuli, esimerkiksi kolme lintua, mehiläisen ja hyttysen. Lähde: KFUM spejder

Konsertti luonnossa. Akela valitsee etukäteen retkipaikalta "konserttisalin", joka on jokin kaunis paikka, jossa koko ryhmä mahtuu mukavasti istumaan. Akela innostaa ja hoputtaa ryhmää kertomalla, että konsertti alkaa pian ja ryhmällä on aitiopaikat varattuna. Akela ohjaa ryhmän istumaan. Lauma kuuntelee ympäriltä kuuluvia ääniä hiljaa. Sopivan ajan päästä lauma voi antaa aplodit esiintyjille ja jatkaa matkaa.

Lauma tekee Kimin kokeita ja testaa osallistujen muistia eri aisteilla.

Lisää vinkki

Liite