Tarpoja hahmottaa lähellään olevat ihmiset, oivaltaa oman verkostonsa ja pohtii omaa rooliaan suhteessa muihin.

Valikko

Minä hämähäkinverkossa


Tavoite:

Tarpoja hahmottaa lähellään olevat ihmiset, oivaltaa oman verkostonsa ja pohtii omaa rooliaan suhteessa muihin.

Kuvaus:

Harjoitus tehdään yksilötehtävänä. Paperin keskelle piirretään oma kuva. Sen ulkoasulla ei ole väliä, se voi olla tikku-ukko tai tarkempi kasvokuva. Tarpoja lisää paperille ihmisten nimiä tai määritelmiä (esim. bussikuski, lääkäri), joita hän on tavannut ja joiden kanssa hän on keskustellut seitsemän edellisen päivän aikana. Paperille kirjataan kaikki, joille on sanonut vain parikin sanaa – kaikki viikon aikaiset kohtaamiset. Ihmiset voi sijoittaa eri kohtiin seittiä. Jos aikaa on käytettävissä enemmän, voidaan pohtia tarkemmin ja sijoittaa ihmiset lähemmäksi ja kauemmaksi itseä sen mukaan, minkä verran heidän kanssaan on toiminut viikon aikana. Kun jokainen tarpoja on saanut kaikki ihmiset lisättyä paperiinsa, ryhdytään täyttämään johtajan taululle tekemään seittiin yhtä ryhmän yhteistä verkostoa. Osallistujat voivat kertoa, keitä ihmisiä ovat viikon aikana tavanneet. Yhteiseen malliin ne voidaan nimetä yläotsikoittain, esimerkiksi opettajat, vanhemmat, kaverit.

Kun yhteinen verkkomalli on valmis, vartio keskustelee siitä, kuinka paljon meillä todellisuudessa on ihmisiä lähellämme. Osa kohtaamisista on merkittävämpiä kuin toiset, osa pidempiä ja osa lyhyempiä. Yksinäiseksi itsensä kokeva ihminen ei usein hahmota kaikkia niitä myönteisiä kontakteja, joita jokaiselle kertyy. Joku voi tuntea, ettei kukaan välitä hänestä. Verkostosta kuitenkin huomaa, että on paljon ihmisiä, jotka ovat olemassa juuri itseä varten. Hämähäkinseitti osoittaa myös, kuinka merkittäviä sosiaaliset taidot ovat. Sitä miellyttävämpiä kohtaamiset ovat, mitä paremmin meillä on vuorovaikutustaitoja hallussa. Tämä harjoitus on hedelmällinen myös, jos harjoitusta ohjaava aikuinen täyttää oman seittinsä. Tämän jälkeen voidaan verrata johtajan ja tarpojien verkostoa. Miten kontaktit poikkeavat toisistaan? Osallistujat voivat hahmotella myös tulevaisuuden verkkoaan: keitä ihmisiä heillä on lähitulevaisuudessakin seitissään?

Lähde: Kohtaamisia, MLL:n koulurauha-aineisto 2001

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kolo
Kesto 45 min
Kasvatustavoitteet Ihmissuhteet
Johtajan tehtävä: Johtaja varaa paussia varten kyniä ja paperia, sekä ison paperin, johon yhteinen iso seitti rakennetaan. Johtaja auttaa muistelemisessa apukysymyksin. Hän myös vetää purkukeskustelun tarpojille.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Yksinäisyys ja pelot

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Lisää vinkki

Liite