Sudenpentu ymmärtää, että kaikkea ei tarvitse saada uutena, ja opettelee samalla omista tavaroistaan luopumista.

Valikko

Järjestän laumani kanssa lelunvaihtopäivän


Tavoite:

Sudenpentu ymmärtää, että kaikkea ei tarvitse saada uutena, ja opettelee samalla omista tavaroistaan luopumista.

Kuvaus:

Lauma järjestää keskenään tai toisen lauman kanssa lelunvaihtopäivän.

Suoritustiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Ulkona
Taitoalueet Arjen taidot Kestävä kehitys Talous
Kesto A 1 h
Kasvatustavoitteet Vastuu elinympäristöstä
Johtajan tehtävä: Akela tiedottaa sudenpentujen koteihin lelunvaihtopäivästä ja huolehtii tapahtuman järjestelyistä. Nokkapentu huolehtii, että lelunvaihto sujuu kaikilta.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Ympäristönsuojelu

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Lelunvaihtotorin sijaan lauma kerää hyväkuntoisia leluja esimerkiksi vastaanottokeskuksen lapsille. Viekää lelut yhteistuumin lapsille leikittäviksi.

Lauma kutsuu lelunvaihtotorille myös muut lippukunnan sudenpennut. Samalla voidaan järjestää kierrätysaiheisia leikkejä tms. ohjelmaa.

Lauma järjestää keskenään tai toisen lauman kanssa lelunvaihtopäivän, jossa jokainen sudenpentu tuo laumailtaan mukanaan yhden lelun, josta on valmis luopumaan. Lelut kootaan yhteiseen pöytään, ja jokainen saa kotiinviemisiksi "uuden" lelun.

Lelunvaihtopäivän yhteydessä voidaan syventyä tavaroiden elinkaareen. Sudenpentujen kanssa voi käsitellä tavaroiden kestävyyttä ja kierrätystä seuraavalla tavalla: Aluksi keskustellaan siitä, että tavarat kestävät kauemmin, kun välität ja pidät niistä huolta. Maapallo hikoilee, jos on jatkuvasti valmistettava uutta. Tämän jälkeen keskustellaan aiheesta: - Onko jokin tavara mennyt rikki lähiaikoina? Miksi se meni rikki? - Minkälaiset tavarat menevät helposti rikki? Minkälaiset kestävät? - Miten voit auttaa tavaroita kestämään pidempään? - Mitä tavaroita voi korjata? Mitä tavaroita kotona on korjattu? Toimintavinkki: Voi korjata/ei voi korjata –leikki. Yhdessä huoneen nurkassa on ”korjauspaja” ja toisessa nurkassa ”roskis”. Leikkijät ovat vapaasti tilassa. Ohjaaja sanoo yhden tavaran, esim. ”kirja meni rikki”. Leikkijät, joiden mielestä kirjan voi korjata, juoksevat ”korjauspajaan”, muut ”roskikseen”. Ohjaaja kysyy korjauspajan lapsilta, ”millä voisit korjata kirjan?”. Jos kaikki ovat juosseet roskikseen, kysytään, miksi ei voi korjata. Sen jälkeen taas juostaan vapaasti. Sopivia esineitä ovat esimerkiksi: kampa, juomalasi, housut, CD-levy, muovinukke, leikkiauto, pyörä, hattu, palapeli. Toimintavinkki: Etsikää kotona kaapeista tai varastosta käyttämättömiä tavaroita (vaatteita, purkkeja, nappeja, koristeita, pusseja) ja keksikää niille uusi käyttötapa. Jokainen voi tuoda mukanaan yhden esineen tai tavaran, jolle on kotona keksitty uusi käyttö. Voitte myös valmistaa niistä uusia tavaroita: soittimia, nukkeja, pelejä, naamareita. Lähde: WWF

Lisää vinkki

Liite