Johtajan tehtävä:
Johtaja etsii sopivaa musiikkia jostain vähemmistökulttuurista tai toiselta mantereelta. Jos sanoille löytyy käännös (ja jos ne soveltuvat ryhmälle), hän voi monistaa tai näyttää ne kaikille ryhmän jäsenille. Harjoituksessa tarvitaan äänentoistoa. Harjoituksen onnistumisen kannalta on tärkeää valita oikeanlaista musiikkia. Usein on parempi soittaa aluksi vain sellainen osa kappaleesta, johon ei sisälly sanoja. Näin harjoitus ei heti keskity vieraaseen kieleen. Sen jälkeen voidaan soittaa koko kappale sanoineen. Valitun kappaleen tulisi myös olla sellainen, joka luo tilanteeseen hyvää tunnelmaa. Jos mahdollista, johtajalla pitäisi olla taustatietoa kappaleesta: musiikkityylistä, instrumenteista tai siitä, kuinka suosittu esittäjä on kotimaassaan. Usein tämä harjoitus toimii parhaiten, kun musiikki ei ole aivan ilmeisesti vierasmaalaista. Esimerkiksi klassinen musiikki ja jazz yhdistetään usein Eurooppaan tai Pohjois-Amerikkaan, vaikka ihmiset monista muistakin kulttuuritaustoista soittavat niitä. Musiikki, tanssi ja kaikenlainen taide ovat erinomaisia tapoja tutustua toisiin kulttuureihin. Kuitenkin on hyvä tiedostaa, että ne voivat myös välittää stereotypioita ja ennakkoluuloja. Lopuksi vartio voi pitää pienen keskustelutuokion. Olivatko osallistujat yllättyneitä kuullessaan musiikin alkuperämaan, pitivätkö he musiikista, oliko vaikea arvata, mistä maasta se oli kotoisin, miksi oli tai ei ollut vaikea arvata ja niin edelleen. Jos tarpojat sanovat, että musiikki oli heille entuudestaan vierasta, mutta että he pitivät siitä, johtaja voi johdatella tarpojia pohtimaan syytä siihen, että he eivät olleet kuunnelleet sellaista aiemmin. Siksikö, ettei tällaista musiikkia soiteta radiossa? Miksi ei soiteta? Johtajan tehtävänä on johtaa keskustelua ja tehdä tarvittaessa apukysymyksiä, joilla voi herätellä tarpojia aiheen äärelle.