Sudenpentu tutustuu ryhmäänsä ja osaa toimia osana sitä. Sudenpentu ymmärtää, että kaikki otetaan mukaan leikkiin ja että yhdessä voidaan saavuttaa jotain enemmän kuin yksin.

Valikko

Osallistun leikkiin, joka vahvistaa laumamme yhteishenkeä


Tavoite:

Sudenpentu tutustuu ryhmäänsä ja osaa toimia osana sitä. Sudenpentu ymmärtää, että kaikki otetaan mukaan leikkiin ja että yhdessä voidaan saavuttaa jotain enemmän kuin yksin.

Kuvaus:

Sudenpentu osallistuu ryhmäyttämisleikkiin/-leikkeihin.

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Kaveritaidot Ryhmähenki Vuorovaikutustaidot
Johtamistaito johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto 30 min
Kasvatustavoitteet Ryhmässä toimiminen
Teemat Kiusaaminen
Johtajan tehtävä: Akelan tehtävänä on esitellä leikki/leikit sudenpennuille ja ohjata niiden kulkua. Akela rohkaisee ryhmää yhteistyöhön leikin aikana.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Tervetuloa

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Sudenpennut leikkivät laskuvarjolla. Tit-tit: Akela sanoo kahden sudenpennun nimet. Nämä nostavat laskuvarjon ilmaan ja sanovat ”tit-tit”. Piiri: Laskuvarjoa pyöritetään kädestä käteen. Alkuun sudenpennut seisovat paikallaan. Kun tämä sujuu, lähtevät sudenpennut kävelemään piirissä toiseen suuntaan. Sateenvarjo: Lauma yrittää saada laskuvarjon näyttämään sateenvarjolta. Saari: Lasketaan laskuvarjo maahan. Mahtuvatko kaikki sudenpennut varjolle makaamaan? Vyöryminen: Laskuvarjo on maassa. Kaksi sudenpentua menee vierekkän laskuvarjolle makaamaan ja yrittävät yhdessä pyöriä laskuvarjon keskelle. Lento: Laskuvarjoa pidetään pinkeänä. Nostetaan ja lasketaan varjoa hitaasti. Akela antaa merkin, kun kaikilla on kädet ilmassa. Tuolloin kaikki päästävät irti varjosta, joka lähtee lentoon. Biljardi: Laskuvarjoa pidetään pinkeänä ja sen päälle laitetaan palloja. Lauman tehtävä on saada pallot keskireiän läpi. Jos on erivärisiä palloja, voidaan sopia, että niitä pitää saada reikään tietyssä järjestyksessä. Laineet: Laskuvarjoa pidetään pinkeänä. Joka toinen laskee ja joka toinen nostaa varjoa, jolloin muodostuu hienot aallot. Lähde: DDS

Sudenpennut seisovat rivissä. Ensimmäinen sudenpentu laittaa tulitikkurasian nenälleen. Sudenpentujen tehtävä on siirtää rasia pennulta toiselle käyttämättä käsiään. Lähde: DDS

Sudenpennut seisovat piirissä ja pitävät toisiaan käsistä kiinni. Akela laittaa hulahulavanteen roikkumaan kahden sudenpennun väliin, käsivarsiin. Lauman tehtävänä on saada hulahulavanne kulkemaan piirin ympäri irrottamatta otetta käsistä. Lähde: DDS

Sudenpennut liikkuvat huoneessa. Kuka vaan heistä voi milloin vaan antaa kehotuksen, esimerkiksi ”hyppikäämme”. Kaikkien muiden tehtävänä on vastata ”Joo”, jonka jälkeen kaikki hyppivät kunnes joku toinen antaa uuden kehotuksen. Leikin jälkeen akela kysyy sudenpennuilta esimerkiksi seuraavat kysymykset: Mitä piditte leikistä? Miltä tuntui kun kaikki vastasi myönteisesti, kun ehdotit jotakin? Lähde: DDS

Lauma seisoo tiiviissä piirissä ja sudenpennut pitävät toisiaan kädestä. Akela laskee jokaiselle numeron 1-2-1-2… Yksi = sisään, kaksi = ulos. Akela laskee kolmeen, jonka jälkeen ykköset nojaavat eteenpäin ja kakkoset ulospäin, liikuttamatta jalkojaan. Kun kaikki ovat löytäneet tasapainon, vaihdetaan suuntaa. Lähde: DDS

Sudenpentujen tehtävänä on kuljettaa ”pommi” radan läpi ilman, että pommi räjähtää. Pommi räjähtää pienestäkin tärinästä. Pommi on kattila, joka on täynnä vettä, ja joka roikkuu kolmijalasta. Sudenpennut pitävät kiinni kolmijalan jaloista. Tarvittaessa lauma jakautuu pienempiin pentueisiin tehtävää varten. Lähde: DDS

Palloralli Yritetään yhdessä ryhmänä toimien saada mahdollisimman monta palloa kulkemaan ringissä yhtä aikaa. Samalla harjoitellaan keskittymistä ja yhdessä toimimista. Sudenpennut seisovat piirissä. Akela pyytää harjoituksen aloittajaa ottamaan sanomalehtipallon ja heittämään se haluamalleen henkilölle. Tämä heittää pallon taas eteenpäin seuraavalle henkilölle ja näin jatketaan koko kierros niin, että jokainen saa pallon kerran käsiinsä. Kierroksen viimeinen heittää pallon ensimmäiselle heittäjälle. Sama kierros heitetään uudestaan niin, että jokainen muistaa keneltä pallon sai, ja kenelle sen heitti. Tämän jälkeen ensimmäinen heittäjä alkaa heittää uusia palloja piiriin. Joka kerta pallon heittojärjestys on sama. Lopulta palloja voi olla kymmeniä piirissä menossa. Jos palloa ei saa kiinni tai se törmää toiseen palloon, kannattaa pallo jättää siihen ja odottaa seuraavaa palloa. Heittelyä jatketaan niin kauan kuin palloja riittää. Tarvikkeet: Sanomalehdestä rytistettyjä ja maalarinteipillä ”sidottuja” sanomalehtipalloja. Palloja tulee olla vähintään yhtä monta kuin harjoitukseen osallistujaa, mieluusti reilusti enemmän. Lähde: MLL: Kuulun! Välineitä ryhmän toiminnan tukemiseen

Ilmapallot Yritetään yhdessä ryhmänä toimien pitää mahdollisimman monta ilmapalloa ilmassa samanaikaisesti. Sudenpennut liikkuvat vapaasti huoneessa. Akela heittää ilmaan ilmapallon. Sudenpentujen on pidettävä ilmapalloa ilmassa mahdollisimman pitkään antamalla sille lisää vauhtia, kun se meinaa pudota maahan. Sama sudenpentu ei saa koskea ilmapalloon kahta kertaa peräkkäin. Peliin saadaan haastetta lisäämällä ilmassa olevien ilmapallojen määrää tai sopimalla, että ilmapalloon saa koskea vain esimerkiksi päällään. Kun ilmapallojan on liikkeellä monta, voidaan ottaa aikaa kauanko menee, että ilmapallo pääsee putoamaan maahan viidesti. Tarvikkeet: Ilmapalloja, kello

Haaksirikko Pyritään yhteistä haastetta ratkaisemalla mahtumaan ryhmänä mahdollisimman pieneen tilaan. Tuolit järjestetään rinkiin niin, että tuoleja on yhtä monta kuin osallistujia. Akela kiertää rinkiä ja kertoo samalla sudenpennuille tarinaa siitä, että on saarta kiertävä hai, joka vaanii autiolle saarelle haaksirikkoutuneita sudenpentuja. Sudenpennut ovat saarella, jota hai saartaa ja saari pienenee koko ajan. Akela poistaa tuoleja saaresta yksi kerrallaan. Tarkoituksena on katsoa, kuinka pieneen tilaan koko ryhmä mahtuu. Tarinan sijaan tehtävän voi esittää ryhmälle myös haasteena, eli akela voi haastaa ryhmän alussa arvioimaan, kuinka pieneen tilaan he kaikki mahtuvat, ja tuoleja aletaan tämän jälkeen poistaa yksitellen. Mikäli tuoleja ei ole saatavilla, voi niiden sijaan käyttää esim. sanomalehden aukeamia. Tarvikkeet: tuoleja tai sanomalehden aukeamia Lähde: MLL: Kuulun! Välineitä ryhmän toiminnan tukemiseen

Lisää vinkki

Liite