Tarpoja osaa hyödyntää metsän tuomia harrastusmahdollisuuksia. Tarpoja kokee elämyksiä ja seikkailuja ja haastaa itsensä ja ryhmänsä.

Valikko

Suhde ympäristöön: Maastoleikki


Tavoite:

Tarpoja osaa hyödyntää metsän tuomia harrastusmahdollisuuksia. Tarpoja kokee elämyksiä ja seikkailuja ja haastaa itsensä ja ryhmänsä.

Kuvaus:

Tarpojat osallistuvat metsässä maastoleikkiin. Leikkejä voivat olla erilaiset pelit vartion mielenkiinto huomioon ottaen.

Suoritustiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Metsässä
Taitoalueet Luovuus Retkeily
Kesto A muutama tunti
Kasvatustavoitteet Luontosuhde
Teemat Metsä
Johtajan tehtävä: Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja suunnittelee maastoleikin yhdessä luotsin tai tarpojavartion kanssa. Vartionjohtaja huolehtii, että vartio noudattaa yhteisiä pelisääntöjä ja kannustaa heikompia vartion jäseniä. Luotsin tehtävä: Luotsi huolehtii turvallisuudesta ja auttaa tarvittaessa vartionjohtajaa tehtävän toteutuksessa.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Leiri-tarppo

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Vartio leikkii lipunryöstöä hämärässä. Tavoite siis on, että kukaan ei näe muita pelaajia kunnolla, mutta maasto erottaa jokainen. Ennen pelin alkua pelijoukkueet käyttävät aikaa strategian luomiseen. Joukkue voi esimerkiksi jakautua tiimeihin, joista yksi juokseen kovaa pelastamaan vangeiksi joutuneita ja toinen puolestaan ottaa vastapuolen pelaajia kiinni. Yksi tiimeistä voi yrittää hämätä, jotta muut voivat livahtaa vaivihkaa vastustajan puolelle ryöväämään lippua kenenkään huomaamatta. Joukkueet voivat myös yrittää miettiä rynnäkkötaktiikkaa, jolloin se juoksee ryhmänä muodostelmassa suojellen päälipunkantajaa.

Tarpojat rakentavat ennen itse leikin alkua kaksi katapulttia. Katapulttiin tarvitaan kaksi kolmijalkaa, joiden väliin kiinnitetään riuku noin 1,5-2 metrin korkeudelle maasta. Riu’un keskelle kiinnitetään 5 metriä pitkä katapulttitanko. 1/3 on riu’un alapuolella ja 2/3 sen yläpuolella. Alaosaan tarpojat kiinnittävät narun, joka menee blokin läpi maan kautta taaksepäin joukkueeseen. Katapultilla ammutaan vetämällä narusta. Tarpojat laittavat katapulttitangon yläosan päälle märkiä sieniä. Trapojat ripustuvat pressun joukkueidensa väliin. Joukkueiden tehtävänä on katapultin avulla ampua märät sienet pressun yli toista joukkuetta kohti. Lähde: Norges speiderforbund

Afrikan tähti Maastopelissä voidaan käyttää Afrikan tähti – pelin timantteja, rosvoja, hevosenkenkiä ja rahoja tai askarrella nämä itse. Timantit, hevosenkengät ja rosvot laitetaan kirjekuoriin, jotka piilotetaan leikkialueelle. Vartio maksaa 100 pelirahaa pelinjohtajalle, jos aikovat etsiä timanttia kävellen ja 300 jos aikovat pyöräillä. Pelinjohtaja antaa vartiolle vihjeen kirjekuoren sijainnista esimerkiksi koordinaateilla, kuva-arvoituksena tai muulla vastaavalla tavalla. Vartio lähtee etsimään kuorta ja tuo takaisin pelinjohtajalle sen, mitä sieltä ovat löytäneet. Pelinjohtaja maksaa vartiolle kirjekuoren sisällön mukaan. Jos kuoresta löytyy rosvo, joutuu vartio antamaan pelinjohtajalle kaikki rahansa. Ellei vartiolla ole rahaa, voivat heittää noppaa saadakseen tehtävän. Jos vartio saa 4, 5 tai 6 antaa pelinjohtaja uuden tehtävän. Jos vartio saa 1, 2 tai 3, joutuu vartio odottamaan 5 minuuttia. Kun vartio löytää Afrikan tähden, antaa pelinjohtaja vartiolle ohjeet mistä löytää palkinnon. Jos tämän jälkeen toinen vartio löytää hevosenkengän,  antaa pelinjohtaja tällekin vartiolle ohjeet siitä, missä palkinto sijaitsee. Ensinnä palkinnon löytänyt joukkue voittaa. Lähde: Norges speiderforbund

Radiosuunnistus (kettujahti): Radiosuunnistusta harrastetaan usein JOTA:n yhteydessä, mutta sitä voi tehdä muutenkin. Kyseessä on suunnistuksen ja radioamatööritoiminnan yhdistelmästä. Maastoon piilotetaan radiolähettimiä, joita pitää etsiä radiovastaanottimien avulla. Radiosuunnistukseen ei tarvita radiolupaa. Radiopartiolaisilta, ARDF Finlandilta tai paikalliselta radiokerholta kannattaa kysyä lisätietoa.

Metsäpesäpallo: Tarpojat pelaavat metsäpesäpalloa. Sitä pelataan kuten tavallista pesäpalloa, mutta metsässä. Lähde: Scouterna

Vanginvartija. Tätä peliä voidaan pelata vain pimeässä. Paikaksi valitaan jokin, missä on hyviä piiloutumispaikkoja ja yksi keskeinen korkeampi alue. Yksi valitaan vartijaksi. Hänelle annetaan taskulamppu ja hän asettuu seisomaan korkeammalle alueelle. Hän laskee ääneen hitaasti kahteenkymmeneen pitäen silmät kiinni ja valon poissa päältä. Muut pelaajat eli vangit juoksevat sillä aikaa maastoon piiloon. Kun vartija on laskenut, aukaisee hän silmänsä ja laittaa taskulampun valon päälle. Vartijan tehtävänä on etsiä vangit maastosta. Vartija ei saa poistua tukikohdastaan. Kun hän löytää jonkun vangin, tulee hänen osoittaa vankia valolla ja kertoa hänen nimensä. Kun vanki on tunnistettu, tulee hänen poistua piilostaan vartijan luokse. Vankien tehtävänä on päästä mahdollisimman lähelle vartijaa ja pelästyttää hänet. Se vangeista, kuka onnistuu ensimmäisenä pelästyttämään vartijan, voittaa koko pelin. Jos kuitenkin vartija onnistuu löytämään kaikki piilossa olevat vangit ennen kuin joku pelästyttää tämän, voittaa vartija puolestaan pelin.

Vartio pelaa jotakin tarkkuuslajia. Vartio voi järjestää leikkimieliset tarkkuuslajiolympialaiset, joissa on lajeina esimerkiksi tikanheitto, hevosenkengän heitto, kananmunan kuljettaminen vaihtelevassa maastossa lusikan avulla ym. Voitte myös rakentaa metsään oman frisbeegolfradan.

Vartio pelaa yhdessä jotakin maastopeliä esimerkiksi sählyä niin, että käytätte mailoina tiskiharjoja. Vartio suunnittelee pelikentän metsään vaihtelevaan maastoon. Vartio voi haastaa peliin vaikka lippukunnan johtajiston tai hallituksen.

Tarpojat osallistuvat maastoleikkiin. Maastoleikin olisi hyvä olla sellainen, jossa tarpoja kokee seikkailua ja elämyksiä sekä haastaa itsensä ja ryhmänsä. Vartio voi tehdä retken seinäkiipeilyyn, köysiradalle tai vaikka maastopyöräilyradalle. Leikissä tarpoja haastaa itsensä ja kaverinsa fyysisesti ja henkisesti. Oman radan voi suunnitella niin, että maastoradalla on jokin juoni.

Lisää vinkki

Liite