Vartio jakautuu aluksi neljän hengen ryhmiin. Jokainen ryhmä piirtää paperilleen neliön siten, että laidoille jää hyvin tilaa. Ryhmän tehtävänä on miettiä yhdessä kolme positiivista ominaisuutta, jotka heillä kaikilla on. Ominaisuudet kirjataan paperin keskelle. Tähän vaiheeseen on aikaa esimerkiksi 5 minuuttia. Toisessa vaiheessa ryhmäläisten tulee miettiä vuorotellen jokaisesta ryhmän jäsenestä ne kolme hyvää ominaisuutta, joita muilla ryhmän jäsenillä ei ole. Kaikki voivat osallistua keskusteluun, myös se, josta keskustellaan. Ominaisuudet kirjataan neliön sivuille. Tähän vaiheeseen käytetään aikaa 5 – 10 minuuttia. Lopuksi ryhmä kertoo yhteiset hyvät ominaisuutensa ja jäsentensä hyvät ominaisuudet. Lähde: Terve minä – Tukioppilastoiminnan koulutusmateriaali itsetuntemuksesta

Tarpoja tunnistaa omia ja toisten positiivisia ominaisuuksia. Tarpojan minäkuva ja vartion ryhmähenki vahvistuvat.
Hyvät ominaisuudet
Tavoite:
Tarpoja tunnistaa omia ja toisten positiivisia ominaisuuksia. Tarpojan minäkuva ja vartion ryhmähenki vahvistuvat.
Tiedot
Pakollisuus
Valinnainen
Paikka
Kolo
Taitoalueet
Vuorovaikutustaidot
Johtamistaito
johtamistaito.itsensa-johtamisen-taidot
johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto
15min
Kasvatustavoitteet
Itsetuntemus
Osaaminen ja ongelmanratkaisu
Johtajan tehtävä:
Johtajan tehtävänä on kannustaa ujoimpia osallistumaan. Äänekkäimpiä saattaa olla tarpeen hillitä. Johtajan on hyvä korostaa aina harjoitusta ohjatessa, että etsitään rakentavia, hyviä ominaisuuksia. Niitä saattaa olla vaikeampi löytää kuin kielteisiä. Myönteinen palaute auttaa eteenpäin ja rakentaa ryhmähenkeä.
Johtaja muistuttaa vartion jäseniä, että heissä kaikissa on hyviä ominaisuuksia.
Toteutusvinkit
Lisää vinkki