Tarpoja tunnistaa erilaisia tunteita ja osaa ilmaista niitä.

Valikko

Tunne-evoluutio


Tavoite:

Tarpoja tunnistaa erilaisia tunteita ja osaa ilmaista niitä.

Kuvaus:

Tämä on sovellus evoluutioleikistä, jossa ei kehitytäkään amebasta ihmiseksi, vaan tunteet kehittyvät vihasta onnellisuudeksi. Osallistujat ääntelevät meneillään olevan tunteen äänellä ja tehden sille ominaisia liikkeitä. Leikki alkaa vihan tunteella. Osallistujat käyvät toisensa kohdatessaan pareittain kivi-paperi-sakset-taistelun. Kamppailun voittaja nousee yhden asteen tunneasteikolla ylöspäin ja hävinnyt vastaavasti tippuu yhden alaspäin. Jatkossa kamppailu käydään samassa tunnetilassa olevien kanssa. Kun pelaaja saavuttaa onnellisuuden, hän pääsee pois pelistä.

Leikin tunneasteikko:

Viha – kulkee kädet ilmaa nyrkkeillen vihainen ilme kasvoillaan.

Pelko – kulkee vähän kyyryssä kurkkien sormien lomasta.

Ylpeys – kulkee pää pystyssä henkseleitään paukutellen.

Suru – kulkee alahuuli pitkällä kyyneleitään pyyhkien.

Rakkaus – kulkee kädet sydämen päällä leveästi hymyillen.

Onnellisuus – poistuu leikistä.

Lähde: Tunteella. Tukioppilastoiminnan koulutusmateriaali tunteista ja niiden ilmaisemisesta.

Suoritustiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kololla
Kesto 15min
Kasvatustavoitteet Itsetuntemus ja itsensä kehittäminen
Johtajan tehtävä: Johtaja kertoo tarpojille leikin idean. Hän kannustaa omalla esimerkillään tarpojia eläytymään tunteisiin.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Omat tunteet

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Lisää vinkki

Liite