Tämä harjoitus testaa myös itsensä likoon laittamista ja madaltaa kynnystä nauraa itselleen. Se edellyttää tarpojilta kohtalaista itsetuntoa tai huumorintajua. Jokaiselle varataan omenoita tai muita riittävän suurikokoisia hedelmiä. Tarpoja asettaa hedelmän suuhunsa ja yrittää lukea lyhyttä tekstinpätkää mahdollisimman selvästi. Harjoitus tehostuu, jos tekstikatkelmat ovat vaikeasti ääntyviä ja sisältävät esimerkiksi paljon hankalia sivistyssanoja. Harjoitusta voidaan myös kokeilla lisäämällä jokaiseen sanaan f-äänteitä, puhumalla siten, että huulet ovat koko ajan yhdessä, suu suuresti ammollaan tai kuiskaamalla.
Harjoituksen aikana on tarkoitus huomata, miten tärkeää on kuunnella tarkasti ihmistä, jolla on puhevaikeuksia. Samalla itse koetaan, miten hankalaa on puhua, jos on jokin puhevaikeus. Vartio voi pohtia yhdessä, miksi on olemassa erilaisia puhevaikeuksia. Entäpä miksi joku puhuu koko ajan hiljaa kuiskaillen ja toinen rehvakkaasti ärräpäitä päästellen? Mitkä sairaudet voivat vaikuttaa puheen muodostuksen ongelmiin? Minkä verran puhujaan katsominen ja huulilta lukeminen helpottavat ymmärtämistä?
Lähde: Kohtaamisia, MLL:n koulurauha-aineisto 2001