Tarpoja saa uusia kokemuksia. Hän uskaltaa eläytyä ja mennä mukaan uusiin tilanteisiin.

Valikko

Uusi kokemus


Tavoite:

Tarpoja saa uusia kokemuksia. Hän uskaltaa eläytyä ja mennä mukaan uusiin tilanteisiin.

Kuvaus:

Tarpoja kokeilee uusia asioita tai tekee asioita uudella tavalla.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Pakollinen
Paikka:
Taitoalueet: arjen-taidot luovuus Retkeily rohkeus
Kesto:
Kasvatustavoitteet: itsetuntemus
Johtajan tehtävä: Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja johtaa vartiota uusiin seikkailuihin ja kannustaa vartiota tekemään asioita uudella tavalla. Vartionjohtaja varaa tilan tai lippuja ja hankkii tarvikkeita tarpeen mukaan. Luotsin tehtävä: Luotsi auttaa vartionjohtajaa löytämään vartiolle uusia kokemuksia ja varmistaa, että kokemuksesta tulee kaikille turvallinen. Tarvittaessa luotsi auttaa vartionjohtajaa hankkimaan lippuja tai tilan.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Luovuus-tarppo

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Ooppera. Vartio käy oopperassa, konsertissa tai erikoisteatterissa. Vartio valitsee yhdessä näytöksen tai konsertin tyylilajista, joka ei ole aikaisemmin tuttu. Ennen näytöstä vartio tutustuu oopperaan (tai näytelmään) ja selvittää sen päähenkilöt ja juonen pääkäänteet. Näytöksen/konsertin jälkeen joko samana iltana tai viimeistään seuraavalla viikolla vartio keskustelee kokemastaan. Mikä esityksessä miellytti? Mikä olisi voinut olla toisin? Millainen lavastus tai puvustus esityksessä oli? Millaisia ihmisiä esitystä oli katsomassa?

Ruoanlaitto uudella tavalla. Vartio laittaa ruokaa tavalla, jota tarpojat eivät ole kokeilleet aikaisemmin. Vartio voi esimerkiksi laittaa rosvopaistia kuopassa, jossa on ollut tuli useamman tunnin ajan. Tarkemmat tiedot rosvopaistin tekemiseen löytyvät netistä hakusanalla rosvopaisti tai lippukunnan kokeneemmilta ruoanlaittajilta. Vartio voi myös esimerkiksi savustaa tai graavata kalaa.

Erilaiset tavat oppia. Tarpojat opettelevat samaa asiaa monella tavalla. Tarpojat valitsevat taidon, jonka haluavat oppia. Vartionjohtaja ja luotsi opettavat taitoa eri tavoilla esimerkiksi pelkästään kirjallisilla ohjeilla, pelkästään suullisilla ohjeilla, sekä kirjallisilla että suullisilla ohjeilla tai lopuksi vielä sekä kirjallisilla että suullisilla ohjeilla samalla näyttäen miten asiaa tehdään. Kun jokainen on oppinut taidon, kannattaa kokemus purkaa tekemällä havaintoja siitä, millä tavalla kukin oppi parhaiten. Asiaa kannattaa myös testata useammalla erilaisella uudella opeteltavalla asialla, sillä yhden kerran jälkeen ei vielä pysty tekemään tarkkoja johtopäätöksiä.

Yösnorklaus: 50 metrin pituiseen naruun kiinnitetään 1-3 metrin välein valotikkuja. Naru laitetaan järveen tai mereen ympyräksi tai halutun muotoiseksi. Tarpojat snorklaavat valorataa pitkin yöllä.
Tarvikkeet: 50 m narua (tai useampi lyhempi naru), valotikkuja, snorkkeleita ja uimanaamareita
Lähde: Scouterna

Tarpojat kokeilevat kartingia. Ajamisen jälkeen johtaja kokoaa tarpojat yhteen ja johdattaa heidät kertomaan, miltä uusi kokemus tuntui ja mikä siinä oli parasta ja mikä puolestaan tylsää.

Saippuajalkapallo: Tarpojat laittavat maahan paksun pressun ja ruiskuttavat siihen runsaasti vettä. He kaatavat veden päälle halutun määrän ympäristöystävällistä saippuaa tai tiskiainetta. Mitä enemmän saippuaa, sitä liukkaampi pressu. Pressun päädyt toimivat maaleina. Osallistujat jakautuvat kahteen joukkueeseen. Pelaajien pitää koko ajan istua ja pitää kädet selän takana. Muuten peli toimii kuten tavallinen jalkapallo. Pelin aikana pitää lisätä vettä, jotta alusta koko ajan on liukas.
Seisominen ja konttaaminen ovat kiellettyä. Uimapuku tai vaatteet, jotka saavat kastua tai likaantua ovat suositeltavia.
Tarvikkeet: paksu pressu, ympäristöystävällistä saippuaa/tiskiainetta, pallo

Lähde: Scouterna

Lisää vinkki

Lisää liite