Tarpoja osaa ajatella luovasti ja ratkaista ongelmia. Hän osaa keksiä uusia ja erilaisia ratkaisuja. Tarpoja pystyy toimimaan normaalisti myös stressaavissa tilanteissa. Vartio selviää ryhmänä tilanteista jotka vaativat ongelmanratkaisukykyä ja luovaa ajattelua.

Valikko

Ongelmanratkaisu


Tavoite:

Tarpoja osaa ajatella luovasti ja ratkaista ongelmia. Hän osaa keksiä uusia ja erilaisia ratkaisuja. Tarpoja pystyy toimimaan normaalisti myös stressaavissa tilanteissa. Vartio selviää ryhmänä tilanteista jotka vaativat ongelmanratkaisukykyä ja luovaa ajattelua.

Kuvaus:

Tarpojavartio osallistuu peliin tai tekee tehtävän, joka haastaa ongelmanratkaisukykyä. Tarpojavartio voi myös suunnitella ja toteuttaa itse tällaisen pelin.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Pakollinen
Paikka: Kolo muu
Taitoalueet: Kisat Leikit Luova ajattelu
Kesto: 2 iltaa
Kasvatustavoitteet: ihmissuhteet osaaminen-ja-ongelmanratkaisu
Johtajan tehtävä: Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja kannustaa vartiota löytämään luovia ratkaisuja. Hän varmistaa, että kaikki saavat olla mukana suunnittelemassa uutta tai ratkaisemassa arvoituksia. Luotsin tehtävä: Luotsi auttaa tarvittaessa materiaalien hankinnassa ja antaa ideoita peleihin tai mysteereihin. Luotsi auttaa vartiota tarttumaan sopivan haastaviin tehtäviin aktiviteetin yhteydessä. Hän huolehtii siitä, että aktiviteetti myös puretaan. Purkukeskustelussa on hyvä keskittyä niihin hetkiin, joissa vartio toimi erityisen hyvin yhdessä. Tarkastella voi myös vartion jäsenten erilaisia rooleja ratkaisutilanteissa.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Luovuus-tarppo

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Äänetön ÄO-palapeli. Vartio ratkaisee yhdessä jättimäisen ÄO-palapelin puhumatta toisilleen. Tarpojat saavat ainoastaan viestiä viittomalla tai ilmeillä. ÄO-palapelejä, kuten Tangram tai Katamino, on helppo rakentaa pahvi- tai vanerilevyistä vartion ja lippukunnan käyttöön. Netistä löytyy hyviä ideoita palapelin malliksi. Jos vartiolla ei ole mahdollisuutta rakentaa isoa versiota pelistä, voi se tarvittaessa käyttää esimerkiksi A4-paperille tulostettua tehtävää. Tällöin tosin koko vartion osallistuminen on haastavampaa johtuen pienemmistä osasista.

Room escape. Vartio osallistuu Room escape -peliin ja pyrkii selvittämään huoneen arvoitukset ja pelastautumaan sieltä. Lähiseudun huonepakopaikat löytyvät netistä. Tarpojavartio voi myös pyytää esimerkiksi lippukunnan samoajia suunnittelemaan heille huonepaon. Joko pelin jälkeen tai seuraavalla kerralla on pelitilanne hyvä purkaa johtajan johdolla. Vartio voi esimerkiksi miettiä, millaisia rooleja kukakin otti pelitilanteessa. Syntyikö kiistoja siitä, miten tilanteissa toimitaan? Miten kiistat ratkaistiin? Kuka teki päätöksiä ja miksi?

Oma peli. Vartio keksii uuden pelin tai tekee lautapelistä maastoversion. Lähtökohtana uudelle pelille voi käyttää esimerkiksi B-P:n elämää tai jännittävää vartioretkeä. Hauskan uuden maastopelin voi kehittää esimerkiksi Afrikan tähden, Monopolin tai mobiilipelin pohjalta.

Viisiaskelkone. Vartio suunnittelee ja rakentaa koneen, joka tekee viisi eri asiaa aloituksesta lopputulokseen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi saada lamppu syttymään, ovi avautumaan tai lasi täyttymään vedellä. Materiaalina vartio voi käyttää esimerkiksi narua, puutavaraa, paristoja, rautalankaa, kynttilöitä, lasihelmiä, paperimukeja, hopeateippiä, dominopaloja ja niin edelleen. Kun vartio on saanut koneen valmiiksi, se voi kuvata videon koneen toiminnasta ja lähettää sen esimerkiksi toiselle tarpojavartiolle haasteeksi oman koneen keksimiseen.

Ongelmanratkaisurata. Vartio osallistuu luotsin järjestämään rastirataan, joka vaatii yhteistyötä, ongelmanratkaisua ja luovaa ajattelua. Luotsi valitsee yhteistyötehtäviä, jotka sopivat vartion tasolle ja varmistaa, että rata on turvallinen. Vinkkejä tehtäviin löytyy netistä ja kirjoista. Hyviä tehtäviä voivat olla esimerkiksi sillan rakentaminen apuvälineillä astumatta maahan, laskuvarjon rakentaminen kananmunalle tai joenylitystehtävä ketulle, kanalle ja viljasäkille. Radan toteutukseen voi myös käyttää ulkopuolisia järjestäjiä (erilaisia seikkailupalveluita). Rata sopii hyvin KITT:iin.

Pitkä naru on pujoteltu tavaroiden ympäri, yli ja ali. Tarpojien tehtävänä on selvittää kuinka pitkä naru on.
(Helpoin tapa selvittää asia on tietenkin kysyä vartionjohtajalta, joka vetää aktiviteetin.)
Lähde: Scouterna

Tämä vinkki soveltuu metsäretkelle sulan maan aikaan. Vartio tarvitsee tyhjän limsapullon, narua sekä tulitikkuja. Näiden lisäksi vartio saa käyttää ainoastaan luonnosta löytyviä materiaaleja (esimerkiksi vettä purosta, risuja, kiviä). Vartion tehtävänä on mahdollisimman nopeasti palauttaa sammolle pullo täytettynä lämpimällä vedellä.
Ratkaisuehdotus: Vartio lämmittää pieniä kiviä nuotiossa. Se pudottaa kivet pulloon, johon on laitettu kylmää vettä. Vesi lämpenee tällöin.
Lähde: Scouterna

Ryhmä jaetaan kahteen tiimiin. Tiimit seisovat rivissä kasvot toista tiimiä kohti. Tiimien väliin kuvitellaan viiva. Jokainen tarpoja kättelee yhtä toisen tiimin jäsentä. Tämän jälkeen tarpojat laskevat yhteen ääneen paikoillanne, valmiina, hep. Molempien tiimien tehtävänä on saada toinen tiimi viivan toiselle puolelle.
Tarpojat saavat itse päätellä miten tehtävä kannattaa ratkoa. Kätevin ratkaisu on totta kai sopia tiimien kesken, että vaihdetaan puolia, jolloin kaikki voittavat. Tarpojat keskustelevat lopuksi siitä, miten tiimit onnistuivat tehtävässä.
Lähde: Scouterna

Tarpojien tehtävänä on sytyttää trangian poltin, joka on valmiiksi täytetty sinolilla. Johtaja on kuitenkin asettanut polttimen ison ympyrän sisälle, johon tarpojat eivät saa astua. Vartio saa apuvälineiksi tulitikkuja, narua ja pumpulitupon. Sammutusämpäri ja metsäpalovaroitusten noudattaminen ovat tietenkin johtajalle tärkeitä asioita muistaa.
Lähde: Scouterna

Lisää vinkki

Lisää liite