Tarpoja osaa esittää tarinan tai sanoman sanoina ja/tai kuvina jonkinlaisessa julkaisussa tai mediatuotteessa. Tarpojalla on kokemusta eri tietokoneohjelmista. Hän tietää miten tehdään lukijaa/katsojaa kiinnostavaa sisältöä.

Valikko

Tuottaja


Tavoite:

Tarpoja osaa esittää tarinan tai sanoman sanoina ja/tai kuvina jonkinlaisessa julkaisussa tai mediatuotteessa. Tarpojalla on kokemusta eri tietokoneohjelmista. Hän tietää miten tehdään lukijaa/katsojaa kiinnostavaa sisältöä.

Kuvaus:

Tarpojavartio tuottaa yhdessä mediatuotteen. Tarpojat kirjoittavat/valokuvaavat ja taittavat/leikkaavat itse materiaalinsa valmiiksi tuotteeksi kuten lehtiartikkeliksi, videopätkäksi tai blogiksi.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Pakollinen
Paikka: Kolo muu
Taitoalueet: Kansalaistaidot Luova ajattelu Media Partiokulttuuri
Johtamistaito: Vuorovaikutustaidot
Kesto: retki
Kasvatustavoitteet: itsetuntemus
Johtajan tehtävä: Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja auttaa vartiota päättämään yhdessä, minkälainen tuotos aiotaan tehdä. Vartionjohtaja voi esimerkiksi esitellä vartiolle muiden vartioiden tekemiä juttuja päätöksentekoa helpottamaan. Vartionjohtajan tehtävänä on varmistaa, että kaikki saavat sanoa mielipiteensä ja että vartio valitsee jotakin joka sopii kaikille. Vartionjohtaja pyytää tarvittaessa apua tarvikkeiden ja tietokoneohjelmien kanssa luotsilta tai asiantuntijalta lippukunnassa. Luotsin tehtävä: Luotsi varmistaa, että vartio valitsee tehtävän, joka on sille sopivan haastava. Hän auttaa tarvittaessa tarvittavien tietokoneohjelmien, levityskanavien, tarvikkeiden kuten videokameran  ja asiantuntijoiden löytämisessä. Luotsi auttaa tarvittaessa vartionjohtajaa saamaan yhteyden lippukuntalehden päätoimittajaan tai lippukunnan somevastaavaan. Tarpeen vaatiessa luotsi muistuttaa tarpojia esimerkiksi kuvien julkaisuun liittyvistä säännöistä.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Luovuus-tarppo

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Toimittaja. Tarpojat kirjoittavat jutun lippukunnan lehteen. Tarpojat sopivat lippukuntalehden päätoimittajan kanssa minkälaisen jutun he kirjoittavat. Tarpojat voivat testata retkeilyvälineitä tai - välipaloja, haastatella lippukunnanjohtajaa tai lippukunnan perustajaa tai kirjoittaa jutun lippukunnan retkestä. Myös partiopiirin lehdeltä voi kysyä tarvetta tarpojien kirjoittamalle jutulle.

Radiotoimittaja. Vartio tekee oman radio-ohjelman esimerkiksi isommalla leirillä. Vartio tekee ääninäytelmän, jutun tai haastattelun leiriradiolle suurleirillä tai yksittäisenä ohjelmana. Tuotos voidaan julkaista myös lippukunnan nettisivulla tai somekanavissa. Joissakin kunnissa nuorisotoimi voi lainata miksauspöytiä, joiden avulla voi miksata ja leikata äänitiedostoja.

Käsikirjoitus. Vartio tekee käsikirjoituksen esimerkiksi tunnetusta partiotarinasta, keksimällä tarinan annetusta teemasta tai keksimällä tarinan kokonaan itse. Tarpojat pohtivat miten herättävät katsojien kiinnostuksen ja mikä tekee elokuvasta/näytelmästä kiinnostavan katsoa. Vartio voi myös jakautua pienempiin ryhmiin, jotka kaikki tekevät oman käsikirjoituksen. Vartio voi sen jälkeen valita parhaan käsikirjoituksen ja joko kuvata näytelmän tai esittää sen toiselle ryhmälle (esimerkiksi toiselle tarpojaryhmälle, lippukunnan seikkailijajoukkueelle tai huoltajille) tai koko lippukunnalle iltanuotion yhteydessä retkellä tai joulujuhlassa.

Video. Vartio videoi sketsin, tutun partiotarinan tai vartion retken. Tarpojat voivat myös tehdä lyhyen ohjevideon käsityöstä tai vartiolaisten esittelyn. Vartio editoi videonsa tietokoneella ja lataa sen nettiin. Tarpojat pohtivat mikä tekee videosta hyvän. Videon julkaisun yhteydessä on hyvä kerrata ohjeistusta siitä, mitä nettiin kannattaa ladata ja mitä ei.

Vlogi. Vartio ylläpitää videoblogia koko luovuustarpon ajan. Vartio yrittää saada lippukunnan somevastaavaa postaamaan linkkejä vlogiin lippukunnan somekanavilla. Vlogissaan vartio voi esimerkiksi kertoa koloiltojen kuulumisia, testailla retkiruokia tai -tarvikkeita, antaa vinkkejä erilaisiin asioihin tai esitellä paikkakunnan partiotoimintaa.

Ohjelmoiminen. Tarpojat opettelevat yksinkertaisen ohjelmointikielen alkeet ja ohjelmoivat appsin tai pelin. Yksinkertaisesta ohjelmoinnista löytyy paljon kirjoja ja nettisivuja lapsille ja nuorille. Käytä esim. “ Ohjelmointi lapsille” hakusanana. Vartionjohtaja tai luotsi voi myös pyytää apua kokeneemmalta ohjelmoijalta.

Tarpojat pohtivat, mitä kaikkea he ovat oppineet partiossa. He tekvät lyhytelokuvan kaikesta siitä, mitä partiossa oppii. Vartion kannattaa harjoitella kohtaus muutamaan kertaan ja kuvata se sitten kameralla tai älypuhelimella. Videon voi julkaista esimerkiksi lippukunnan sosiaalisen median kanavissa.
Lähde: Muistelemispäivämateriaali 2014

Lisää vinkki

Lisää liite