Johtaja alustaa harjoituksen kertomalla taustatietoa harjoitukseen liittyen. Harjoituksessa kuvitellaan, että vartioon on tullut uusi tarpoja. Muiden on ollut vaikea hyväksyä uutta jäsentä, koska hänellä on silmälasit, hän on lihava, hän puhuu toisin tai on vaikka maalta tai kaupungista. Tarpojat saavat opastuksen avulla keksiä syyn itse. Uutta vartion jäsentä on alettu kiusaamaan ja kiusaamisessa on sattunut jotain isohkoa tai konkreettista, johon aikuisen on ollut pakko puuttua. Reppu tai vaatteet ovat repeytyneet, tai kiusattava on kaatunut ja loukannut itsensä. Tämän seurauksena kiusattu ja kiusaaja huoltajineen on kutsuttu palaveriin lippukunnan edustajan tai edustajien kanssa. Tarpojat näyttelevät tilanteen. Johtaja ohjaa tarpojat näytelmän jälkeen miettimään kunkin osallistujan ajatuksia. Keskustelun jälkeen tilanteeseen voidaan näytellä erilainen loppu. Tavoitteena on, että tarpoja samastuu roolipelin eri roolien tilanteisiin. Millaisia rooleja kiusaamistilanteisiin liittyy? Millaisia tunteita ja ajatuksia tilanne aiheuttaa?
Lähde: Kohtaamisia, MLL:n koulurauha-aineisto 2001