Sudenpentu ymmärtää, että energia ei synny itsestään, ja säästämällä energiaa säästää myös luontoa.

Valikko

Tutustun laumani kanssa energiansäästömahdollisuuksiin


Tavoite:

Sudenpentu ymmärtää, että energia ei synny itsestään, ja säästämällä energiaa säästää myös luontoa.

Kuvaus:

Sudenpentu pohtii eri tapoja säästää energiaa kotona, partiossa tai koulussa. Lauma keskustelee siitä, mitä jokainen voi tehdä säästääkseen energiaa.

.

Suoritustiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Arjen taidot Kestävä kehitys Vuorovaikutustaidot
Kesto A 30 min
Kasvatustavoitteet Vastuu elinympäristöstä
Johtajan tehtävä: Akela johdattaa sudenpennut keskusteluun ja auttaa tarvittaessa pohtimaan tapoja säästää energiaa.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Ympäristönsuojelu

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Lauma tekee ”Sammuta minut” -lappuja, ja kiinnittää ne sähkökatkaisimien viereen esimerkiksi kololla, koulussa tai seurakuntatalolla.

Lauma osallistuu retkellään tai jokainen sudenpentu omassa kodissaan Earth Hour -tapahtumaan 31.3, jolloin kello 20.30 sammutetaan valot tunniksi. Seuraavalla kerralla tai saman kerran päätteksi lauma pohtii iltahiljentymisessään, miksi kyseinen tapahtuma järjestetään. Mitä hyötyä siitä on? Mitä sen on tarkoitus muistuttaa ihmisille? Miten jokainen voi itse vähentää energiankulutusta?

Lauma tekee yhdessä tai jokainen sudenpentu tekee erikseen piirustuksen, johon piirretään mihin eri asioihin energiaa kuluu. Lauma miettii piirustukset apunaan, mihin muuhun energiaa vielä voisi mennä ja miten sen kulutusta voisi vähentää. Lauma voi myös miettiä, miksi energian kulutuksen vähentäminen on tärkeää. Jos piirroksissa on tilaa, niihin voidaan myös lisätä mistä energia tulee. Samalla akela voi johdattaa sudenpentuja miettimään, onko jokin energian lähde kenties parempi kuin toinen ja miksi. Lauman iltahiljentyminen voidaan pitää kynttilän valossa sähkön säästämiseksi. Lähde: L-SP:n Vaikeat jäjet -vinkkivihko

Lauma vierailee ympäristökeskuksessa tai kutsuu energiankulutuksen asiantuntijan käymään kololla.

Sudenpennut laativat lauman oma energiankulutuskortin, johon sudenpennut saavat kirjata kotona havaintojaan siitä, kun perhe käyttää energiaa "ekosti" tai "ökysti". Koloillassa on hyvä miettiä etukäteen, mitkä teot säästävät energiaa, mitkä taas tuhlaavat sitä. Kun sudenpennut ovat seuranneet kulutusta viikon tai pari,lauma järjestää oman energiansäästökampanjan, missä yritetään vähentää energiankulutusta kotona.

Akela lainaa kulutusmittarin energiayhtiöstä ja lauma tarkkailee sen avulla esimerkiksi kolon sähkönkulutusta. Sudenpennut tutkivat lukuja sähkömittarista kotona tai kololla. Lauma voi myös tutustua esimerkiksi eri energiayhtiöiden laskelmiin siitä, mihin suomalaiset perheet kuluttavat energiaa ja kuinka paljon.

Ajatuksia kuvista Tarvikkeet: Earth Hour –kuvakortit 24 kpl WWF materiaalipankista: https://wwf.fi/mediabank/8090.pdf  ja kaunis laatikko. a) Laita kuvat laatikkoon. Anna kunkin sudenpennun ottaa laatikosta yksi kuva. Pyydä sudenpentuja pienissä ryhmissä kertomaan kuvista toisilleen esimerkiksi seuraavia asioita: - Voitko kertoa jotain kuvasta? - Ajatteletko jotakin erityistä, kun näet kuvan? b) Laittakaa kuvat esittelyn jälkeen kaikkien nähtäville esim. magneeteilla taululle. Keskustelkaa kuvista yhdessä: - Kuuluvatko jotkin kuvista yhteen? Vinkki: Ryhmiä voisivat olla esimerkiksi kuvat jotka liittyvät liikkeeseen, ruokaan, eri energiantuotantomuotoihin tai eri kulkuvälineisiin. - Miten kuvissa näkyy energia? (mitä eri muotoja, käyttötapoja, tuotantotapoja) - Mitkä kuvista liittyvät ihmisen tekoihin? Lähde: WWF

WWF:n materiaalipankista löytyy 30 energiakorttia, joissa on jokaisessa kuvattu yhden laitteen käyttöaika 1 kWh:n energiamäärällä. Korttien avulla voidaan pohtia, mitkä laitteet ovat energiasyöppöjä ja miten niiden aiheuttamaa energiankulutusta voi vähentää. HUOM! Tulostus kaksipuolisena. https://wwf.fi/mediabank/8702.pdf Lähde: WWF

Lämmintä vettä säästämällä säästetään myös energiaa. Veden lämmittämiseen kuluu paljon maapallon energiaa. Peseminen onnistuu vähemmälläkin vedellä. Lauman kanssa voi keskustella seuraavista veteen liittyvistä seikoista: - Missä kaikessa käytetään vettä? - Mistä vesi tulee hanaan? Miten vesi saadaan lämpimäksi? Toimintavinkki: Mitä kaikkea tarvitaan, että vesijohdosta tulee lämmintä vettä? Muodostakaa lapsista ”vesikone”. Tarvitaan seuraavat hahmot: - Järvi tai pohjavesi, josta vettä otetaan (aaltoilee paikallaan) - Vesiputki, joka vie vettä järvestä vesilaitokselle (juoksee edestakaisin järven ja vesilaitoksen välillä) - Vesilaitos, joka puhdistaa vettä ja pumppaa sitä eteenpäin (menee kyykkyyn ja ylös) - Tuulivoimala, jonka sähköllä lämmitetään ja pumpataan vettä (pyörittää käsiä ympäri) - Vesijohto, joka vie vettä hanaan (juoksee edestakaisin vesilaitoksen ja hanan välillä) - Hana, josta vettä tulee (pitää käsiä suorana edessä) - Lapsi, joka laskee hanasta vettä (nostaa ja laskee hanan käsiä) Toimintavinkki: Kokeilkaa kuinka pienellä määrällä vettä pystytte pesemään kädet. Laittakaa lavuaarin tulppa kiinni pesun ajaksi, niin näette kertyneen veden. Opetelkaa käsienpesutapa vettä säästäen: käsien kastelu, saippuointi hana kiinni ja huuhtelu reippaasti. Lähde: WWF

Leikkikää energialla Tarvikkeet: tuulihyrräkaavio WWF:n materiaalipankista: https://wwf.fi/mediabank/8091.pdf , nuppineuloja ja puutikkuja. Rakentakaa tuulihyrrä paksusta paperista puutikusta ja nuppineulasta. Kokeilkaa kuinka hyrrä toimii. Pohtikaa minkälaisia energioita pyörivässä tuulimyllyssä on. Kuinka niitä voitaisiin käyttää hyödyksi? Lähde: WWF

Lisää vinkki

Liite