Tarpoja tunnistaa kiusaamiseen johtavia syitä ja keinoja lopettaa kiusaaminen.

Valikko

Väitteitä kiusaamisesta


Tavoite:

Tarpoja tunnistaa kiusaamiseen johtavia syitä ja keinoja lopettaa kiusaaminen.

Kuvaus:

Johtaja piirtää maahan janan tai määrittelee, että jana kulkee esimerkiksi seinästä vastapäiseen seinään. Johtaja kertoo, että toisessa päässä janaa ollaan täysin samaa mieltä väitteestä ja toisessa täysin eri mieltä. Tarpojien tulee asettua janalle haluamaansa kohtaan luetun väitteen mukaan. Väitteistä voidaan keskustella joko koko porukalla, lähellä olevan kanssa tai johtaja voi pyytää muutamia erilaisia mielipiteitä eri kohdista janaa.

Väitteitä: Meidän koulussa tai lippukunnassa ei kiusata ketään. Meidän koulussa tai lippukunnassa suvaitaan erilaisuutta. Ryhmässä voi syyllistyä kiusaamiseen, vaikkei itse haluaisikaan. Kiusata voi myös huomaamattaan. Usein kiusattu itse aiheuttaa kiusaamisen. Kiusaajalla on itsellään ongelmia. Tytöt kiusaavat vähemmän kuin pojat. Ryhmän ulkopuolelle jättäminen on pahempaa kiusaamista kuin nimittely. jokaisen velvollisuus on puuttua kiusaamiseen. Kiusaamiseen puuttuminen on helppoa. Kiusaamistapausten selvittelyyn tarvitaan aina aikuinen. Syyllisen pitää saada rangaistus. Vanhempien pitää tietää, jos oma lapsi on kiusaaja tai kiusattu.

Lähde: Huomaan. Tukioppilastoiminnan koulutusmateriaali kiusaamisen ehkäisyyn.

Suoritustiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kolo
Johtamistaito johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto 15min
Kasvatustavoitteet Ihmissuhteet Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
Johtajan tehtävä: Johtaja toimii harjoituksen vetäjänä ja huolehtii siitä, että tarpojat myös perustelevat sijoittumisensa janalle.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Kaverit ja kiusaaminen

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Lisää vinkki

Liite