Tarpoja tunnistaa omia pelkojaan ja osaa toimia niiden kanssa. Hän tietää, että jokaisella on pelkoja ja se on luonnollista.

Valikko

Mikä pelottaa


Tavoite:

Tarpoja tunnistaa omia pelkojaan ja osaa toimia niiden kanssa. Hän tietää, että jokaisella on pelkoja ja se on luonnollista.

Kuvaus:

Tarpojat miettivät kukin yhden asian, jota pelkäävät. Pelkoa ei tarvitse selittää tarkemmin. Riittää, että sen nimeää. Hetken mietittyään jokainen sanoo ääneen oman pelkonsa, ja johtaja ryhmittelee pelot ryhmiin. Tässä paussissa johtaja on mukana tekemässä ja kertoo oman pelkonsa. Pelot voidaan jaotella esimerkiksi:

– sosiaalisiin pelkoihin (esim. suoriutuminen, esiintyminen)

– luontoon liittyviin pelkoihin (esim. ukkonen, pimeys, eläimet)

– fyysisiin pelkoihin (esim. korkeat paikat, kuolema, vanhempien avioero)

– kiusaamiseen, väkivaltaan ja muihin asioihin liittyviin pelkoihin

Johtaja voi aloittaa oman pelkonsa kertomisella varsinkin, jos tarpojat eivät muuten halua tuoda pelkojaan esille. Vartionjohtaja ryhmittelee esiin nostetut pelot joko paperille tai sanallisesti. Lopuksi hän summaa, minkälaisia pelkoja vartiolaisilla on eniten. Joskus jo se, että pelottavaan asian uskaltaa tunnustaa, keventää pelkoa.

Suoritustiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kolo
Johtamistaito johtamistaito.itsensa-johtamisen-taidot
Kesto 30 min
Kasvatustavoitteet Ihmissuhteet Itsetuntemus Terveys ja turvallisuus
Johtajan tehtävä: Johtaja rohkaisee tarpojia kertomaan peloistaan. Hän huolehtii siitä, että paussin tekemisen ajan on turvallinen ilmapiiri kertoa omista ajatuksista. Johtajan tai luotsin omat pelot voivat olla erilaisia kuin tarpojien, koska joistakin peloista voi päästä iän mukana eroon tai esimerkiksi itsenäistyminen voi tuoda mukanaan uusia pelon aiheita.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Yksinäisyys ja pelot

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Lisää vinkki

Liite