Tarpoja toimii yhteistyössä vartion jäsenten kanssa. Hän osaa ratkaista ongelmia.

Valikko

Hoksottaako?


Tavoite:

Tarpoja toimii yhteistyössä vartion jäsenten kanssa. Hän osaa ratkaista ongelmia.

Kuvaus:

Johtaja antaa jokaiselle tarpojalle vuorotellen lapun, jossa on jokin älyä vaativa leikki. Kukin vuorollaan lukee oman lappunsa tehtävän ja toimii siten leikin vetäjänä. Vartion tehtävänä on yhdessä keksiä jokin ratkaisu kulloisenkin leikin ongelmaan.

Esimerkkejä leikeistä:

Arvoitus

Matti ja Liisa olivat hyvin läheisiä. Eräänä päivänä kun Matti tuli töistä kotiin hän löysi Liisan kuolleena keittiön lattialta, Liisan lisäksi lattialla oli rikottua lasia ja vettä. Ikkuna oli auki. Miten Liisa kuoli?

Vastaus: Liisa oli kala ja tuuli oli paiskannut ikkunan auki niin että se oli hajottanut Liisan akvaarion.

Katsotko minua?

Leikkijät valitsevat itselleen parin. He seisovat hetken vastakkain ja katsovat toisiaan tarkkaan päästä jalkoihin. Tämän jälkeen he kääntyvät toisistaan poispäin ja vaihtavat kaksi asiaa ulkonäöstään, esim. avaavat paidan napin tai vaihtavat kellon toiseen ranteeseen. Hetken kuluttua parit kääntyvät toisiinsa päin ja yrittävät keksiä muutokset.

Sukkahousut

Tähän leikkiin tarvitaan monta leikkijää. Leikinohjaaja sanoo: ”Kun ostetaan sukkahousuja, ei koolla ole väliä, tärkeää on, että ne venyvät”. Leikkijät sanovat erilaisia asioita, jotka ovat tärkeitä sukkahousuja hankittaessa. Ideana on, että K-kirjainta ei saa esiintyä.

Puhekilpailu

Leikinohjaaja antaa jollekin leikkijälle aiheen tai sanan (esim. mansikanpoiminta, runebergintorttu, kerroshampurilainen), josta tämän täytyy pitää noin minuutin mittainen puhe. Aiheen nimeä ei saa mainita puheessa. Muut koettavat arvata, mikä aihe on kyseessä.

Sanomalehti-Kim

Sanomalehden päälle asetellaan erilaisia esineitä ja tätä asetelmaa leikkijät saavat katsella 30 sekuntia. Asetelma kerätään ja leikkijöiltä kysytään, mitä lehdessä luki.

Lähde: MLL. Nuortennetti

Suoritustiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kolo
Kesto 30 min
Kasvatustavoitteet Osaaminen ja ongelmanratkaisu
Johtajan tehtävä: Johtajan tulee pitää huoli siitä, että kaikki saavat osallistua. Joihinkin leikkeihin saattaa tarvita materiaaleja, jotka johtaja kerää etukäteen paikalle.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Itsetunto

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Lisää vinkki

Liite