Tarpoja osaa ajatella luovasti ja ratkaista ongelmia. Hän osaa keksiä uusia ja erilaisia ratkaisuja. Tarpoja pystyy toimimaan normaalisti myös stressaavissa tilanteissa. Vartio selviää ryhmänä tilanteista jotka vaativat ongelmanratkaisukykyä ja luovaa ajattelua.

Valikko

Ongelmanratkaisu


Tavoite:

Tarpoja osaa ajatella luovasti ja ratkaista ongelmia. Hän osaa keksiä uusia ja erilaisia ratkaisuja. Tarpoja pystyy toimimaan normaalisti myös stressaavissa tilanteissa. Vartio selviää ryhmänä tilanteista jotka vaativat ongelmanratkaisukykyä ja luovaa ajattelua.

Kuvaus:

Tarpojavartio osallistuu peliin tai tekee tehtävän, joka haastaa ongelmanratkaisukykyä. Tarpojavartio voi myös suunnitella ja toteuttaa itse tällaisen pelin.

Suoritustiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Arjen taidot Itsensä johtamisen taidot Luovuus Organisointitaidot
Kesto A muutama tunti
Kasvatustavoitteet Ihmissuhteet Osaaminen ja ongelmanratkaisu
Teemat Työelämätaito
Johtajan tehtävä: Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja kannustaa vartiota löytämään luovia ratkaisuja. Hän varmistaa, että kaikki saavat olla mukana suunnittelemassa uutta tai ratkaisemassa arvoituksia. Luotsin tehtävä: Luotsi auttaa tarvittaessa materiaalien hankinnassa ja antaa ideoita peleihin tai mysteereihin. Luotsi auttaa vartiota tarttumaan sopivan haastaviin tehtäviin aktiviteetin yhteydessä. Hän huolehtii siitä, että aktiviteetti myös puretaan. Purkukeskustelussa on hyvä keskittyä niihin hetkiin, joissa vartio toimi erityisen hyvin yhdessä. Tarkastella voi myös vartion jäsenten erilaisia rooleja ratkaisutilanteissa.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Luovuus-tarppo

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Yksi tarpoja, ”psykologi”, poistuu huoneesta. Hänelle ei anneta mitään ohjeita. Muut leikkijät päättävät, että vastaavat kaikkiin psykologin kysymyksiin kuten olettavat, että joku tietty henkilö vartiosta vastaisi. Jos joku vastaa väärin, huutavat muut ”psykologi”. Psykologi palaa huoneeseen ja hänelle kerrotaan, että hänen pitää selvittää mikä on vialla esittämällä kysymyksiä muille tarpojille. Leikki päättyy kun psykologi on saanut selville leikin idean. Lähde: Norges speiderforbund

Koodauksen opettelu sopii hyvin tähän aktiviteettiin. Netistä löytyy paljon tarpojaikäisille nuorille suunnattuja ohjeita koodauksen opetteluun. Hyvä partiosivusto on http://girlscoutcoders.org.

Tarpojat jakautuvat noin kolmen hengen ryhmiin. Jokainen ryhmä saa kaksi esinettä (esimerkiksi pilli, tennispallo, naru, säilykepurkki, kuminaru, muovipussi tai muovailuvahaa). Ryhmillä on 10 minuuttia aikaa keksiä leikki, jossa käytetään kyseisiä esineitä. Leikin pitää kestää vähintään noin 3 minuuttia. Lähde: DDS

Tämä vinkki soveltuu metsäretkelle sulan maan aikaan. Vartio tarvitsee tyhjän limsapullon, narua sekä tulitikkuja. Näiden lisäksi vartio saa käyttää ainoastaan luonnosta löytyviä materiaaleja (esimerkiksi vettä purosta, risuja, kiviä). Vartion tehtävänä on mahdollisimman nopeasti palauttaa sammolle pullo täytettynä lämpimällä vedellä. Ratkaisuehdotus: Vartio lämmittää pieniä kiviä nuotiossa. Se pudottaa kivet pulloon, johon on laitettu kylmää vettä. Vesi lämpenee tällöin. Lähde: Scouterna

Ryhmä jaetaan kahteen tiimiin. Tiimit seisovat rivissä kasvot toista tiimiä kohti. Tiimien väliin kuvitellaan viiva. Jokainen tarpoja kättelee yhtä toisen tiimin jäsentä. Tämän jälkeen tarpojat laskevat yhteen ääneen paikoillanne, valmiina, hep. Molempien tiimien tehtävänä on saada toinen tiimi viivan toiselle puolelle. Tarpojat saavat itse päätellä miten tehtävä kannattaa ratkoa. Kätevin ratkaisu on totta kai sopia tiimien kesken, että vaihdetaan puolia, jolloin kaikki voittavat. Tarpojat keskustelevat lopuksi siitä, miten tiimit onnistuivat tehtävässä. Lähde: Scouterna

Tarpojien tehtävänä on sytyttää trangian poltin, joka on valmiiksi täytetty sinolilla. Johtaja on kuitenkin asettanut polttimen ison ympyrän sisälle, johon tarpojat eivät saa astua. Vartio saa apuvälineiksi tulitikkuja, narua ja pumpulitupon. Sammutusämpäri ja metsäpalovaroitusten noudattaminen ovat tietenkin johtajalle tärkeitä asioita muistaa. Lähde: Scouterna

Pitkä naru on pujoteltu tavaroiden ympäri, yli ja ali. Tarpojien tehtävänä on selvittää kuinka pitkä naru on. (Helpoin tapa selvittää asia on tietenkin kysyä vartionjohtajalta, joka vetää aktiviteetin.) Lähde: Scouterna

Ongelmanratkaisurata. Vartio osallistuu luotsin järjestämään rastirataan, joka vaatii yhteistyötä, ongelmanratkaisua ja luovaa ajattelua. Luotsi valitsee yhteistyötehtäviä, jotka sopivat vartion tasolle ja varmistaa, että rata on turvallinen. Vinkkejä tehtäviin löytyy netistä ja kirjoista. Hyviä tehtäviä voivat olla esimerkiksi sillan rakentaminen apuvälineillä astumatta maahan, laskuvarjon rakentaminen kananmunalle tai joenylitystehtävä ketulle, kanalle ja viljasäkille. Radan toteutukseen voi myös käyttää ulkopuolisia järjestäjiä (erilaisia seikkailupalveluita). Rata sopii hyvin KITT:iin.

Viisiaskelkone. Vartio suunnittelee ja rakentaa koneen, joka tekee viisi eri asiaa aloituksesta lopputulokseen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi saada lamppu syttymään, ovi avautumaan tai lasi täyttymään vedellä. Materiaalina vartio voi käyttää esimerkiksi narua, puutavaraa, paristoja, rautalankaa, kynttilöitä, lasihelmiä, paperimukeja, hopeateippiä, dominopaloja ja niin edelleen. Kun vartio on saanut koneen valmiiksi, se voi kuvata videon koneen toiminnasta ja lähettää sen esimerkiksi toiselle tarpojavartiolle haasteeksi oman koneen keksimiseen.

Oma peli. Vartio keksii uuden pelin tai tekee lautapelistä maastoversion. Lähtökohtana uudelle pelille voi käyttää esimerkiksi B-P:n elämää tai jännittävää vartioretkeä. Hauskan uuden maastopelin voi kehittää esimerkiksi Afrikan tähden, Monopolin tai mobiilipelin pohjalta.

Lisää vinkki

Liite